járműtörténelem

Autók, amik megmentették gyártójukat

2021.06.15.

Most is épp komoly változásokon megy keresztül az autóipar, amit sokan sokféleképp próbálnak átvészelni. Nézzük, melyik modellek mentették meg gyártójukat korábban.

Folyamatosan változó terep az autógyártás, így nem csoda, hogy bizonyos időszakokban még a legnagyobbak is nehezen tartották a tempót. Ilyenkor szükség volt egy újító ötletre, egy frissen ható receptre, ami újra felhúzhatja az eladási számokat, noha semmi sem garantálja, hogy egy terv végül mekkora sikerrel sül el. Most összegyűjtünk néhány gyártót, akik mertek kockáztatni, és a modelleket, amik végül megmentették gyártójukat, noha ezeket az autók nem feltétlenül izgalmasak, vagy ünnepelt sztárjai korszakuknak.

BMW 700

Ilyen például a BMW 700, ami garantáltan nem az első modell, ami eszünkbe jut a bajor márka nevének hallatán. Viszont kulcsfontosságú szereplő a gyár életében, hiszen a 700-as jelentette a háború utáni mentőövet a bajoroknak. Az 1950-es évek végén a BMW egy modellpalettával rendelkezett, amiért nehéz volt lelkesedni, és ez meg is látszott az eladási számokon. Ekkor érkezett a 700-as, a kornak megfelelően menő kupé, kabrió és szedán kivitelben is, ráadásul már modern önhordó kasznival tervezték. Noha csendben tette a dolgát, 1965-ig nem kevesebb, mint 200 000 darabot adtak el, a befolyó profitból pedig volt mire alapozni a BMW jövőjét.

Fiat 500

Az egykoron virágzó olasz autómágnás a 2000-es évek elején elvesztette karakterét, és nem is igazán tudták, hogy merre tovább. Ekkor viszont Frank Stephenson megrajzolta minden idők egyik legigényesebb, legstílusosabb retro autóját, az újkori Fiat 500-at, ami nem akart több lenni elődjénél: megmaradt egy szerethető, aranyos, stílusos, apró városi autónak. Az önazonosságot pedig értékelték a vásárlók, a bevezetése utáni első három hétben el is fogyott az éves készlet. Hat évvel később az új 500-as átlépte az 1 milliós eladást is, miközben folyamatosan képes volt megújulni. Éppen idén lehetünk szemtanúi, ahogy a következő korszakba átlép, immáron villanyhajtással.

Ford Mondeo

Semmi sem garantálta, hogy 1993-ban sikertörténet lesz a Ford Mondeo, ugyanis szakított szinte minden hagyománnyal, amiért korábban szerették a Ford felső-középkategóriás limuzinjait. Miközben mindenki könnyes szemekkel emlékezett vissza a Sierra és a Scorpio rendkívüli vezethetőségére, akár sperrel kombinálható hátsókerék-hajtására, addig a Ford egy elsőkerekes modell fejlesztésébe locsolta a pénzt ezek leváltására. Ez mégis kifizetődőnek bizonyult: az első Mondeo egy átgondolt, jól vezethető, minőségi és divatos termék lett, ami kiemelte a Ford európai részlegét a 80-as évekből, és rögtön a 21-dik századba repítette.

Lotus Elise

Egy olyan kis manufaktúra, mint a Lotus, szinte folyton pengeélen táncol. A brit gyár is rengeteg nehéz időszakot megélt már, de mindig igyekeztek hűek maradni alapítójuk, Colin Chapman filozófiájához. 1990-ben az öregedő, ám drága Esprit, és a tonnányi pénzből kifejlesztett, de egyszerűen rosszkor érkező Elan alkotta a kínálatot. Szóval szükségük volt valamire, ami felkavarja az állóvizet. Ekkor mutatkozott be az Elise, egy sokkal modernebb, szuperkönnyű, ám olcsón építhető sportautó formájában. Szénszálas kasznija mindössze 755 kg-ot nyomott, és korszakalkotó kialakítását mutatja, hogy ma, 25 évvel később is szinte változatlanul gyártják.

Porsche Boxster & Cayenne

Egy élet sem lenne elég, hogy összefoglaljuk a Porsche összes rendkívüli sztoriját, azonban ebből a listából semmiképp sem maradhat ki a Porsche Boxster és a Porsche Cayenne. Két autó, amik a századforduló körül a meglepetés erejével érkeztek egy olyan gyártótól, amelyik korábban kizárólag sportautókra szakosodott. A lehető legjobbkor észlelték zuffenhausenben, hogy ideje egy belépőszintű sportautóval bővíteni a kínálatot, és a SUV-hullámra is az elsők között ültek fel Európában. Ha ők nem érkeznek, a Porsche nem létezne, a mai formájában legalábbis semmiképp. A Cayenne továbbra is a Porsche eladások húzómodellje, olyannyira, hogy 2008-ban a Porsche majdnem felvásárolta a Volkswagent. Van még kérdés?

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2021.10.27
Minden út a Rimac és Porsche márkához vezet. Jó, van még néhány hiperszupergép, itt épp egy....
2021.10.27
A két dobozos típus nem más, mint a hasonló Opel, Peugeot, Citroen, és Toyota modellek....
2021.10.27
Műszaki mentés miatt teljes az útlezárás az M43-as autópálya Szeged felé vezető oldalán, Kövegy....
2021.10.27
A sárga Zonda C12S Prága közelében, egy kanyargós országúton csúszott az árokba. ..
2021.10.27
Több mint öt órán át tartott az oltás, mert az akkumulátor többször újra kigyulladt. ..
2021.10.27
Az egykori Issigonis féle Mini Morris homokfutó változata, a Moke jövő év elejétől már kizárólag....
2021.10.27
Elemzők által vártnál kisebb negyedéves nyereségről jelentett a Hyundai Motor Co. dél-koreai ....
2021.10.27
A HUMDA Zrt. Zöld Busz Mintaprojektben új, elektromos meghajtású csuklós busz tesztelésére nyílik....
2021.10.27
A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) minden utasnak a maszk viselését....
2021.10.27
Nyolc kategóriában lehet jelentkezni november 1. éjfélig a HUMDA Startup Programra, amelyet olyan....