ANK

Autós Akadémia: évzárás a közlekedésbiztonság jegyében

2014.05.27.

Nyári szünet előtti utolsó, egyben az első évet lezáró Autós Akadémián egy halálos baleset felidézésével jelezte Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke, hogy a relatív gyorshajtásról nem lehet eleget beszélni, a fizika törvényeit nem lehet megváltoztatni. Az Autós Nagykoalíció újabb akcióba kezd a közlekedésbiztonságért, mert továbbra is sok a halálos baleset – jelentette be az elnök.

Elsőként a kerékcsapágyak múltjába, jelenébe és jövőjébe avatta be a résztvevőket Horváth Péter, az SKF Zrt. autóipari alkatrészekért felelős vezető.

Horváth Péter előadása az Autós Akadémián

1907-ben született meg a golyós csapágy – tudtuk meg az előadótól. Magyarországon 1928-tól vannak jelen, az ötvenes években két napra államosították a céget, de miután jelezték, az ötéves tervhez nem lesz csapágy, az államosítástól Rákosiék elálltak.

2007-ben volt a cég 100 éves.

140 gyártóegységük van, több mint száz országban vannak jelen, a helyi piacokat szolgálják ki helyi igények szerint.

A cég termékei szinte minden autóban megtalálhatók.

Autóiparon kívül az energiaiparban is jelen vannak, mint például a Paksi Erőmű.

Itthon a Mercedesnek, Audinak, Suzukinak, Rábának is beszállítói, a világban pedig szinte minden autógyárnak. Csapágyak mellett futóműalkatrészeket is gyártanak.

Az SKF ötven éve a versenysportban is jelen van, a Ferrarival fél évszázados a kapcsolatuk – mondta el Horváth Péter.

Az autószerelés olyan mint az agysebészet, csak bemosakodás nélkül – jelezte egy frappáns hasonlottal az előadó azt, hogy a kerékagycsapágy szerelés nem egyszerű művelet.

A cég a Formula Student három csapatának is segít a versenyre való felkészülésben egyedi csapágyak szállításával.

Másodikként Horváth András, a Porsche Hungária vám és logisztikai vezetője tartott előadást a környezetvédelmi termékdíjról, a változásokról és problémák a vállalati gyakorlatban címmel.

Horváth András, a Porsche Hungária vám és logisztikai vezetője és Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke

Elsőként a termékdíj törvény céljait foglalta össze, amely 1995-ben született meg. Ennek kulcseleme az újrahasznosítás, az autóroncsok feldolgozása, s minél több hasznos anyag visszanyerése.

Az autó önmagában nem termékdíj köteles, egy csomó alkatrésze azonban igen – hangzott el az előadáson. Ilyenek a gumiabroncs, az akkumulátorok, egyéb kőolaj termékek és a csomagolóanyagok.

Az üzemanyag korábban termékdíj köteles volt, ma már nem az, törölték a listából – jelezte Horváth András a változásokat. Mint ahogy 2011-ben a törvény is változott, az egységdíjak jelentősen emelkedtek.

Ez az importőröknek minden hónapban feladatot jelent, hogyan lehet kiszámolni, hogy mennyit fizessünk? – tette fel a kérdést az előadó.  Válaszában elmondta, az egyes alkatrészek esetében ez nagyon bonyolult feladat, mivel a lista hosszú és végtelen.

Probléma, hogy nehéz kiszámítani, a másik probléma, hogy új autóra is létezik, pedig az nem hulladék – fogalmazott Horváth András.

A kalkulált megoldás nem jó senkinek, az egységdíj viszont igen, kicsi az adminisztráció és könnyű az ellenőrzés – fogalmazott az előadó, s elmondta azt is, az Autós Nagykoalíció elnökével régen dolgoznak azon, hogy olyan megoldás szülessen, amelyben nem jár rosszul az állam, nem jár rosszul az importőr és az adminisztráció sem növekszik meg nagyon.

