Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjai

Autómegosztás: a városi autózás jövője?

2022.08.21.

Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában azt mutatjuk be, hogyan működik az autómegosztás és kinek éri meg. 

A nagyvárosi közlekedés gyakran feladja a leckét az ott élőknek: rengeteg kocsi van az utakon, állandóak a dugók, drága a parkolás, sok idő parkolóhelyet találni. A legtöbbször jó alternatíva a tömegközlekedés vagy a kerékpározás, de vannak olyan helyzetek, amikor jól jönne egy autó. Egy saját kocsi fenntartása azonban nem olcsó mulatság: nem elég megvenni az autót, fizetni kell a biztosítást, a karbantartást, a gumicseréket, a műszaki vizsgáztatást, a teljesítményadót, ráadásul folyamatosan csökken az autó értéke, és a drága üzemanyagról még nem is beszéltünk.

Nem mindig éri meg saját autót fenntartani (Fotó: GreenGo)

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy a saját tulajdonú autóink 96-98 százalékban állnak. Mindezek miatt egyre népszerűbb az autómegosztók azok körében, akik nem autóznak sokat. Lássuk, hogyan is működik a szolgáltatás. 

Percdíj vagy fix napidíj

Az autómegosztás, azaz a carsharing lényege, hogy a nagyvárosok frekventált részeit magában foglaló szolgáltatási területen bármikor beülhetünk egy autóba, amelyet perc alapon tudunk bérelni. Az üzemanyagot, a parkolási díjat és minden fenntartási költséget a bérbeadó cég fizeti. Nem kell bajlódni a szervizzel, a téli gumival vagy épp a biztosítással – persze ezeket a költségeket a szolgáltató belekalkulálja a bérleti díjakba. 

Az autómegosztáshoz online kell regisztrálni, majd az adatellenőrzés után lehet használni a szolgáltatást mobiltelefonos applikációk segítségével. A költségek általában úgy alakulnak, hogy van egy fix percdíj, amelyet havi előfizetéssel lehet csökkenteni. De van lehetőség egész napos bérlésre is fix összegért, és a választott autó típusa is befolyásolja az árakat. 

Percdíjért használhatók az autók (Fotó: MOL Limo)

Magyarországon három társaság, a GreenGo, a MOL és a ShareNow üzemeltet autómegosztó szolgáltatást Budapesten, amelyekre több mint 235 ezer fő regisztrált már a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint. 2020-ről 2021-re óriási mértékben, mintegy 36 százalékkal növekedett a hazai autómegosztó szolgáltatás használóinak száma. Több mint 1200 autó bérelhető, ezek csaknem fele, 540 autó elektromos meghajtású. A kocsikkal tavaly összesen 13,5 millió kilométert tettek meg a felhasználók, ami autónként évente átlagosan több mint 11 ezer kilométert jelent. 

Kinek éri meg?

Egy elemzés megvizsgálta, hogy a különböző méretű autók esetében mi az a kihasználtsági határ, amely alatt már nem éri meg saját kocsit fenntartani. Arra jutottak, hogy a kisebb autók esetében, aki évi 7500 kilométernél kevesebbet autózik, annak nem éri meg fenntartani egy saját autót. Közepes méretű autóknál ez a határ 16 ezer kilométer volt, míg a nagy autók esetében – amelyekre egyébként az általában kisebb, városi közlekedésre alkalmas autómegosztó járművek nem is kínálnak alternatívát – 24 500 kilométer ez a határ. 

Heti két-háromszori autóhasználat esetén, évente 3900 kilométer megtétele mellett havonta 78 ezer forintba kerül egy saját autó fenntartása, míg ennek kevesebb mint feléből, 34 ezer forintból autózhatunk carsharing megoldással kiegészítve egy közösségi közlekedésre alkalmas bérlettel. Persze minden ilyen kalkuláció nagyban függ attól, hogy milyen közlekedési szokásokkal, milyen idős és milyen típusú autóval számolunk, így érdemes mindenkinek a saját élethelyzetét alapul véve átgondolnia a lehetőségeket. 

Online regisztráció után telefonos applikációval működik a szolgáltatás (Fotó: Share Now Magyarország)

Elsősorban azoknak éri meg inkább a carsharinget választani, akiknek még nincs autójuk, és viszonylag frekventált helyen laknak. Ebből adódóan alapvetően tömegközlekedéssel járnak, de adódhatnak olyan alkalmak az életükben – mint például nagybevásárlás, külsőbb kerületbe közlekedés – amikor alkalomadtán mégis szükség lenne egy autóra, melyet ezt leszámítva keveset használnának. 

Persze nem való mindenkinek az autómegosztás. Nem biztos, hogy a legjobb választás a kisgyerekes családoknak, és elsősorban nem a hosszabb időtartamú vagy nagyobb távolságra történő utazásra találták ki. Emellett érdemes átgondolni, hogy mennyire szoros az időbeosztásunk, hiszen nem biztos, hogy a város külsőbb területein egyből a rendelkezésünkre áll egy autó, illetve az is fontos tényező, hogy általában mennyi mindent kell magunkkal vinni az utazásaink során.

Nektek is tetszett Tóbiás és Balambér meséje? Minden héten frissülő történetünket kövessétek itt az Autószektoron, naponta új játékokért, tanácsokért pedig lájkoljatok minket a Facebookon!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....
2024.04.19
A Mazda Motor megkezdte a MAZDA MX-30 e-SKYACTIV R-EV európai modelljének sorozatgyártását a....
2024.04.19
A hétvégén a Róma mellett található Vallelunga versenypályán kezdődik a túraautósok....
2024.04.19
A sanghaji aszfaltcsíkon öt év után rendeznek újra F1-es versenyt. ..
2024.04.19
Két ember meghalt, miután három autó összeütközött a XVIII. kerületben, a 4-es főút Liszt Ferenc....
2024.04.19
Ideiglenes kényszermegoldásokkal hozná versenyképes pozícióba az európai gyártókat az Európai....