utánpótlás
Fotó: https://images.pexels.com/
Emlékszem, már gyerekként is hallottuk, hogy tavasszal óvatosabban, mert nehezen állnak át az autósok arra, hogy a kerékpárosok nagy számban megjelentek az utakon. Ráadásul a gyorsan haladó, nehezen észlelhető közlekedési eszközök még nagyobb veszélyt jelentenek. Ők a motorosok. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy egy-egy hajmeresztő akcióval nem tett többet a kelleténél néhány önjelölt közúti versenyző, hogy az egész motoros társadalmat megbélyegezzék, de mint mindig, itt is legtöbbször a hétköznapi munkába járó, túrázó, vagy éppen csak élménymotorozó húzza a rövidebbet egy-egy balesetben. Nézzünk néhány példát az ide első balesetek közül.
Fotó: https://images.pexels.com/
Ebben a balesetben egy bekötőútról kanyarodtak a védett úton közlekedő motoros elé, az ütközés után a motorkerékpár kigyulladt. Vajon egy ilyen balesetet hogyan lehetne kivédeni? Hiszen hiába haladunk a megengedett sebességhatárokon belül, egy ilyen hirtelen bekövetkező közlekedési helyzet szinte kivédhetetlen a kétkerékkel közlekedőnek, még modern, ABS-el szerelt motorkerékpáron ülve is. Lehet, hogy elektromos rollernek, vagy rokkantkocsinak képzelte az autós a motorost? "Valami jön, de még beférsz elé", és a következő pillanatban már csak a gyűrődő karosszériaelemek, és a hatalmas robbanás hallatszódhatott. Az ehhez hasonló közlekedési szituációkban az autósok részéről csak egy hangyányit kellene nagyobb körültekintés, de lehet nem is. Inkább azt kellene mantrázniuk, hogy ha egy kevésbé jól kivehető valami dereng a távolban, és csak egy fénycsóvaként közelít, akkor inkább maradjunk, és várjuk ki a végét. Tíz másodperc, vagy fél perc? De életek múlhatnak rajta.
Fotó: https://images.pexels.com/
A következő baleset ugyanazon a hétvégén. Az autó vezetője figyelmetlenül akart megfordulni a 21. számú főút kivezető szakaszán. Tehát lassított, és húzta is az autót a felezővonal felé, amit egy országúti tempóra gyorsító motorkerékpáros féktávolságon belül nyilván nem tud kivédeni. Ebben a balesetben a motorkerékpáros lábát amputálni kellett. A figyelmetlenségből itt is tragédia született. Oktatóm annak idején megtanított arra, hogyan használhatom az oldalsó visszapillantó tükröt úgy, hogy közben ne változtassam meg a vezetési pozíciómat azzal, hogy túlságosan balra fókuszálok. Nem bonyolult, csak egy kicsit előre kell hajolni, és így belenézve a tükörbe máris jobban az autó mögé látunk. A biztonság kedvéért a manőver előtt még egy hátrafordulással a holtérbe is benézhetünk, ha ezt a mozdulatsort megszokjuk, később annyira a részünkké válik, hogy nem is tudunk már a berögzült mozdulatsor nélkül irányt váltani. Ennyi alaposság talán beleférhetne.
Fotó: https://images.pexels.com/
És végül egy harmadik baleset, ahol a konvojban haladó motoros csoport egyik tagja egy előzés miatt későn vette észre a lekanyarodási szándékát irányjelzővel is jelző traktorost, így az előzés közben a traktor oldalának csapódott. Ebben a balesetben is a körültekintés elmulasztása vezetett a balesethez. Jellemző, hogy ha több motoros közlekedik egyszerre konvojszerűen, akkor megoszlik a figyelem, és talán csökken a mindenki rám vadászik ösztön. Pedig ilyenkor is ugyanúgy összpontosítani kell, hogy ne kerülhessünk egy ehhez hasonló baleset részeseivé. Nagyon nehéz kivetkőzni a csordaszellemből, és persze a többiek előtt sokaknak ciki lehet, ha nem sikerül felvenni a tempót. De a közút nem lehet versenypálya, és a tapasztalt rutinos motorosok soha nem ilyen helyzetekben villogtatják tudásukat.
Persze, hogy nem beszélhetünk arról, hogy minden motoros szent (én sem gondolom így), és soha nem sértenek szabályt. Sajnos, mint korábban, most is áll az a tézis, hogy pár renitens teszi tönkre az egész magyar motoros társadalom megítélését, amivel kollektíven büntetnek mindenkit, hiszen az autósok nem tudnak különbséget tenni motoros, és motoros között. A sokszor durva megnyilvánulások csak agressziót szülnek. Azzal, hogy kárt okoznak egy személygépkocsi karosszériájában csak azért, hogy vélt, vagy valós sérelmüket így nyomatékosítsák rendkívül gyerekes. Mindent meg lehet oldani felnőtt, kultúrember módjára. Az ilyen megmozdulások semmi esetben sem elfogadhatóak, és soha nem vezetnek előre.
Hétvégén sokat autóztam, hegyi szerpentineken is, ahol nem akartam megdönteni az aktuális körrekordot, így az önjelölt versenyzőket az első adandó alkalommal jobbra indexelés, és lassítás mellett elengedtem. Három autósból egynek sem sikerült megköszönnie ezt, viszont minden így elengedett motoros köszönte, hogy figyelek rá, és előre engedem. Tehát a tisztelet szerintem megvan az autósok felé, és ha nyitott szemmel közlekedünk, nem hagyjuk, hogy történjenek körülöttünk a dolgok, hanem valóban mi fogjuk a volánt, akkor igenis lehet mindenkinek együtt, biztonságosan közlekednie nap, mint nap.
További autós tartalmakért kövessen minket Facebook oldalunkon.