bukás

Autók, amik akkorát buktak, hogy majdnem a gyártót is magukkal rántották

2022.03.10.

Több olyan autó is volt a történelem során, amitől gyártója sokat várt, de végül a legkevésbé sem volt népszerű. A legextrémebb példákból szemezgettünk.

Edsel

A Ford kifejezetten kifejezetten sikeres volt az 50-es években, a névadó márka mellett a prémium kategóriában versenyző Lincoln modellek is jól mentek. A gyártó vezetősége úgy döntött, új márkát alapít, amit a Ford és a Lincoln közé pozícionál.

A Ford óriási hírverést csapott a márka bemutatása köré: 1957. Szeptember 4-én volt a bemutató, amit elneveztek “E-nap”-nak. Ezen a napon külön műsort sugároztak “The Edsel Show” néven, melyben többek között Frank Sinatra, Bring Cosby és Louis Armstrong is fellépett.

Óriási újdonságként volt beharangozva és bár valóban voltak benne korábban ismeretlen megoldások, ezek nem szóltak akkorát, mint a köré felépített marketingkampány. Emellett az összeszerelés minősége is változó volt, így 25 hónap és 120.000 eladott autó után meg is szűnt a márka. Az Edsel kaland 350 millió dollárjába került a Fordnak, ami ma nagyjából 2,8 milliárd dollárt jelentene.

Az óriási összeg értelmezéséhez érdemes megjegyezni, hogy a 2,8 milliárd dollár közel egy átlagos évnyi profit a Ford számára. A 2021-es év kivétel, mert a Rivian részvények több, mint 12 milliárd dollárt hoztak a cég számára.

Jaguar X-Type

A Jaguar X-Type szintén a Ford nevéhez fűződik. Az autó legnagyobb problémája az volt, hogy a nagy német prémiumgyártókkal akartak versenyezni, de az autó a Ford Mondeo alapjaira épült. Minősége, teljesítménye és technológiája is inkább a középkategóriás modellekhez hasonlított, az árcédulája viszont egyértelműen prémium volt.

Végül kilenc éven át forgalmazták a modellt, ami jelentősen rontotta a Jaguar hosszú időn át felépített renoméját. Utódja, a manapság már második szériáját élő XE újra jó irányba mutat, így többé kevésbé sikerült feledtetnie az X-Type hibáit. A Jaguar globális értékesítése 2011-re 50.000 darabra esett vissza a 2002-es 130.300 eredmény után.

Fisker Karma

A Fisker Karma nagyon ígéretesnek tűnt. A legendás tervező, Henrik Fisker által létrehozott startup cég első sorozatgyártású autója gyönyörű volt, tele futurisztikus technológiával, és az egyik első plug-in hibrid volt, amely piacra került az Egyesült Államokban. A Karma egy 23,5 kWh-s akkumulátorcsomagot, két villanymotort és egy turbófeltöltős, 2,0 literes Ecotec négyhengeres motort használt, amelyet a General Motors-tól szereztek be generátorként. 402 lóerőt termelt, ami elég volt a 6,2 másodperces 100 kilométer/órás sebesség elérésére.

De sajnos a hatékonysága problémás volt – nagyon kevés volt a hatótáv, ami sok vásárlót eltántorított. Emellett drága is volt, és számos visszahívást is megélt a rövid életű modell. 2012-ben a Fisker végül 2013 végén csődbe ment. Összesen körülbelül 2.450 Karmát építettek. Az autó a közelmúltban Revero néven újjászületett a kínai Karma Automotive márkanév alatt, amely a csőd után megszerezte a Fisker eszközeit.

Maybach 57 és 62

Miután a Rolls-Royce a BMW tulajdonában landolt, míg a Bentley a Volkswagen-csoporthoz került, a Daimler a német autógyártó triumvirátus egyetlen tagjaként nem rendelkezett ultraprémium luxusmárkával. A helyzetet megoldandó újraélesztették a Maybach márkát: két változatban debütált, a masszív 62-esben, valamint a kisebb 57-esben.

A rengeteg felesleges extra és az elképszető, 100 millió forint feletti árcédula sem tudta eltitkolni, hogy egy tuningolt S-osztályról van szó, és amikor 2007-ben egy új S-osztály debütált, a Maybach modellek még elavultnak is számítottak bizonyos szempontból. Mindezek együtt azt eredményezték, hogy 2013-ban elengedte a Maybach márkát a Daimler. Ma a Maybach az S-osztály legmagasabb felszereltségi szintjét jelenti.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....