utánpótlás

Az Adblue-hiány margójára

2021.11.13.

Médiahack, pánikvásárlás, okoskodók, nyerészkedők. Ők a főszereplői az utóbbi hetekben kialakult készlethiánynak. Szomorú, de valahogy mégis azt érzem, hogy a kovid toalett papír betárazása után, most az Adblue lett a kulcsszó, és ezzel is ugyanaz történt. Elfogyott. Igaz, hogy ez a készlethiány nem állandósult, és egyáltalán nem általános, viszont pont jól megfigyelhetjük, hogy a tudatlanság, és a pofátlan nyerészkedés hová vezet. Mi volt az Adblue-hiány hátterében? Erről kérdeztem Grád Ottót, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkárát.

Fotó: pixabay.com

Mi is ez a szóban forgó adalék valójában?

Az Adblue-ról tudni kell, hogy a karbamid vizes oldata. A karbamid pedig eredetileg egy nitrogén műtrágyaként használt anyag, ami a műtrágyagyártás egyik terméke. Akkor, amikor néhány héttel ezelőtt extrém árrobbanás következett be a földgáz piacán Európában, és földgáz az év eleji árszinthez képest ötszörösére drágult, (jelen pillanatban is még négyszeres magasságban van a földgáz ára a kontinensen) az extrém áremelkedés oda vezetett, hogy a műtrágya gyárak visszafogták a termelésüket, sőt volt, aki átmenetileg le is ált a gyártással. A nitrogén alapú műtrágya gyárak nagy mennyiségben használnak földgázt. Ennek elégetésével állítják elő az ammóniát, majd abból az ammónium nitrátot és a karbamidot. Ha a földgáz ilyen mértékben megdrágul, hozza magával, hogy a belőle előállított műtrágyának is drágulnia kell. Mivel a műtrágya felhasználása szezonális, és abból lehet készleteket is képezni, ezért döntöttek úgy a műtrágya gyárak, hogy amíg ilyen extrém magas a műtrágya ára, visszafogják, vagy szüneteltetik a termelést. Értelemszerűen a fő termékcsoport előállításának szüneteltetése magával hozza, hogy a melléktermék karbamid sem került gyártásra. Így keletkezett egy kisebb piaci hiány karbamidból, amit a hírek felkorbácsoltak, és többlet készlet felvásárlásokhoz vezettek. (Hasonlóan a Covid alatti pánikvásárlásokhoz). A problémát nem az jelenti, hogy nincs elegendő Adblue, hanem az, hogy a normál kereskedelmi igény többszörösét vásárolják fel. Voltak olyan napok a környező országokban, ahol több mint ötszörösre volt a kereslet a normál igénynek. Ekkora szükséglet növekedésre senki nincs felkészülve, ez okozta azt, hogy bizonyos töltőállomásokon átmeneti készlethiány alakult ki. Amint erről megjelent a hír, még többen mentek el vásárolni, és ez sajnos nem csak a kiskereskedelmi forgalomra volt jellemző. Akinek 10 liter kell egy évben, ő is a biztonság kedvéért háromszor annyit vásárolt fel, de a nagyfelhasználók esetében is hasonló volt a helyzet, a fuvarozók nehézgépeket működtetők is nagyobb mennyiségre tartottak igényt. Ez a megnövekedett kereslet okozott átmeneti készlethiányt. Pluszként megjelent  a határforgalom, mert például Szlovákiából is jöttek át hazánkba Adblue-ért. Voltak olyan határmenti töltőállomások, ahonnan teherautóra rakott tartályokkal vitték el az adalékot.

Fotó: pixabay.com

Akkor a probléma oka az volt, hogy mindenki felvásárolta a készleteket?

Nem az ellátási hiánnyal volt gond, hanem a pánikvásárlási láz, és a nyerészkedésen alapuló vásárlások okozták a problémát. Ennek lett az az eredménye, hogy bizonyos töltőállomásokon, így a MÁSZ tagvállaltok töltőállomásainak egy részén is megtiltották azt, hogy pisztolyból kannába töltsék az Adblue-t. Csak gépjárműbe lehetett tölteni, plusz mennyiséget nem vásárolhattak. Igyekeztek a kis kiszerelésű (10-20 literes) Adblue vásárlását is visszaszorítani, mivel egyszerre nem is lehet a gépjármű tárolójába ennél többet betölteni.

És gondolom ott voltak még az okoskodók is

Igen. Megvették tartályba betöltve pisztolyon keresztül a nagyobb mennyiségű Adblue-t, majd lefejtették, és az interneten árulták.

Fotó: pixabay.com

Gondolom külföldön nem volt jellemző ez az ügyeskedés?

A magyar mindig okos. Nem lett volna ekkora ellátási probléma, ha a nyerészkedési típusú vásárlások nem indulnak be ilyen szinten, illetve, ha mérsékeltebbek a pánikvásárlások. A készlet felhalmozás elkerülése érdekében  azért jegyezzük meg, hogy nem érdemes nagy tételben megvásárolni az Adblue-t, mert az eltarthatósága korlátozott. Egy évnél tovább nem ajánlott tárolni, mivel ennyi az átlagos szavatossága. Utána már lehetnek minőségi problémák, amit természetesen  a tárolási körülmények is jelentősen befolyásolnak.

És azt is tegyük hozzá, hogy egy évre elegendő az átlagos kilométerfutás mellett az a mennyiség, ami a jármű saját tárolójában felhalmozható.

Így van, tehát ha kiskereskedelmi forgalomban egy pánikvásárló csak egy kannával többet vásárol, akkor emiatt nagy valószínűséggel a „készletezett” második kanna Adblue adaléknak minőségromlása lehet.

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebook oldalukon.

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.01.27
Ma már mindent elural a CO2 és az önvezetés, 40 évvel ezelőtt viszont jó üzletnek tűnt beszállni a....
2022.01.27
A Magyar Autóklub közlekedésbiztonsági kampányt indít a vasúti átjáróban történő közúti balesetek....
2022.01.27
A Vitesco autóipari beszállító több nagy megrendelést kapott a gyártóktól: egy milliárdos....
2022.01.27
A kínai Nio márka megnyitotta a 800. akkumulátorcserélő állomását , ezúttal a Hangzhou városban....
2022.01.27
Azt remélik, az új, i20 N alapú hibrid Rally1-es autóval végre az egyéni bajnoki címet is....
2022.01.27
Egy autómentő kisteherautó és egy személyautó csapódott egymásnak valamivel 14 óra után - írja a....
2022.01.27
A miskolci rendőrök előállították a férfit - írja a police.hu. ..
2022.01.27
A holland DSM is jelezte részvételét a májusi magyar kerékpáros körversenyen, a Tour de Hongrie-n,....
2022.01.27
Kiderült, milyen problémákkal kell szembenézniük az orosz autósoknak az ukrán válság miatt. ..
2022.01.27
Andrzej Duda lengyel elnök aláírta azt a törvényt, amelynek értelmében február 1-jétől július....