Gondolatjel

Autózni nem bűn, álljunk ki magunkért!

2022.07.19.

A kollektív bűnössé nyilvánítás, a nyilvános bűnbánatok korát éljük. Már az autósok is szégyellhetik magukat, orrukra koppintanak. Kötelező elfogadni mindezt? Nem! Álljunk ki öntudatosan magunkért!

A civilizált jog egyik alappillére, hogy senki sem marasztalható el olyasmiért, amit az elkövetés idején nem tiltott törvény. Most ezt az elvet tiporják sárba.

Amerikában ledöntik, festékkel szennyezik be a demokratikus Egyesült Államok nemes lelkű, művelt, kiváló alapító atyáinak szobrait, indexre tesznek örök szellemi értéket hordozó könyveket, kiátkoznak alkotókat. Az egyik hatalmi ág, a média, zömmel ezt a történelmietlen, inkorrekt látásmódot propagálja. Már csak a fal tövében mer szaladni a megalázott fehér lakosság, legerősebben az antidemokratikus, rasszista, az ártatlan utódokon a rabszolgaságért bosszút álló fekete-mozgalom (BLM) hallatja hangját. Egymást érik a lövöldözések, minap éppen július 4-én, az ország nemzeti ünnepén. Hol van már a „nemzet”? Sokan vizionálnak polgárháborút, amelyben a felfegyverzett lakosság irtogatja egymást. Mélyen megosztott társadalmával gyorsuló tempóban veszti el világhatalmi pozícióját Amerika, és vele együtt a fehér ember.

Öngyilkosság felé menetel mélységesen megosztott földrészünk is. Az eredetileg valódi közös érdekeket képviselő, pragmatikus EU-ban, manapság néhány meggárgyult tyúk kotkodácsolja téveszméit, ők mondják meg, mi számít európai értéknek: a genderideológia, a kultúránkat, hagyományunkat, ellenségesen lenéző migránstömegek behívása, letelepítése (Linzben migránsok verték meg melegbüszkeségi felvonulás résztvevőit), Oroszország eszelős szankcionálása, amely többet árt nekünk, mint neki. Az aktuális orosz politikai vezetés bűnét rég elhunyt zeneszerzőkre, írókra és napjaink művészeire kiterjesztve leveszik a műsorról Csajkovszkijt, kidobják Dosztojevszkijt, kizárnak operaénekeseket, élsportolókat. Ártatlanokon statuálnak példát, szellemi háborújuk az orosz kultúra és sport iránt, etikailag semmivel sem jobb, mint Ukrajna fegyveres megtámadása. Saját lealacsonyításunk szó szerinti jeleként fél térdre ereszkednek meccs előtt labdarúgók, hogy bocsánatot kérjenek elődeik rasszista múltjáért – magukkal rántva a megalázkodásba a nézőket, és másokat. Igazságos, vagy akár csak jogszerű mindez? Nem akarok állást foglalni, rábízom az Olvasóra.

Családdal, gyerekekkel büszkélkedni már-már ciki, homofób megnyilvánulás, nemzeti érzületet kimutatni felkelti a rasszizmus gyanúját, pedig a hagyományhű, hazájukat szerető emberek vannak többen, aminek demokráciában számítania kell(ene)!    

Ám nemcsak szellemi síkon zajlik ideológiai hadviselés, hanem a kereskedelemben, iparban, mindennapi életben is. Németország egyértelműen ön- és közveszélyes téveszmék rabja: ellenségnek kiáltotta ki a nukleáris energiát, leszerelte atomerőműveit, újra fosszilis tüzelőanyagokat éget, a környezetet súlyosan szennyezve fejleszt áramot. Oroszország bojkottálása megrendíti Németország és mások ellátását energiahordozókkal és nyersanyagokkal, elvágja iparát piacoktól. Egy regionális fegyveres konfliktusból sikerült gazdasági világháborút kreálni. A németeknél nagyon megdrágult a villanyáram, ára messze meghaladja a franciáét, intő jelek szerint recesszióba zuhanás fenyegeti őket.

E mentális, politikai környezetbe ágyazódik be életünk egyik elválaszthatatlan velejárója, az autózás. Csak egy apró adalék az eddigiekhez: Sebastian Vettel, négyszeres F1-világbajnok kijelentette, hogy jót tenne a sportágnak egy saját neméhez nyíltan vonzódó versenyző… Az Európai Unió pedig, egyszerűen betiltja a benzin- és dízelmotoros autókat, 2035-től, csak elektromos hajtásút lehet majd forgalomba hozni. Alátámasztották tudományosan megalapozott környezetvédelmi, gazdasági hatástanulmánnyal? Nem! Rendeztek népszavazást az érintett országokban? Nem! Ugyanazt az internacionalista, balos, „az eszme győzelme az értelem fölött” erőszakot látom ebben, amellyel a kommunisták egy csapásra államosítottak mindent, a nagyüzemektől a fodrászüzletig, illetve kényszerítették kolhozokba a parasztságot, holott volt már a szemük előtt negatív példa: a Szovjetunió.

Szintén baloldali tünet az ellenséges hozzáállás az autózáshoz. A levegő tisztaságát és a város élhetőségét úgy javítanák, hogy adminisztratív intézkedésekkel elveszik tőle az emberek kedvét: összevissza egyirányúsítanak utcákat, egy sávra szűkítik az autóforgalmat főutakon, lezárnák az alsó rakpartot a gépkocsik elől, mikor ott van fölötte a Duna-korzó. Mintha nem lenne elég a benzinár emelkedése és megannyi bizonytalanság, mi, autósok kezdhetjük magunkat megbélyegezve, büntetőpadra ültetve érezni. Innen már csak egy lépés elvárni, hogy mindenki ereszkedjen fél térdre, mielőtt beül hagyományos hajtású kocsijába, bocsánatot kérve évtizedek légszennyezéséért…

Ne tegyük! Amikor ezeket a járműveket megvettük, és éveken keresztül használtuk, még szó sem volt klímakatasztrófáról. Azt tettük, ami felé, színezettől függetlenül, minden kormányzat irányított minket, megfelelve a korszellemnek. Nem igazságos, etikus, egyszerre zsebünkbe tenni a Fekete Pétert, kellemetlenkedésekkel, szekatúrával bosszantani minket, időnket rabolni – sőt végső soron a lassúbb közlekedéssel növelni az emissziót. Gondoljunk bele, ha mindenki leállítaná autóját, összeomlana a közösségi közlekedés, és egész életünk.

Nem vagyunk bűnösök, nem vagyunk hibásak, nem szeretjük, ha utólag sütnek ránk szégyenbélyeget. Nincs mit megbánnunk, nincs miért bocsánatot kérnünk. Álljunk ki magunkért, és a leghatékonyabb közlekedési módokért (amely individuálisan széles skálán mozoghat), ideológiák helyett racionális gondolkodásért, jogainkért, például, hogy eldönthessük, milyen új autót akarunk vásárolni 2035 után – akár benzinest vagy dízelt. Sokan vagyunk, erősek vagyunk, ne erőltethessenek ránk téveszméket brüsszeli vagy hazai bürokraták!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....