járműtörténelem

Autók, amik megmentették gyártójukat

2021.06.15.

Most is épp komoly változásokon megy keresztül az autóipar, amit sokan sokféleképp próbálnak átvészelni. Nézzük, melyik modellek mentették meg gyártójukat korábban.

Folyamatosan változó terep az autógyártás, így nem csoda, hogy bizonyos időszakokban még a legnagyobbak is nehezen tartották a tempót. Ilyenkor szükség volt egy újító ötletre, egy frissen ható receptre, ami újra felhúzhatja az eladási számokat, noha semmi sem garantálja, hogy egy terv végül mekkora sikerrel sül el. Most összegyűjtünk néhány gyártót, akik mertek kockáztatni, és a modelleket, amik végül megmentették gyártójukat, noha ezeket az autók nem feltétlenül izgalmasak, vagy ünnepelt sztárjai korszakuknak.

BMW 700

Ilyen például a BMW 700, ami garantáltan nem az első modell, ami eszünkbe jut a bajor márka nevének hallatán. Viszont kulcsfontosságú szereplő a gyár életében, hiszen a 700-as jelentette a háború utáni mentőövet a bajoroknak. Az 1950-es évek végén a BMW egy modellpalettával rendelkezett, amiért nehéz volt lelkesedni, és ez meg is látszott az eladási számokon. Ekkor érkezett a 700-as, a kornak megfelelően menő kupé, kabrió és szedán kivitelben is, ráadásul már modern önhordó kasznival tervezték. Noha csendben tette a dolgát, 1965-ig nem kevesebb, mint 200 000 darabot adtak el, a befolyó profitból pedig volt mire alapozni a BMW jövőjét.

Fiat 500

Az egykoron virágzó olasz autómágnás a 2000-es évek elején elvesztette karakterét, és nem is igazán tudták, hogy merre tovább. Ekkor viszont Frank Stephenson megrajzolta minden idők egyik legigényesebb, legstílusosabb retro autóját, az újkori Fiat 500-at, ami nem akart több lenni elődjénél: megmaradt egy szerethető, aranyos, stílusos, apró városi autónak. Az önazonosságot pedig értékelték a vásárlók, a bevezetése utáni első három hétben el is fogyott az éves készlet. Hat évvel később az új 500-as átlépte az 1 milliós eladást is, miközben folyamatosan képes volt megújulni. Éppen idén lehetünk szemtanúi, ahogy a következő korszakba átlép, immáron villanyhajtással.

Ford Mondeo

Semmi sem garantálta, hogy 1993-ban sikertörténet lesz a Ford Mondeo, ugyanis szakított szinte minden hagyománnyal, amiért korábban szerették a Ford felső-középkategóriás limuzinjait. Miközben mindenki könnyes szemekkel emlékezett vissza a Sierra és a Scorpio rendkívüli vezethetőségére, akár sperrel kombinálható hátsókerék-hajtására, addig a Ford egy elsőkerekes modell fejlesztésébe locsolta a pénzt ezek leváltására. Ez mégis kifizetődőnek bizonyult: az első Mondeo egy átgondolt, jól vezethető, minőségi és divatos termék lett, ami kiemelte a Ford európai részlegét a 80-as évekből, és rögtön a 21-dik századba repítette.

Lotus Elise

Egy olyan kis manufaktúra, mint a Lotus, szinte folyton pengeélen táncol. A brit gyár is rengeteg nehéz időszakot megélt már, de mindig igyekeztek hűek maradni alapítójuk, Colin Chapman filozófiájához. 1990-ben az öregedő, ám drága Esprit, és a tonnányi pénzből kifejlesztett, de egyszerűen rosszkor érkező Elan alkotta a kínálatot. Szóval szükségük volt valamire, ami felkavarja az állóvizet. Ekkor mutatkozott be az Elise, egy sokkal modernebb, szuperkönnyű, ám olcsón építhető sportautó formájában. Szénszálas kasznija mindössze 755 kg-ot nyomott, és korszakalkotó kialakítását mutatja, hogy ma, 25 évvel később is szinte változatlanul gyártják.

Porsche Boxster & Cayenne

Egy élet sem lenne elég, hogy összefoglaljuk a Porsche összes rendkívüli sztoriját, azonban ebből a listából semmiképp sem maradhat ki a Porsche Boxster és a Porsche Cayenne. Két autó, amik a századforduló körül a meglepetés erejével érkeztek egy olyan gyártótól, amelyik korábban kizárólag sportautókra szakosodott. A lehető legjobbkor észlelték zuffenhausenben, hogy ideje egy belépőszintű sportautóval bővíteni a kínálatot, és a SUV-hullámra is az elsők között ültek fel Európában. Ha ők nem érkeznek, a Porsche nem létezne, a mai formájában legalábbis semmiképp. A Cayenne továbbra is a Porsche eladások húzómodellje, olyannyira, hogy 2008-ban a Porsche majdnem felvásárolta a Volkswagent. Van még kérdés?

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.25
Az AutoWallis éves rendes közgyűlésén a részvényesek elfogadták a társaság 2024. évi éves....
2025.04.25
Audi helyett, dobpergés, dramaturgiai szünet, nagybetűs AUDI néven debütál az ingolstadtiak kínai....
2025.04.25
Zala vámegyében 50 helyett 169 és 124 km/h-s sebességgel közlekedtek! - írja a police.hu.     ..
2025.04.25
Nem szegték a kínai autógyártók exportkedvét az európai uniós vámtarifák: lendületesen nő az öreg....
2025.04.25
Az OMODA az elektromobilitás és a fenntartható közlekedés iránti elhivatottságát egy különleges....
2025.04.25
Az Audi elérkezett egy mérföldkőhöz, és továbbra is ösztönzi a körforgásos gazdaság előbbre vitelét....
2025.04.25
A Széchenyi István Egyetem közel harminc hallgatója vett részt azon a nemzetközi rövid képzési....
2025.04.25
A jó idő beköszöntével a motoros szezon is kezdetét veszi, a hosszú téli pihenő után pedig....
2025.04.25
Az EZ-60-ra keresztelt autó a kínai piacon mutatkozik be, viszont más kontinenseken is debütálni....
2025.04.25
A Škoda Auto mostantól fenntartható HVO (hidrogénezett növényi olaj) üzemanyagot használ a....