Harmadikként Ikotics István vezetéstechnikai járművek konstruktőre  „Vezetéstechnikai hibákból eredő balesetek megelőzése”  címmel tartott előadást.

Nehéz erről beszélni, mert nem csak a tudatra kell hatni, hanem a reflexekre is – hangsúlyozta Ikotics István.

Ikotics István vezetéstechnikai tréninjét egy Mercedes Vitoval tartja, amelynek különleges elemeit maga tervezte

A vállalkozás elsősorban kanyarodásból, megcsúszásból, felborulásból, pályaelhagyásból és vezetéstechnikai hibákból eredő balesetek megelőzésével és rekonstruálásával foglalkozik.

Magyarországon becslések szerint ezek okozzák a balesetek 15-20 százalékát.

A helyes kormány és pedálkezelés nagyon fontos – jelentette ki.

A tréningen különbözőek a tanulási szintek, fontos, milyen mentális állapotban érkezik a járművezető, mennyire hajlamos a tanulásra. Tükröt tartanak elé, s kérdés, ebben milyennek látja magát.

A kezdő vezetőt a legjobb képezni, ő még hajlítható, ha valaki húsz éve vezet, a beidegződésein nagyon nehéz változtatni – fogalmazott Ikotics István.

Kovács Gyula,  a Gépjárműbontók Országos Egyesülete elnöke

Negyedikként Kovács Gyula,  a Gépjárműbontók Országos Egyesülete elnöke „ A magyarországi gépjárműbontók múltja, jelene és jövője a 2015.01.01-től érvénybe lépő 95%-os újrahasznosítási előírás tükrében címmel tartott előadást.

Egyebek mellett humorosan megjegyezte,  az autós szakma temetkezési vállalatát képviseljük.

EU-csatlakozásig mindenki azt csinált a ronccsal, amit akar. Utána viszont a roncsautó veszélyes hulladék lett. Nagy üzletnek látszott az átvétel.

A bevezetés után a roncsautó átvételről becsült adatok vannak: 2005: 40.000, 2006-ban 60.000, 2007-től vannak hivatalos adatok. 2013-ban például 16.000 roncsautót adtak le.

Elhangzott: 160-170 regisztrált autóbontó van Magyarországon. Végleges autókivonást csak ezek adhatnak ki.

2006. január 1-től 85 százalék az újrahasznosítási arány, ezt 2015-től 95 százalékra kell emelni. Sokan kétlik, hogy ezt sikerül-e elérni?

Roncsautó újrahasznosítás előtt.

 
             
         
             
             
         
         
             
             

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.11.26
Összeroncsolódott személyautó a II. kerületi Nagykovácsi úton november 26-án, miután a járműre....
2021.11.26
Az FIA Túraautó Világkupa menetrendje szerint 2022-ben ismét 10 versenyhelyszín lesz. ..
2021.11.26
A legtöbb európai országban már kötelező a téli abroncs, van, ahol a hólánc is, de vannak, akik....
2021.11.26
A BMW Group újabb húsz európai városban, így többek között Koppenhágában, Veronában és Toulouse-ban....
2021.11.26
A Bács-Kiskun megyei rendőrök közúti veszélyeztetés bűntette miatt folytattak eljárást, és....
2021.11.26
Az Országos Meteorológiai Szolgálat előrejelzései alapján elsősorban Győr-Moson-Sopron, Vas,....
2021.11.26
A hazánkban már közel 30 éve jelen lévő, a mobilitás ökoszisztémáját alakító Continental vállalat....
2021.11.26
A Kia és új partnere, a BlackRock Global Renewable Power, más részvényesekkel együtt, újabb 700....
2021.11.26
Magyarországon közlekedési balesetben évente mintegy 600-an vesztik életüket. ..
2021.11.26
Két holland fiatalember pár száz euróból kivételesen takarékos autót épített. A sikerből persze az....