Ford
Az elmúlt húsz év során a Ford Európai Kutatási és Innovációs Központja élen járt az ehhez hasonló technológiák kifejlesztésében. A kutatólétesítmény a németországi Aachenben működik; ez a város hosszú ideje ad már otthont az autóipari innovációk fejlesztésének. Íme, húsz olyan innováció, amelyek Aachenben, a Ford Európai Kutatási és Innovációs Központjában születtek, és amely talán már az Ön mindennapjainak is részei:
Mind jártunk már így: az egyik percben még vígan autózunk, egyszer csak elsuhanunk egy traffipax mellett, és csak ekkor villan az eszünkbe, hogy ezen a szakaszon mintha sebességkorlátozás lenne… De ettől többé nem kell tartani. A Közlekedési Táblafelismerő észleli és jelzi ezeket a korlátozásokat – sőt még azt is, ha tilos előzni.
Egyetlen olyan motor létezik, ami három egymást követő évben is elnyerte az ’Év Motorja’ címet. Az 1,0 literes EcoBoost erőforrás 2014-ben, 2013-ben és 2012-ben is nyert. Az erős és takarékos blokk turbótöltője majdnem kétszer olyan gyorsan pörög, mint a Formula 1-es autók motorjainak turbója.
3: Az autó, ami más autók láttán fékez
A Ford eddigi legfejlettebb Active City Stop rendszere akár 50 km/órás sebességig működik, automatikusan lefékezve az autót, ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésre. Ezzel jelentősen csökken – sőt akár teljes egészében kiküszöbölhető – a ráfutásos ütközések veszélye.
4: Az autó, ami a gyalogosok láttán fékez
Az Active City Stop rendszerhez hasonlóan a Gyalogosészlelő is fékez, ha az autó előtti útszakaszon gyalogost lát, és a vezető nem reagál a figyelmeztető jelzésre. A rendszer még azokat a gyalogosokat is felfedezi, akik a járdáról leléphetnek a jármű elé.
Sokak számára a parkolás a nap legstresszesebb pillanatait jelenti. Ám autóinkban már megjelent az a technológia, ami segít beállni a járdaszegély mellé vagy más autók közé, sőt akkor is hasznos, amikor kitolatunk egy parkolóhelyről, miközben más járművek közelítenek hátulról.
6: …sőt akár egy gombnyomásra is megy
Mostanában pedig egy olyan új technológián dolgozunk, ami egyetlen gombnyomásra beállítja az autót a parkolóhelyre, miközben a vezető a jármű mellett áll. A jelenleg még prototípusként működő rendszer önműködően kormányoz, kezeli a sebességváltót, és előre-hátra navigálja az autót.
7: A tüsszögésnek vége
Egyre több embert kínoz az allergia – márpedig 90 km/órás sebességnél egy tüsszentés olyan, mintha 20 méteren át csukott szemmel vezetnénk. Új levegőszűrő rendszerünk akár 99 százalékban képes csapdába ejteni a polleneket, és szinte teljesen kiszűri a nitrogénoxidot, a gáz halmazállapotú szennyeződéseket és a szagokat.
Az új technológiáknak és a céltudatos tervezésnek köszönhetően a mai autók már egyre több idős autós számára teszik lehetővé, hogy hosszabb utakra is vállalkozzanak. A Ford „Időskori Öltözékét” viselve mérnökeink pontosan értik, milyen nehézségekkel szembesül egy idős autóvezető, hiszen az öltözék megnehezíti a látást, a hallást és a mozgást.
Jelenleg is dolgozunk azon a technológián, aminek segítségével a jövőben az autók automatikusan tartják a forgalom ritmusát, és automatikus kormányzással a kijelölt sávban maradnak. A Forgalmi Torlódás Asszisztens prototípusa már működőképes; a rendszer csökkenti a vezető terhelését, és alkalmas arra, hogy egyenletesebbé tegye a forgalom áramlását.
10: Embergép
RUTH, a Robot – teljes nevén a Tapintható és Érzékelhető Minőséget Mérő Robotizált Egység – a világ első robotja, ami tudományos alapossággal vizsgálja a járművek látható és érzékelhető minőségét. Na de hogyan? Úgy, hogy ugyanazt érzékeli, amit vásárlóink is: mennyire puha, mennyire kemény, milyen forró vagy milyen hideg egy-egy felület.
