Geely

Az autóipar legfontosabb emberei: Li Shufu

2021.10.12.

Korábban írtunk már arról, hogy kik azok a személyek, akik egyes autógyártók mögött állnak jelentős tulajdonrészükkel. Itt az ideje, hogy közelebbről mutassunk be egy ilyen személyt, a Magyarországon kevéssé ismert, de a globális autóiparban nagyon fontos szerepet betöltő Li Shufu-t.

2008-at írunk és Li Shufu éppen a Ford Detroitban található irodájában ült, ahol Don Leclair, a vállalat pénzügyi vezetője megkérdezte tőle, hogy van-e bármi fogalma arról, mekkora cég a Volvo. Ez volt a válasza arra az ötletre, hogy egy kicsi kínai autógyártó megvenné a Volvo-t a Fordtól.

Li Shufu és tanácsadói végül meggyőzték a Ford vezetőségét, hogy 2010-ben 1,8 milliárd dollárért váljanak meg a Volvótól. Ez volt az első ilyen ügylete, amelyet számos másik követett, ugyanis később olyan márkákban szerzett jelentős tulajdonrészt, mint a Lotus, a Smart és a London Electric Vehicle Company.

A Geely Holding Group Kína legfontosabb autógyártója, mára nem csak a Volvót irányítja, hanem a globális, jól ismert autómárkák egy részét is, például jelentős részesedést tudhat magáénak a német óriás Daimler AG-ban, a Mercedes-Benz gyártójában is.

Li Shufu 1963. június 25-én született Taizhou -ban, Kína Zhejiang tartományában. Egy 2014-es, a Forbes Asianak adott interjúban azt mondta, gyerekként homokból épített autókat. "Nem engedhettünk meg magunknak játékokat. Eszembe sem jutott, hogy egyszer majd igazi autókat készítek”.

Karrierjét fotósként kezdte, egy néhány ezer forintos kamerával, amire apjától kapott pénzt. A Financial Times portréja szerint az a kamera nem sokáig felelt meg neki, ezért sajátot készített, ahogy stúdióját is saját kezűleg építette meg.

A fotózás után új területen próbálkozott: régi gépekből nyerte ki a bennük található aranyat és ezüstöt. Állítása szerint itt kezdődött az a tendencia, ami a mai napig hajtja: új iparágba lép, ahol sokan elkezdik másolni, ezért új területen próbálkozik, ahol egy idő után szintén követni kezdik.

Az építőipar után 1993-ban elindította az első kínai magáncéget, amely motorkerékpárokat gyártott. „Ismét: nagyon népszerű, nagyon sikeres és sokan követik” – mondta az FT újságírójának.

Shufu szerint az autóiparban akkor lehet valaki sikeres, ha jó munkaerővel tud dolgozni. Ezért saját egyetemet és műszaki szakiskolát alapított, de ez sem volt elég a gördülékeny kezdethez. Első autója olyan rossz minőségű lett, hogy inkább az összes legyártott példányt bezúzatta, és így tett a második próbálkozás eredményeként született modellel is.

Végül a kínai iparpolitika változása hozta el az első sikert, amikor 2002-ben bemutatta a Free Cruiser-t, amely a dél-koreai Daewoo tervei alapján készült, és az egyik első kínai autó lett, amelyet nemzetközi kiállításon mutattak be.

Ezután lett Shufu igazán nagy játékos, aminek köszönhetően 2008-ban már a Ford irodájában ült, ahonnan bár elhajtották, végül mégis megszerezte, amit akart.

Az utóbbi tíz évben óriásira növelte portfólióját, számos legendás autógyártóban szerzett jelentős tulajdonrészt, de manapság sem pihen: Nemrég kötött megállapodást olyan óriási cégekkel, mint a Baidu, az autóiparba való belépést tervező Foxconn (többet között az Apple termékeit gyártó tajvani cég) és a Tencent.

Li régóta támogatja a partnerségeket, amelyekkel célja hogy más szereplőkkel összevonja az erőforrásait olyan kezdeményezésekhez, mint az önvezető autók és a villamosítás. A tech cégekkel való megállapodásai minden bizonnyal a mindennel (egymással, a közlekedési infrastruktúrával, okostelefonokkal) kommunikáló autók világára készítik fel a Geelyt. Legutóbb egy okostelefon vállalkozást indított, ami szintén ebbe az irányba mutat.

Az 58 éves Li Shufu nemrégiben felvette egy új keresztnevet – az Ericet -, mert tetszett neki a hangzása. Végigjárta az utat egy távoli halászfaluból Kelet-Kínában, saját kezűleg épített fényképezőgépeken és rengeteg iparágon keresztül, amíg közel 20 milliárd dolláros vagyonával a világ egyik leggazdagabb embere lett. Bár nem olyan ismert, mint Elon Musk, legalább olyan fontos szereplője a világ autóiparának, mint a Tesla alapítója.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.30
Baleset miatt lezárták az M1-es autópálya Győr felé vezető oldalát, mert egy kisteherautó hátulról....
2025.01.30
Már most több mint 7 kilométeres a dugó. ..
2025.01.30
A TT Parts Hungary dolgozói gyűjtötték össze a meglepetés macskaeledel adományt, amit "házhoz is....
2025.01.30
A BMW M GmbH új különkiadással bővíti portfólióját a nagyteljesítményű sportautók szegmensében:....
2025.01.30
Karambolozott két autó Hosszúheténynél, a tűzoltók megfeszítve dolgoztak a helyszínen – jelentette....
2025.01.30
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közölte, hogy péntekről szombatra virradó éjszaka éjfél és....
2025.01.30
Talán a nyugati autógyártóknak is érdemes ellesni egy-két olyan ötletet a kínai konkurensektől,....
2025.01.29
Matrózruhás sofőrök vezették a valaha készült legritkább és legfurcsább buszt, melynek egyetlen....
2025.01.29
Több mint 2,3 millióan utaztak 2024-ben a Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) járatain, ami 178 ezerrel....
2025.01.29
Ötéves csúcsot értek el az autóeladások Oroszországban tavaly, két évvel az után, hogy az ottani....