autoszektor.hu
Gíber Mihály HR igazgató a különféle színű üvegeket mutatja FOTÓK: DALLOS ISTVÁN
- Főleg a cégcsoport csehországi gyárából érkezik hozzánk a síküveg – tér vissza kérésünkre a folyamat elejére a HR igazgató. – Targoncák és robotok segítségével kerül a gyártószalagra. Itt jegyzem meg, hogy a hatékonyság növelése érdekében egyre magasabb szintű az automatizálás, ezt folytatni szeretnénk. A költségtakarékosságot mindenben szem előtt tartjuk, de vannak olyan folyamatok, amikor nem "spórolhatunk." Érdekesség, hogy az üveg edzéséhez szükséges kemencék működtetése miatt az áramfogyasztásunk kiemelkedő, az E.ON 8. legjelentősebb partnere vagyunk. Ez hónapról hónapra egy kisebb városnak elegendő lenne.
A gyorsaság is szóba kerül. A nagy megrendeléseknél sokat számít, hogy Európa egyik legmodernebb gyárában már fél évtizede 8 másodperc alatt készül el egy-egy autóüveg. Persze ez legtöbb esetben a kezdet, sok minden következik még. Az AVO (added value operation) tevékenység során a szereldében az autóüvegekre szerelnek, ragasztanak, forrasztanak különböző alkatrészeket.
- Nyilván cégcsoport szinten figyeljük az autóipart erő kihívásokat; ezekből van bőven – árnyalja a képet Gíber Mihály. – Tavaly kevesebb autót gyártottak az öreg kontinensen, mint a csúcsévnek számító 2018-ban. Ennek egyik oka, hogy sokan kivárnak mostanában a vásárlással, mert a hibrideket és az elektromos autókat egyelőre drágának tartják. Az sem mellékes, hogy az úgynevezett autómegosztó cégek padlógázzal haladnak előre Budapesten, emiatt szintén többen – elsősorban a fiatalok – halogatják vagy „talonba teszik” a kocsivásárlást. Arra kell tehát az eddigiekhez hasonlóan nagyon odafigyelnünk, hogy egy lépéssel a konkurencia előtt maradjunk. Hozzáteszem, nehéz az árakban versenyezni például a török és a kínai cégekkel, itt is a minőség és a hozzá kapcsolódó gyorsaság dönthet a javunkra.
Természetesen az utóbbi nem mehet a biztonság rovására. Megtudjuk, hogy ebben is az példát mutat az AGC, hiszen már csaknem 12 éve nem történt náluk munkaképtelenséget okozó baleset. A dolgozók rendszeresen találkoznak a gyári életből merített, munkavédelmi szempontból problémás helyzetekkel, amelyeket közösen elemeznek. Különlegesnek számít a "majdnem hiba" fogalma. Amikor a dolgozók és a vezetők olyan helyzetekkel találkoznak, amelyek során majdnem baleset történt, elmondják, leírják, majd a szakemberek elemzik. A végeredményt, a tanulságot aztán az AGC többi európai gyárában is megismerik, figyelnek rá. A terméknél is lényeges a biztonság. Erre bizonyíték, hogy az edzési folyamatnak köszönhetően az autóüveg egy baleset során életlen, apró darabokra törik, így minimalizálva a sérülés kockázatát.
- A dolgozók a munkáltatótól elvárják a rugalmasságot, ennek messze menően igyekszünk eleget tenni - hangsúlyozza a HR igazgató. - Talán a legjobb példa erre a népszerű kismama-programunk, amelynek keretében napi 6 órában, állandó délelőttös szakban foglalkoztatjuk a gyesről visszatérni szándékozókat. Így is versenyképesnek számít a juttatásuk, hiszen nálunk a napi 8 órában dolgozó kékgallérosok 2019 januárjában átlagosan bruttó 460 000 forintot, a fehérgallérosok pedig bruttó 780 000 forintot keresnek. Az idén további emelést tervezünk.
Végül, de nem utolsósorban az is szóba kerül, hogy kiemelten fontosnak tartják a társadalmi felelősségvállalást. Támogatják az egészségügyet, az oktatást, a sportot egyaránt, valamint több tatabányai és környékbeli civil szervezetet, rendezvényt.