elektromos autó

Az elektromos autó tündöklése és bukása - 100 évvel ezelőtt

2021.07.13.

Az elektromos autók az utóbbi évtizedek újdonságának tűnnek, de valójában több, mint 100 évvel ezelőtt olyan nevek dolgoztak a technológián, mint Ferdinand Porsche vagy Henry Ford. A korai népszerűség azonban nagy bukással járt. Nézzük meg, hogy is történt!

Az elektromos autóra úgy gondolunk, mint az utóbbi évtized egyik fontos új technológiájára. Ez bizonyos szempontból igaz is, mert tényleg mostanra érett be arra a szintre, hogy valódi alternatívája legyen egy belső-égésű motoros autónak, de az újdonság kifejezés erős túlzás. Bármilyen meglepő, az elektromos autó előbb valósult meg, mint bármilyen benzines vagy dízel kocsi.

Az elektromos autó története lassan 200 évvel ezelőtt, 1832-ben kezdődött, a skót Robert Anderson állt elő az akkumulátorokkal hajtott jármű ötletével. Az első olyan elektromos jármű pedig, amit már lehet autónak nevezni, 1887-ben készült el és Thomas Parker feltaláló nevéhez fűződik.

3 évvel később a skót származású, de Iowa-ban élő William Morrison már szabadalmaztatta is az általa épített elektromos autót. Az elsőkerék hajtású, 4 lóerős autó körülbelül 30 kilométer/órás sebességre volt képes, 50 kilométert tudott megtenni egy töltéssel és az 1893-as chicagói világkiállítás legnagyobb szenzációja volt. Magát Morrisont jobban érdekelték az akkumulátorok, mint a közlekedés, de elindította az elektromos autók terjedését, mivel sokan merítettek ihletet az általa épített autóból.

Ezzel nagyjából egy időben ért el a belső égésű motor is arra a szintre, hogy valóban megoldás lehetett a mindennapi közlekedésre, de sokkal problémásabbnak bizonyult az elektromos megoldásoknál. Sok erőfeszítést igényelt a vezetésük - a sebességváltás nem volt könnyű feladat, és kézi hajtókarral kellett beindítani őket, ami megnehezítette a dolgot és sokak kedvét el is vette tőlük. Ráadásul zajosak voltak és a kipufogógázuk is kellemetlen volt.

Az elektromos autóknak a gőzzel vagy a benzinnel hajtott autókéihoz hasonló problémái nem voltak. Csendesen lehetett velük közlekedni, könnyen vezethetők voltak és nem bocsátottak ki olyan büdös szennyező anyagokat, mint a többi autó akkoriban. Az elektromos autók gyorsan népszerűvé is váltak a városi lakosok körében.



Thomas Edison és Henry Ford

Ez a népszerűség és a bennük rejlő lehetőségek számos, mára legendássá vált ember fantáziáját megmozgatta. Maga Ferdinand Porsche is épített elektromos autót, ráadásul az ő nevéhez fűződik az első hibrid autó is – az ő verziójában egy elektromos akkumulátor és egy gázüzemű motor dolgozott össze az autó hajtásában. Thomas Edison, a világ egyik legtermékenyebb feltalálója úgy vélte, hogy az elektromos járművek jelentik a jövő közlekedésének alapját, ezért kifejezetten sokat dolgozott azon, hogy jobb elektromos járművekbe való akkumulátorokat készítsen. Állítólag maga Henry Ford is együttműködött Edisonnal, hogy kiderítse, lehetséges lenne egy olcsó, tömegtermelésre alkalmas elektromos autó.



Az elektromos autók gyilkosa, a Ford T-Modell

A sors iróniája, hogy bár Fordot érdekelte az elektromos autó lehetősége, az ő kocsija (természetesen a T-modell) volt az a termék, ami a végleg eldöntötte, hogy az elektromos autózásnak - egy ideig legalábbis - nincs nagy jövője. Az 1908-ban bemutatott T-Modell széles körben elérhetővé és megfizethetővé tette a benzinüzemű autókat. 1912-re a benzines autó csak 650 dollárba került, míg egy elektromos modellért 1750 dollárt kértek. Ugyanebben az évben Charles Kettering bemutatta az elektromos indítómotort, megszüntette a kézi hajtókar szükségességét, és ezzel gyakorlatilag megpecsételődött az elektromos autó sorsa.

100 évvel később ott tartunk, hogy az elektromos autó használata most kezd olyan kényelmessé válni és élhetővé válni, mint egy benzines- vagy dízel autó, a korábbi előnyei, mint a csendesség és a könnyű használat pedig továbbra is áll. 100 év alatt úgy tűnik fordult a kocka.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.23
Több mint egy évtizede nem változtak akkorát a szabályok, mint amekkorát jövőre fognak. Mutatjuk,....
2025.12.23
A Volkswagen jövőre ünnepli a GTI 50. évfordulóját. Egy exkluzív modell érkezik a jubileumra: a....
2025.12.23
Az Osztrák Autóklub (VCÖ) elemzése szerint Burgenland autópályáin egyes területeken jelentősen....
2025.12.23
Második helyezést ért el Azerbajdzsánban Novák Bence, a Széchenyi István Egyetem járműmérnök....
2025.12.23
A közforgalmú közlekedés jövőjéről szólt a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden. Szóba....
2025.12.23
Az ember mobilitása a talpra állásnál, a lábak mozdításánál, a járás képességénél kezdődik. A....
2025.12.23
Vármegyénk nagyvárosaiban a rendőrök a következő hónapokban több száz gépkocsi esetében ellenőrzik....
2025.12.23
Egy hónap alatt több mint 8 millió forint adomány gyűlt össze a magyar autóvezetők jóvoltából az....
2025.12.23
Hatalmas mérföldkőhöz érkeztünk: a Rába Magazin és elődjei teljes egészében digitalizálásra....
2025.12.23
Míg 2005-ben a targoncavezetőn múlott minden egy raktárban, 2025-ben már mesterséges intelligenciát....