utánpótlás

Autós szakmák a színfalak mögött: A karosszérialakatos 1.rész

2020.03.16.

Folytatódik sorozatunk, melyben az autójavító műhelyeket keressük fel, és a szakma szépségeiről, vagy nehézségiről, illetve a jövőképről beszélgetünk. Korábban az autófényezőnél jártunk, most pedig egy olyan szakműhelybe látogattunk, ami ezzel szimbiózisban működik, ez pedig a karosszérialakatos. Mit szól a mester, akinek megint előadom, hogy otthon tákolnám az autóm? Hogyan vélekedik a szakemberhiányról? És valóban borús a jövőkép, ha az utánpótlás szóba kerül? Tartson velem mai interjúnkban, ahol Domboróczky Attilát kérdeztem, aki édesapja évtizedek óta működő karosszérialakatos műhelyében látott vendégül, ahol lassan ő veszi át a stafétabotot.

Ha nincs gyári elem, akkor ez a kiindulási állapot egy karosszériaelem esetében.

Milyen sérülésekkel érkeznek hozzátok leggyakrabban?

Szalagkorláttal találkozik az autó, és végig húzza az oldalát. koccanások. Parkolási sérülések, vagy kisebb-nagyobb koccanások vannak leggyakrabban, amiket javítanunk kell.

Amikor a lökhárító sérül akkor a műanyaghegesztéssel is foglalkoztok, vagy azt másnak adjátok ki?

A kényszer rá vitt minket, hogy mi magunk oldjuk meg a műanyagok javítását.  Ahogy elterjedtek az újabb modelleknél a műanyag lökhárítók, és karosszéria elemek, így mi is ráálltunk a helyben javításra, illetve kénytelenek lettünk átállni erre a technológiára.  Az elején volt műanyagos emberünk, akinek kiadtuk a munkát, - mármint a műanyaghegesztést-, de később beláttuk, hogy a logisztikával nagyon sok idő elmegy. Emellett nagyon nehéz meghegeszteni valamit úgy, hogy nincs a helyén. Sokkal könnyebb, ha a helyén csinálom meg úgy, hogy ha rá van próbálva az autóra. Egyébként a műanyag hegesztés munkafolyamat szempontjából nagyon hasonlít a hagyományos hegesztéshez, tehát ugyanúgy hegeszted, mint a fémet, viszont hasonlóan elhúzza a műanyagot a hegesztés, mintha fémet hegesztenél. Egy gyakori eset például egy sérült fényszóró esetén, amikor a tartófülek le vannak törve, de maga a ház ép. Ilyenkor a tulajdonos kéri, hogy mentsük meg a fényszórót. Ebben az esetben a fülek visszahegeszthetőek, viszont be kell próbálni legalább ötször, hogy fog majd állni az autóra visszahelyezve. Technológiailag más, mint a hagyományos hegesztés, ehhez is idő kellett, amíg megtanultuk a szakmai fogásokat. Ugyanúgy kivehető egyébként egy műanyag lökhárítóból is a horpadás, mint egy sima lökhárító esetében. Hegeszteni a saját anyagával lehet, minden műanyagban benne van, hogy milyen anyagból épül fel, és csak a saját anyagával (pl. polipropilén polietilén) hegeszthető.

Innen szép "nyerni"

Ha már műanyaghegesztés, akkor beszélnünk kell az alvázvédelemről, hiszen sokan nem tudhatják, hogy ez is beletartozik a karosszérialakatos „profiljába”. Mit gondolsz érdemes akár egy új, vagy pár éves, tehát újszerű autó tulajdonosának foglalkoznia az alvázvédelem kérdésével?

Nekem a személyes véleményem az, hogy egy három éves autónál még nem javasolnék alvázvédelmet. Nagyon kétélű dolog az alvázvédelem. Egy hároméves autónál,  ha vékonyan lefújon az alját, az semmit nem ér, ha vastagabban fújom, akkor, ha öt éves korában majd eladná a tulajdonos, a vevő nem azt fogja mondani, hogy egy gondos tulaj volt az előző gazda, mert erre is költött, hanem azt feltételezi, hogy valami takargatnivalója van, amit az alvázvédővel próbált elfedni. Ha megnézed egy három éves autó alját, akkor az még szép tiszta, és gyárilag is kap alvázvédelmet. Ha ezt összefújják, akkor elkerülhetetlen –még a gondos előkészítés mellett is-, hogy minden alkatrészt (pl. futómű elemeket, kartert) teljesen kitakarjunk, így mindenképpen elveszíti azt a gyárias jellegét, ahogyan a futószalagról kijött az autó. Egy három-öt éves autónál többet ér, ha havonta egyszer lemossák az alvázat, csak ezt persze nehéz megvalósítani. Vagy a tulaj veszi a fáradságot, és a gőzborotvás mosóval lemossa, de ezt senki nem csinálja meg. A legnagyobb veszélyt az agresszív útszóró anyag jelenti a járművek alvázára, tehát legalább a téli időszakban érdemes a kerékjárati íveket tisztítani. A másik gond, hogy egy nyolc-tízéves autónál a doblemezek közé berakódó por, illetve kosz gyakran kap nedvességet, és szinte soha nem szárad ki, és magában tartja a nedvességet. Ez gyakorlatilag úgy viselkedik, mint egy szivacs, nedves közegben tartja a lemezt, és ebből alakul ki a korrózió.

Egy autó a műanyag hegesztés előtti korszakból, ahol a lökhárító még különálló "egység".

Ezért mondják azt, hogy a karosszéria javítására lehet elkölteni a legtöbb pénzt. És érdemesebb inkább egy motorhibás autót megvenni, mint egy olyat, amin sok kasztni munka van. Mert az előbbit gyorsabb, és olcsóbb is rendbe tenni.

Az attól függ, hogy honnan nézzük. Ha a mi munkadíjunkat vesszük figyelembe, akkor a fényezés például ettől is költségesebb. Csak ne felejtsük el, hogy az előkészítés során mi tesszük rá az anyagot, ami után megy tovább az autó a fényezőhöz. Az anyagot meg ugyanúgy meg kell venni. Tény és való, hogy megemelkedtek a munkadíjak, ez visszavezethető a szakemberhiányra is. A motorhibás autó megvételében is lehet azért rizikó, és az sem biztos, hogy találsz bele megfelelő motort, illetve stimmelni fog a kábelköteg, és ezen kívül még millió féle bosszantó aprósággal el lehet tölteni az időt.

Jövő héten visszatérünk Attiláék műhelyébe, hiszen még nagyon sok érdekességet tud mondani azoknak, akik eddig csak kívülről szemlélték. 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....