Bécs
A brit „Times” például arról számol be, hogy Nagy-Britanniából származó IT-szakértők új lopási technikát fedeztek fel, amellyel pillanatok alatt feltörhetik az autókat. Ennek megfelelően a bűnözők egy egyszerű beviteli eszközzel hamis információkat továbbítanak az autóban lévő vezérlőegységnek. A tolvajok így beavatkoznak a jármű belső kommunikációjába.
A technikusok nyelvén ezt az új eljárást, amellyel az "okos" autótolvajok hozzáférnek a járművek belső kommunikációs rendszeréhez, CAN-busz befecskendezésnek nevezik.
A Kronen Zeitung cikke. Képernyőfotó
Az autókban például a CAN buszon (Controller Area Network) keresztül történik az információ továbbítása a vezérlőegységek között. Különböző elektronikus alkatrészek, például motor- és sebességváltó-vezérlőegységek hálózatba kapcsolására használják járművekben. A buszrendszerek nagy sebességű adatátvitelre szolgáló vonali rendszerek, amelyek a hagyományos kábelezést helyettesítik.
Az illetéktelen hozzáférés egy speciálisan előkészített Bluetooth hangszórón vagy egy régi mobiltelefonon keresztül történik. A készülék az adott járműtípushoz megfelelő firmware-rel van felszerelve, amely megvásárolható a Darkneten. Az autótolvajok gyakran kívülről hozzák létre a kapcsolatot az autó belső kommunikációjával, a CAN-busszal a jármű elején található alkatrészek, például a fényszórók szétszerelésével. A CAN busz általában könnyen elérhető a végpontjaikon keresztül.
Innentől kezdve általában minden elég gyorsan megy: kiadják az ajtónyitási parancsot, és időveszteség nélkül bekapcsolják a gyújtást is – magyarázza a HUK-Coburgban működő Goslar fogyasztóbarát biztosítási intézet.
Kis vigasz az autótulajdonosoknak: ha túl sokáig tart a hozzáférés a CAN-buszhoz, az elkövetők általában felhagynak a lopási kísérlettel. És ez néhány perc is lehet. A biztosítási szakma szerint kevésbé örömteli, hogy a régebbi járművek CAN rendszerei még nincsenek gyárilag titkosítva. Csak a modern autók rendelkeznek ilyen védelemmel.
Mi a CAN-busz?
A CAN-busz (angolul CAN bus, Controller Area Network) egy robusztus jármű fedélzeti busz szabványa, mely lehetővé teszi a mikrokontrollerek és az eszközök számára, hogy központi számítógép (host) nélkül kommunikáljanak egymással. Ez egy üzenetközpontú protokoll, melyet eredetileg az autóiparban a nagy mennyiségű rézvezeték kiváltására dolgoztak ki.