autóápolás

Autós vonal - Ma is magyar kisbefektetőké az 50 éves Medikémia

2017.10.03.

Az idén 50 éves Medikémia 1971-től Magyarországon elsőként fejlesztett ki és gyártott fékfolyadékot, fagyállót, jégoldót és páramentesítőt. Autós vegyi termékben és aeroszol festékben magyarországi piacvezetők, a stabil létszámú és pénzügyi hátterű cég 20 országba exportál.

Idén ősszel 50 éves a szegedi Medikémia, a cég még a Cserepes soron kezdte, gyógynövénybegyűjtéssel és -feldolgozással, de gyógyszeralapanyag és fejfájás elleni balzsam is készült az első időkben. Nomád körülmények között teremtették meg a biztos alapokat az akkori dolgozók. – Lepusztult környezet, sáros, szűk utcákon nehezen mozgó teherautók, gumicsizma és állandó balhék a szomszédban – foglalja össze a múlt felejthető részét Mayer Róbert marketing és értékesítési igazgató, aki néhány évet még ott is lehúzott.



A cég autós vonalon komoly nevet szerzett magának, igaz, nem most kezdte. 1971-től Magyarországon elsőként fejlesztett ki és gyártott fékfolyadékot, fagyállót, jégoldót és páramentesítőt. A Medikémia négy évtizede a legnagyobb hazai autó vegyi termék gyártó, számos saját fejlesztésével is piacvezetőnek számít. 1984-ben született meg az új egységes márkanév, a PREVENT, rá két évre költöznek mai, 25 hektáros telephelyükre.



Folyamatosan haladnak a korral, 1992-ben a kisszövetkezeti formából részvénytársaság lesz. Öt év múlva is ezt teszik, amikor megkezdik együttműködésüket a sorban nyíló multinacionális áruházláncokkal, az elsők között ott van a Metro, a Tesco és az OBI.  Ezek listája azóta bővült, de arra büszkék, hogy ahova szállítanak, ott 40-50 százalékos, vezető polcfelület aránnyal rendelkeznek.



A mára 2,5 milliárd forintos árbevételű cég csak festék aeroszolból 850 ezer darabot gyártott tavaly, de a legkisebb kiszerelésű termékükből, a zárolajzó jégoldóból is bőven 100 ezer darab feletti az éves termelés. Az autós vegyi termékeket és festék aeroszolt gyártó cég különös állandóságot jelent a már csak nyomokban fellelhető szegedi ipari üzemek között. Most 120-an vannak, nehéz időkben sem kellett elbocsátaniuk, elég volt koptatni a létszámot, vagyis nem vettek fel újakat a távozók, nyugdíjba vonulók helyére.

A stabil működés egyik záloga, hogy 165 kisrészvényesük van, a közgyűlés az rt. története alatt minden alkalommal elsőre szavazóképes volt és 90 százalékot meghaladóan egyfelé voksolt. Vagyis bíznak a menedzsmentben. És bízik a Bisnode, Európa egyik legnevesebb cégminősítője is – szerintük a Medikémia Magyarország legfizetőképesebb cégeinek felső 1 százalékába tartozik. Az elmúlt fél évszázadban 49 évük nyereséges volt, csupán egyszer kellett beérniük szerény veszteséggel, a 2008-as válság után.



600 féle cikket gyártanak, termelésük kétharmadát itthon értékesítik, minden olyan multinak beszállítanak, amelyik forgalmazza ezeket. Van, amelyik raklapszámra viszi, más áruházanként csomagoltatja be. – Előfordult, hogy a túl előre gondoló áruházlánc már februárban megrendelte a nyári szélvédőmosót, az persze megfagyott a mínusz 10 fokban, de megnyugtattuk a vevőt, hogy kiengedés után is hibátlan marad – emlékszik vissza egy érdekes történetre Mayer Róbert.

Náluk már régen elindult a téli szezon, folyamatosan töltik fel a raktárakat, mert az első hidegnél olyan megrendeléshullám érkezik, hogy szinte kiürülnek a polcok. Napi 20-30 tonna szélvédőmosó folyadékot töltenek ötliteres palackokba. A csomagolást egy nyáron vásárolt vadonatúj automata berendezés segíti, ez emberi kéz érintése nélkül pakolja meg a raklapot és rögzíti rajta az árut. Ez a legújabb gépük, a legrégebbi pedig még a Cserepes sorról jött át - a pneumatikus töltő ma is úgy működik mint a svájci óra. Talán azért is, mert az alpesi országban készült...



 Az export legnagyobb hányada Romániába megy, ott egy időben annyira népszerű volt a Prevent motorindító, hogy hamisították is, és a Kínából érkező olcsó, hatástalan utánzat komoly fejtörést okozott a cégnek. Mára béke van, és keleti szomszédunkon túl még közel 20 országba exportál a Medikémia. Ezen kívül elismert Private Label gyártója és beszállítója neves nyugat-európai cégeknek, de a tengerentúlon is találkozhatnak a vevők szegedi termékekkel.



Mayer Róbert és az új automata raklapos csomagoló. Fotó: Karnok Csaba - Delmagyar.hu

Megrendelőik közül a legnagyobb név a Würth International AG nemzetközi hálózata. – Amikor az egyik saját fejlesztésünket kiajánlotta az egész világon, nagyon megtisztelő volt számunkra – mondja büszkén Mayer Róbert. Apropó, saját fejlesztés. Termékeinek 95 százalékát a Medikémia jól képzett szakemberei fejlesztik felszerelt laboratóriumokban – az ehhez szükséges forrást mindig előteremtik.

Sportvonal

Egy időben a sport is erős vonal volt a cégnél, a szegedi férfi röplabdások a névadó szponzor jelentkezésének évében, 1995-ben mindjárt meg is nyerték a magyar bajnokságot, megszerezve ezzel a város első aranyérmét csapatjátékban. Amikor a csúcson 2 millió euró értékben exportáltak Romániába, az is belefért, hogy rendszeresen szponzorálják a Hargita Rallyt.



Nyári Sándor, a Medikémia edzője a levegőben. Archív fotó: Délmagyarország


 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....