Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai
Az egyirányú utca elsőre nem sok meglepetést tartogat közlekedésbiztonsági szempontból, hiszen – ahogy a neve is mutatja – csak az egyik irányból lehet oda behajtani, így szembejövő forgalomra nem kell számítanunk. Persze mindig vannak kivételek! Nemcsak a szabálytalanul vagy figyelmetlenségből behajtók lephetik meg a gyanútlan közlekedőt, hanem megkülönböztető jelzést használó járművek, és ha tábla engedi, akár kerékpárosok is.
A legfontosabb szabályok
Ha olyan környéken autózunk, amelyet nem ismerünk, könnyen úgy járhatunk, hogy egy egyirányú utca bejáratánál szembesülünk a behajtani tilos táblával. Amellett, hogy a navigációs eszközök ebből a szempontból általában jól működnek, ha figyelembe vesszük a kötelező haladási irányt jelző táblákat, akkor nem próbálunk bekanyarodni – szabálytalanul – rossz irányból az egyirányú utcába.
Az egyirányú utca jól ismert táblája
Bringával az egyirányú utcában
Talán az egyik legelterjedtebb kerékpáros tévhit, hogy bringával bármelyik egyirányú utcába be lehet hajtani menetiránnyal szemben is. Ez nem igaz! A szabályok szerint egyirányú utcába a forgalommal ellenkező irányból csak abban az esetben szabad behajtani, ha azt kiegészítő tábla engedi. Ez esetben szigorúan az úttest jobb oldalán kell haladni, ha van felfestett kerékpársáv, akkor ott.
Szabad az út bringával, de csak ha van kiegészítő tábla
Ha nincs kiegészítő tábla, akkor ne hajtsunk be szemből az egyirányú utcába, mert a keresztező utcákban közlekedők nem számítanak az ellenkező oldalról érkező kerékpárosokra. Vagyis ez nemcsak szabálytalan, hanem nagyon veszélyes is.
Ha a kiegészítő tábla megengedi, és behajthatunk ellenkező irányból is az egyirányú utcába, érdemes néhány jó tanácsot megfogadni:
Az egyik legveszélyesebb – és szabályokkal egyelőre nem is tisztázott – helyzet, amikor az autós az egyirányú utca végén balra kanyarodás előtt teljesen a bal oldalra húzódik, a szemből érkező kerékpáros pedig a menetiránya szerint jobb oldalon haladva hajt be az utcába. Ha nincs felfestve kerékpársáv, mindketten szabályosan közlekednek, de összeütköznek, ha nem figyelnek eléggé. Ne feledjük, hogy az egyirányú utcák kétirányú kerékpáros használata a közlekedők együttműködésének elvén alapul, ezért itt különösen figyeljünk egymásra.
Parkolás az egyirányú utcában
Gyakori kérdés, hogy hol lehet parkolni az egyirányú utcában. A KRESZ szerint alapesetben az úttest jobb oldalán kell megállni, illetve várakozni: „Járművel megállni – ha közúti jelzésből vagy a (2)-(5) bekezdés rendelkezéséből más nem következik – csak az úttest menetirány szerinti jobb szélén, azzal párhuzamosan, egy sorban szabad.” Ám a következő bekezdés pont a 2-es, ami tisztázza, hogy az egyirányú utca kivételt jelent, de csak meghatározott feltételek mellett.
Egyirányú forgalmi úton az úttest bal szélén – ha közúti jelzésből más nem következik – akkor szabad megállni, ha a jármű mellett az úttest jobb széléig mérve legalább 5,5 méter szélességű hely marad.
Vagyis ha nincs tiltó tábla, akkor parkolhatunk az egyirányú utca bal oldalán, ha mellettük marad még 5,5 méter. Ennek a szélességnek az a magyarázata, hogy az úttest jobb oldalán 2,5 méterre van szükségük a parkoló kocsiknak, a középen szabadon maradó 3 méter pedig elegendő arra, hogy egy nagyobb jármű, például egy busz is kényelmesen elférjen az álló járművek között. Keskenyebb egyirányú utcában viszont kizárólag a jobb oldalon lehet parkolni.
Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!