haldokló márkák

Autómárkák, amelyek valószínűleg nem érik meg a 2030-as évet

2024.10.28.

A rossz eladások és a pénzhiány miatt ezektől a márkáktól lehet, hogy hamar el kell búcsúznunk.

Rengeteg autómárka kapható a piacon, vannak, amelyek kifejezetten sikeresek és vannak olyanok is, amelyek rengeteg problémával küszködnek. Aztán ott van a Fisher, amely nemrég jelentett csődöt. Ez bármelyik gyártóval megtörténhet, ha rosszul számít, de van olyan eset is, amikor előre lehet látni a bajt. Rossz eladások, csökkenő kereslet, kevés pénzügyi forrás, a sort lehetne folytatni.

Kifejezetten sajnáltam, amikor a Saab úgy döntött, befejezi az autógyártást, de teljesen érthető volt a lépés és a cég azóta szárnyal a repüléstechnikában. Hasonlóan éreztem az Oldsmobile-lal kapcsolatban, ami még akkor szűnt meg, amikor én még a létezéséről sem tudtam. Elgondolkoztam, melyik márka lehet a következő, amitől búcsút intünk és a piacot látva, rengeteg a lehetőség. Lássunk ebből hármat!

3. Chrysler

A Stellantis egyik nagy neve a Chrysler, amely a Chrysler-Fiat Csoport egyik zászlóshajójaként egyesült a PSA Csoporttal 2021-ben. Egy egyesülés sosem jelent jót, mivel azt igyekszik rejtegetni, hogy a feleknek nem sok pénzük van, ezért van szükségük egy társra. A Chrysler esetében ez a rejtegetés nem működik, ugyanis a márkának egyetlen modellje kapható jelenleg, a Pacifica egyterű családi autó, a közönségkedvenc 300-as szedán gyárátását nemrég fejezték be.

Azonban a cég megpróbálja feléleszteni haldokló márkáját, a Voyager visszahozásával, azaz a lineupban nem egy, hanem két minivan szerepel majd. Igaz, hogy a szegmensben ezzel élen halad, mivel alig akad vetélytársa ebben a lassan eltűnő kategóriában – az Államokban a Ford Transit minivan lehet még esélyes, itthon pedig a szintén Stellantis Peugeot és Citroën modellek. A nagyobb kérdés inkább az, meddig tartja a Stellantis életben a Chryslert, hiszen két modell nem feltétlenül elegendő a profithoz.

Visszatér a Voyager, így már két modell közül választhatnak a Chrysler-vásárlók. (Forrás: Chrysler)

2. Jaguar

A brit luxusmárka legalább akkor tradícióval rendelkezik hazájában, mint a Chrysler a sajátjában, azonban mostanra nem sok emberrel találkozni, aki a Jaguar megszállottja lenne. Kivétel talán édesapám, aki lassan húsz éve vásárolja a márka modelljeit, így az ő révén rengeteg ilyen embert ismerek, de nagy általánosságban nem a Jaguar az, amit a vevőpiac keres.

A brit márka nagyobb változásokon megy át jelenleg. A fő céljuk, hogy pár éven belül csak EV-k szerepeljenek a palettán és az, hogy mind árban, mind eladásokban utolérjék a rivális Bentley-t. Ehhez egy új koncepcióautót is bemutatnak majd. Viszont a változás háztáji seprést is megkíván. Az F-Pace SUV-n kívül a Jaguar minden modelljét kukázni akarja, ami hihetetlenül radikális stratégia, de a cég szerint majd a vásárlók szava dönti el, megérte a lépés, vagy sem.

Az F-Pace az egyetlen modell, amit a Jaguar megtart a palettán. (Forrás: Jaguar)

1. Mitsubishi

A japán JDM-ek egyik legikonikusabb márkája rosszul öregedett az elmúlt harminc évben. A Lancer EVO rallyautó gyerekkorom egyik nagy álma volt, most meg azt sem tudom, árulnak-e még itthon új Mitsubishit. (Persze, hogy árulnak, hat különböző modellből választhatunk, amelyeknek fele átmatricázott Renault.) Új modelljük az Outlander PHEV meghajtással, amely egy nagyméretű SUV, ezenkívül az Eclipse Crossból és a Space Starból láttam a legtöbbet az utakon, az ASX és a Colt talán csak amiatt nem tűnt fel, mert Renault-nak hittem őket.

Mindenesetre nem tűnik úgy, hogy a márka képes sokáig állva maradni a saját lábán, ezért része a Nissan-Mitsubishi-Renault hármasnak, illetve 34 százaléka a Nissan tulajdonában van. Amíg a Jaguarnak megvan a presztízse, a Chrylsernek pedig a Stellantis hatalmas támogatása, a Mitsubishinek nem túl fényes a helyzete. Az eladások sem Európában, sem az ázsiai piacon nem kedvezőek, az Egyesült Államokról pedig egyáltalán ne is beszéljünk.

Az Outlander a Mitsubishi legújabb modellje. (Forrás: Mitsubishi)

Érdemes még ezen a három márkán kívül megemlíteni még néhányat, amelyek ha nem is akkora mértékben, mint a fenn felsoroltak, de szintén veszélyben lehet az évtized végére. A szintén Stellantis alá tartozó Opel és Maserati borzasztó számokat adnak, bár előbbi arculata egyedi, az Insignia kifut, így itt is csak SUV-k és a Corsa és Astra személyautók maradnak. A Maserati pedig szintén el van maradva a luxus sportautók szegmensében, mivel az árából sokan inkább Porsche-t vagy egy jobb Mercedest vesznek.

Bár itthon nem ismert, a Buick, sokáig az Opellel társulva működött, mielőtt a Stellantis felvásárolta a német márkát, ezzel a Buick elvesztett rengeteg technológiát és dizájnt. Azóta csak SUV-k kaphatóak a gyártónál, összesen négy. Az egyetlen, ami életben tartja a GM legrosszabbul teljesítő brandjét, az a kínai piac, ahol tarol a Buick, szedánoktól kezdve minivanekig át, minden megtalálható a palettán.

Persze bármi történhet tíz év alatt, de lehet, hogy lassan fel kell készülni, hogy ezek a márkák nem érik meg a 2030-as évtizedet.

Nyitókép: Opel Press

Forrás: 
Carscoops

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.12
A Felsőszentiván-dűlői vasúti átjárónál van szükség tűzoltói beavatkozásra – írta a....
2025.01.12
Az Árpád úton, az Újpest-központ metrómegálló közelében karambolozott két autó – jelentette az....
2025.01.12
Fázós sofőröknek hoztunk pár tippet Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában, hogyan lehet....
2025.01.12
A bajor prémiumgyártó mintegy negyven év után cseréli le régi aeroakusztikai szélcsatornáját. ..
2025.01.12
A világ legjobb női autóját minden évben megszavazó WWCOTY (Women's Worldwide Car of the Year)....
2025.01.12
A BYD szédületes tempót diktál Brazíliában, tavaly megnégyszerezte az eladásait, és ezzel a dél-....
2025.01.11
Téli izgalom a jégen: a Lamborghini Esperienza Neve debütált Belső-Mongóliában. A Revuelto, a....
2025.01.11
Az autósok között kettős Mini-sikerrel zárult a Szaúd-Arábiában zajló 47. Dakar-rali hatodik....
2025.01.11
Naná, hogy a Tokiói Autószalonon debütál majd a japán Drift King által fémjelzett Hyundai Ioniq 5 N....
2025.01.11
Az Alpine Forma-1-es istálló tartalékversenyzőjeként folytatja pályafutását Franco Colapinto, aki....