autópark

Az átlagos magyar autó 15 éves - hogy állunk Európában?

2023.04.16.

2022 végén az átlagos magyar autó 15,4 éves volt. Ez gyakori téma Magyarországon, de mennyire számít soknak az Európai Unióban?

Magyarországon az átlagos autó az utakon valamivel több mint 15 éves. Ezzel az Európai Unió idősebb autóparkjai közé tartozik a magyar, de a szórás nagy.

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) utoljára tavaly adott közzé adatokat az autóparkok koráról, abban a 2020-as állapotot mutatta az elemzés. 2020-ban személygépkocsik átlagosan 11,8 évesek voltak az Európai Unióban, a kisteherautók 11,9, a teherautók 14,1, a buszok pedig 12,8 évesek.

A legfiatalabb autópark nem meglepő helyen található: Luxemburgban az autók átlagosan 6,2 évesek voltak, őket követte Ausztria a 8,5 éves autóparkjával, Írországban pedig 8,6 éves volt az átlagos autó.

Ami a sereghajtókat illeti, Litvániában volt a legidősebb az autópark 17 évvel és hasonló számokat produkált Románia (16,9) és Észtország (16,7) is.

A nagy országok közül Németországban volt a legfiatalabb az átlagos autó 9,8 évvel, nem sokkal lemaradva követte őket Franciaország (10,3), Olaszországban pedig 11,8 éves volt az átlagos kocsi.

2 év alatt sok minden változhatott ami az átlagkorokat illeti. Magyarországra 14,2 éves átlagkort adott meg az ACEA, de tudjuk, hogy azóta nagyjából egy évet öregedett az átlagos autó hazánkban.

Más országokban ugyanakkor akár fiatalodhatott is, elsősorban a különböző roncsautó programoknak köszönhetően.

Spanyolországban, Franciaországban és Olaszországban például az elektromos autók vásárlását ösztönző programok úgy vannak kialakítva, hogy amennyiben a vásárló leadja régi használt autóját, a támogatás összege jelentősen nő.

Ezáltal előfordulhat, hogy ezekben az országokban összességében fiataladik az autópark, de ezeknek a programoknak olykor ezzel ellentétes hatása van más, alacsonyabb vásárlóerővel bíró országok autóparkjára.

A leadott roncsautókat elvileg ki kellene vonni a forgalomból, de előfordul, hogy ez mégsem történik meg és exportálják őket, például Magyarországra.

Így eshet meg, hogy a nyugat-európai autópark fiatalodása azzal jár együtt, hogy közben felgyorsul a kelet-európai autópark öregedése..

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.13
A Széchenyi István Egyetem kiemelt szereplője a budapesti Educatio Kiállításnak, hiszen az idei....
2025.01.13
A szlovákiai utakon hamarosan megjelenhetnek a radarok legújabb generációja - írja a parameter.sk. ..
2025.01.13
Járatainak több mint felét törli a Brussels Airlines belga légitársaság hétfőn a tervezett....
2025.01.13
Egy magyar szállítmányozó cég kamionsofőrjét navigációs rendszere egy árvízvédelmi gátra terelte....
2025.01.12
Az összetettben éllovas dél-afrikai Henk Lategan előnye mindössze 21 másodpercre csökkent a Szaúd-....
2025.01.12
Vannak fétistárgyak, melyek láttán erősebben ver az autóbuzik szíve, ilyen a Bilstein gátló, a....
2025.01.12
Heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Magyar vágyálom. ..
2025.01.12
Nyolchengeres ellendugattyús motort készül piacra dobni a Great Wall Motor kínai járműgyártó....
2025.01.12
Az éves viszonylatban növekvő átlagár ellenére is egyre többen keresnek autót. ..
2025.01.12
Fotókon kevésbé, élőben viszont remekül működik a Suzuki Vitara új orra, pláne a nagyobb hátsó....