elektromos autó

Az elektromos Karma kísérjen utadon - 1. rész

2020.06.13.

Mi a szép és tényleg jövőbe kóstoló koncepció definíciója? Azt hiszem, megannyi Párizs, Detroit, Genf, Bécs és New York után Los Angelesben rátaláltam valamire, amit eddig még nem igazán leltem meg. Még az is lehet, hogy simán csak öregszem, de régen álltam ennyit földbe gyökerezett lábakkal koncepcióknál. Ez a Karma nem büntet, és még elektromos is!

Micsoda a formák a Karma gyártótól! Valahogy egyszerre új, sportos, de elegáns is és olyan… felfoghatatlanul modern! Igyekszem mindenféle jelzővel illetni a modelleket, de ez még képekkel együtt is csak édes kevés ahhoz, hogy tényleg átérezhessék az olvasók, mennyire ütős az SC1 és SC2 elektromos koncepció. Ezek az arányok, ezek az ívek… Istenem! Hirtelen kínai elektromos koncepciók is eszembe jutottak Sanghajból. Várjunk csak, ki is a tulajdonosa most a Karma Automotive-nak?

Jelenleg a kínai beszállító Wanxiang Group tulajdonában áll. Miután a Fisker Automotive beszállítója csődöt jelentett akkuvisszahívás után, maga a Fisker is kénytelen volt lehúzni a redőnyt 2014-ben. A mentőövet egy kínai beszállítói csoport dobta nekik – az A123 Systems és Henrik Fisker cége egyaránt megmenekült és közös apucihoz került, immáron Karma Automotive néven 2016-tól. A székhely és a szerény darabszámú gyártás megmaradt a varázslatos Kaliforniában – az erős technológiai fókuszáltság sem változott.

Azért igényel ennyi elismerést ez a két remek koncepció design oldalról, mert ezek igazi művészek, akik ilyen tanulmányokat képesek megszülni. Ne csak egy darab papírt és egy ceruzát képzeljünk el, hanem egy kompletten megálmodott és kidolgoztt világot a fejekben, amibe ez a pár autó beleillik. Ez nem egy sulis projekt, hogy lerajzoltad, jól néz ki és kapsz érte egy ötöst. Itt úgy kelnek és fekszenek a designerek, hogy fejben két valóságban élnek – 2020-at írunk, reggel ők is kávét főznek, majd papírra vetnek meseformákat; ugyanakkor elméjükben párhuzamosan élik a másik világot, elképzelik, belehelyezkednek és így képesek jövőbe illőt alkotni. Noha ezeknek a koncepcióknak is négy kerekük van, mint egy második világháborús dzsipnek, de talán ezt a néhány elhintett gondolatot követően könnyebb megérteni, mire is akarok kilyukadni, amikor dícsérem ezt a fajta a művészetet és általában a művészeket. A legjobbak így csinálják, így élnek, és nem őrülnek bele. Nekem nem menne.

A Karma hipermodern megoldásokat sorakoztat fel egy kalap alatt. Itt még Elon Musk is mosolyogna talán. Természetesen minden baromi drága és naptári dátum szerint a legújabb, ami létezik, de mivel a cég nyílt platformra építkezik, képes rávilágítani és megmutatni, hogy miben vár társfejlesztőket, illetve, hogy miben tud mérnöki szolgáltatást és fejlesztési tudást nyújtani másoknak.

Az SC1 Vision karosszéria kialakítása és formája egyedi, ezt fentebb megtárgyaltuk. Anyaga különleges, karbon, a bevonatolási eljárás is új. Az akkumulátor a két utas között kapott helyet, és két elektromotor hajtja a két tengelyt. A másik oldalról, a legmodernebb szenzorok segítik a vezetőt, szimulálják a 3D-s vezetési környezetet.

Fedézeti kamerás felvételek a jövőben? Minek, amikor minden egyes kilométer visszanézhető lézeres kivetítéssel? A sebesség, a kormány állása, a kocsi mozgása 3D-ben, az éppen szóló lejátszási lista, de még a belső hőmérséklet is úgy igazodik, hogy a megejtett vezetés minden egyes percét tökéletesen átélhessük újra. A felhőben a komplett csomagot továbbküldhetjük és megoszthatjuk barátainkkal.

Persze, ilyen formán is lehet tanulni profibb sofőröktől, milyen íven és merre, de ez inkább azért jött ötletként a Karmától, mert valahogy manapság a felgyorsult világban olyan rohadt nehéz teljesen átélni dolgokat… Ehhez egy picit gyereknek is meg kéne tudni maradni talán. A fiatalok igénye kifejezetten magas, hogy fotó, videó készüljön emlék gyanánt, csak sajnos a rutin miatt már sokszor egy insta bejegyzéssé zsugorodik a teljes sztori: kép, videó, aztán megszokott módon ki van pipálva. Régen miért volt könnyebb mindenféle fotó nélkül maradandó élményekre szert tenni?

Vagyis ez a megosztósdi abszolút rávilágít a modern kor általános trendjére és igényére, illetve a jövő nagy kincsére: élményeket szerezni és feltölteni valahova, hogy később újra és újra átélhessük azokat. S noha a vezetési élmény miatt ezek a szupergépek természetesen kiemelten fontosak, ebben a vonatkozásban látszik, hogy ez túlmutat a lealacsonyított mezei autós, négykerekűs igényeken, hogy jussunk el A-ból B-be.

Biometrikus adatelemzés, arcfelismerés, tekintetkövetés, rádformálódó ülés és idomuló kormánykerék… Nem holnap jön el az ideje, amikor maszkban és kesztyűben éppen nem délelőtt vezetsz el a boltba. De nagyon érdemes kellő tisztelettel tekinteni az ilyen komoly koncepciókra. Ne legyintsünk, hogy úgysem lesz belőle semmi. Így igaz, sok-sok évig még semmi, de aztán el ne feledkezz magadról, amikor ezt a technológiát tolják a segged alá, és választani majd nem tudsz, mert ez lesz és kész. Ezek a négykerekűk minden tekintetben túlmutatnak önmagukon, és nemcsak technológiailag, de társadalmi vonalon is képesek friss elképzeléseket sugallni a nagy lecsóba, illetve felvetni érdekes kérdéseket.

Folytatjuk az SC2-es 1100 lóerős elektromos hajtásának megtárgyalásával.

Fotók: Karma és Deli Árpád

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.08.03
Sokszor írtunk már az online értékesítéssel foglalkozó használtautó kereskedő startupokról. Ilyen....
2020.08.03
A Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányság munkatársai 2020. július 31. és augusztus 2. között....
2020.08.03
Vadelütés miatt egy nap alatt kétszer is baleset történt Győr-Moson-Sopron megyében - írja a....
2020.08.03
Hogyan lehet egy nem szabványosított technológiához szabványos tesztrendszert kidolgozni? Erre a....
2020.08.03
A poznańi üzem bővítése több, mint két évet igényelt, és most már majdnem befejeződtek az új Caddy....
2020.08.03
Fokozott hálózati stabilitás, mérsékelt elektromosáram-költségek és hozzájárulás a klímavédelemhez....
2020.08.03
A Zeltini Z-Triton az egyike azoknak a modelleknek, amelyek jelzik, milyen irányba indulhat el a....
2020.08.02
Leszállt a Mexikói-öbölben vasárnap, helyi idő szerint délután a SpaceX magánvállalat Dragon nevű....
2020.08.02
Négy évesen és 73 ezer kilométerrel vette Illés Imre szegedi autós oktató azt a Toyota Corollát,....
2020.08.02
Szergej Szokolov Oroszországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....