Látni és látszani – ez tényleg nagyon fontos a biztonságos autózáshoz, különösen éjszaka. Csakhogy mindez nem mehet mások rovására, ezért Vakításmentes Fényszórónk érzékeli a többi autót, és csökkenti a rájuk irányuló fény erejét, miközben tökéletesen megvilágítja az út többi részét.
12: Szív ha dobban
A vezetés öröme sokak szívét megdobogtatja. De talán mások számára is hasznos lenne egy olyan autó, ami méri a pulzusukat. Éppen egy ECG Szívritmus-figyelő Ülés kifejlesztésén dolgozunk, ami a rendellenes szívdobogást észlelve értesíti az orvosi ügyeletet, sőt – későbbi terveink szerint –, az autó biztonsági berendezéseit is aktiválja, megelőzve ezzel az esetleges balesetet.
Volt idő, amikor a dízelmotor még lomha és zajos volt, így csak teherautókban és buszokban használták. Aachenben húsz évnyi kutatás után mindez megváltozott. Mára a modern dízelek mindenütt megjelentek, kisautóinktól kezdve a személyszállítókon át egészen a lendületes Ford ST modellig. Emellett egy nulla károsanyag-kibocsátású autót is ígértünk Európának – így született meg a Ford Electric. Ám nem állunk meg itt, hanem újabb alternatívákat keresünk a benzin- és dízelmotorok kiváltására; jó példa erre az üzemanyagcellás technológia, aminek egyedüli emissziója a víz és a hő.
14: Kritikus tömeg
Ha autóinkat könnyebb anyagokból készítjük, csökkenthetjük az üzemanyag-fogyasztást, és a súlymegtakarítást újabb technológiák beépítésére használhatjuk fel. Ez történt az új Mondeo esetében is, aminek csomagtérajtaja magnéziumból készül, így 25 kilogrammal könnyebb, mint az előző modellé volt.
15: Alapjáraton
Az Auto-Start-Stop rendszert arra terveztük, hogy csökkentse az üzemanyag-fogyasztást és a CO₂-kibocsátást. Ehhez mindössze annyit kell tennie, hogy alapjáraton leállítja a fölöslegesen járó motort, majd újra beindítja, amikor a vezető elindulni készül.
Régebben az emberek csak akkor beszéltek összkerékhajtásról, ha a terepezés került szóba. Csakhogy a rendszerek azóta sokat fejlődtek. Az Intelligens Összkerékhajtás a szempillantás huszadrésze alatt méri fel az út- és forgalmi viszonyokat, s alacsony sebességnél a nagyobb tapadásra, gyorsabb tempónál pedig a jobb irányíthatóságra helyezi a hangsúlyt.
17: Lassú, lassú, gyors, gyors
Előfordul, hogy örülnénk, ha a kormány érzékenyebben működne – például lassú tempónál, hogy könnyebb legyen manőverezni, vagy beállni a parkolóhelyre. Gyorsabban autózva viszont az a jó, ha a kormányzás precízebb. És pontosan ez történik az európai piacra szánt új Edge SUV-modellben.
A kormányzás és más rendszerek áthangolásával a RevoKnuckle izomautóvá varázsolja a személyautót – így lesz az öreg Focus RS-ből aszfaltszaggató versenygép.
A futómű optimális hangolása nem csupán a komfortos rugózásról szól. Az új Mondeo integral link rendszerű hátsó futóműve a vezetés élményét is sokkal kellemesebbé varázsolja, hiszen remekül kezeli az útegyenetlenségeket, sőt az utastérbe szűrődő útzajt is mérsékli.
20: A kanyaron túl
A Ford folyamatosan együttműködik más autógyárakkal, hogy megszülethessen a vezetősegítő rendszerek új generációja és egy újszerű, intelligens közlekedési rendszer: az egymással és az infrastruktúrával kommunikáló autók világa. Ennek egyik eleme az Elektronikus Féklámpa, ami azonnal jelet küld a mögöttünk haladó autósoknak, ha vészfékezésre kényszerülünk – még akkor is, ha a kanyar íve kitakarja előlük az autónkat.