autósport

Autóverseny Ferihegyen

2017.04.29.

A második világháború utáni korszak egyik meghatározó autóversenyzőjére, a hét magyar bajnokságot szerző Kozma Ferencre (1911-2002) és nem kevésbé legendás versenyautójára emlékezünk. Ocskay Zoltán

 

Bemutatkozás Sztálinvárosban 1952. április 4-én. Az ing fölötti két kantár a nadrágot tartja, nem volt akkoriban biztonsági öv. A kidagadó karizmok közvetlen kormányáttételre utalnak

Igazi sztárpilótáknak szerelt

Húsz évvel ezelőtt találkoztam vele egy interjú kapcsán. Már nyugdíjas volt, ráért, színesen és hosszan mesélt az életéről. Amikor elköszönni készültem, elővett a szekrényből egy plakettekkel, érmekkel teli dobozt, és rám bízta. Ma Lackner Pál kiállításán láthatók egy külön tárlóban.

Tulajdonképpen két dologra volt büszke az életében. Egyrészt autóversenyzői sikereire, másrészt pedig a kerékkiegyensúlyozó készülékére. Kezdjük az utóbbival, mert annak története rövidebb.

Kozma Ferenc mesterségére nézve autószerelő volt. A harmincas évek közepén Hartmann László Hupmobilját is javította. (Ha valaki nem tudná, Hartmann volt a múlt század egyik legsikeresebb magyar autóversenyzője, aki a korszak GP-versenyein, az akkori Forma–1-futamokon indult.) Később az Európa-szerte ismert túraversenyző, Delmár Walter bízta rá sport BMW-jének karbantartását. Ennél kevesebb indíttatással is lettek emberek versenyzők, Kozma neve hamarosan megjelent a nevezési listákon, de erről majd később.

A Hősök terén is rendeztek autó- és motorversenyeket az ötvenes-hatvanas években

Saját műhely, majd államosítás

A háború után saját autószerelő műhelyt nyitott, ám 1949-ben jött az államosítás, cégét beolvasztották az újonnan létrehozott autójavító vállalatok egyikébe. Következett egy évtized a III. Számú Autójavító Vállalatnál, ahol művezető lett, majd a visszatérés a magánszektorba. Ahogy emlékezett, 1960-ban érkezett egy szállítmány Simca Aronde Magyarországra, amelyet eredetileg Kubába szántak, de a forradalom miatt nem szállítottak ki. Több mint egy évig álltak a kocsik a marseille-i kikötő egyik betonplaccán, a diagonál gumik leeresztettek, a napon megtörtek. Amikor végre eladták a kocsikat Budapesten, a „kockára” deformálódott kerekek ütöttek-doboltak. Egy ilyen kocsi kerekeinek javítására szerkesztett Kozma Ferenc kiegyensúlyozó gépet, amelynek hamar híre ment, és egy idő után már főleg centrírozással, felnijavítással foglalkozott a budai, Liptó utcai műhelyben.

Az 1960-as városliget GP-n kétféle levegőbeömlőnyílás volt a "Kis Hármas" orrán

Motorral rajtolt

A versenyzést 1941-ben kezdte egy használt 350-es DKW motorkerékpárral, amellyel nagy szenzációt keltve, újoncként megnyerte a leventebajnokságot. A DKW nem élte túl a háborút, ő szerencsére igen, és amint újraindult a versenyélet, vett egy kompresszoros DKW-t. Saját bevallása szerint nem volt túl tehetséges motoron, a szíve mindig az autó felé húzta.

1949-ben már BMW autóval versenyez az ÉDOSZ színeiben. Utána volt némi visszaesés, mert az autóversenyzést nem találták a munkásosztályhoz méltónak, úri sportnak minősült. Szerencsére sikerült a szovjet példára hivatkozva megfúrni az beteg gondolatot, és megkezdődött az Autó-Motor című lap által erősen támogatott monoposto-építés, amely az autójavító vállalatok közötti versengésnek kinevezve legyőzött minden politikai akadályt. Egy év szünet után, 1952-ben ismét rendeztek autóversenyt, igaz, csak a motorverseny egyik futamaként. Az újrakezdésnél, Sztálinvárosban, Kozma Ferenc rajthoz állt a Kis Hármas nevű együlésessel. Talán mondani sem kell: győzött.

1962: futam a repülőtéri betonon

Versenyautóépítés

A Kis Hármast Scheller János művezetővel együtt építették, persze tucatnyi munkatárs segített még, társadalmi munkában. Nem az volt az egyetlen versenykocsi a III. Számú Autójavító Vállalatnál, Wimmer András számára épült kétliteres BMW motorral a „Nagy Hármas”, Bognár Lászlónak pedig a „Törpe Hármas”, utóbbi „visszahüvelyezett” Fiat 1100-as motorral.

Kozma Ferenc kocsijába is Fiat 1100 motor került, amelyhez módosított főtengelyt készítettek, rövid löketűvé alakítva, és két BVF-karburátort szereltek fel. Kibővítették az olajteknőt, a módosított hengerfejbe a gyárinál nagyobb szelepek kerültek, remények szerint a teljesítmény 5200 fordulatnál 45 lóerőre nőtt. Ez nem sok, de ha hozzátesszük, hogy az alváz mindössze 35 kg-ot nyomott, a karosszériát pedig alumíniumlemezből kalapálta a lemezmunkák mestere, Katricz József, elég jó súly/lóerő arány jön ki.

Százezren szurkoltak a ferihegyi repülőtéren rendezett autóversenyen

Verhetetlen

Ez a kocsi aztán közel tíz éven át szinte verhetetlen volt kategóriájában a hazai mezőnyben, Kozma Ferenccel. 1960-ban a túr abajnokságban Simcával, Wartburggal, pályán a Fiattal versenyzett – akkor már a IV. Számú Autójavító Vállalat színeiben. Utolsó bajnokságát 1962-ben nyerte. 1963-ben visszavonult a versenyzéstől, s egy ideig mint a válogatott edzője dolgozott a motorsportért.

A Kis Hármas orrán eredetileg egy vörös csillag pompázott. Jót tesz az ügyünknek – volt az indok, és Kozma Ferenc belátta, ha 1952-ben autóversenyző akar lenni, kell hozzá a csillag. De amint tehette, leszerelte. Azt mondta, akadályozza a motor hűtését.

Kozma László a sztálinvárosi futamon

 

Kozam László budai otthonában, 1998-ban

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....
2024.04.26
A #5-ös nevű elektromos SUV-modellt az európai piacra szánják. ..