autósport
Versenyautó lepel alatt A szerző felvételei
Háromszáz sportsarok
A sok évtizedes múltnak köszönhetően van mire építenie a négykarikás márkának, mely már a múlt század harmincas éveibe is tarolt a versenypályákon. Aztán jött a Quattro, meg a nem kevésbé sikeres rali korszak, melyet olyan bajnokok fémjeleztek, mint a legendás pilóta, Water Röhrl. A XXI. században pedig már a hosszú távú futamokon, többek között a 24 órás Le Mans-on, ahol mind dízeljeivel, mind a hibridtechnikájával bizonyított az Audi. Hasonlóan élen jár ma is a Német Túraautó-bajnokság (DTM) futamain is.
Ahogy a márka magyarországi igazgatója, Mátrabérczi Sándor mondta: génjeiben van az Audinak a versenyzés. Ezt utcai közlekedésre alkalmas modelljeivel is illusztrálja: a 2007-ben bemutatott R8-as például nemcsak arra jó, hogy felfigyeljenek rá a utcán és győzzön a versenypályán, hanem arra is, hogy kényelmes közúti közlekedési eszközként szolgáljon a hétköznapokon. Aki kipróbálta, az tudja, hogy sok vetélytársával ellentétben az R8-as bizony akár ezer kilométeres túrára is alkalmas.
A különleges igények kielégítésére eddig világszerte háromszáz márkakereskedésben alakítottak ki sportsarkot, ahol stílszerű környezetben speciálisan képzett értékesítők foglalkoznak az ügyfelekkel.
Mátrabérczi Sándor, Klaus Demel, Bakó Csaba és Oláh Gyárfás
Versenypálya-alkalmasság
A német konszern központi telephelyéhez közel épült fel 2014-ben az Audi Sport Centrum, ahol a piros rombusz mellett depók, különleges műhelyek és versenyautó-alkatrész raktár, valamint tesztpálya is működik. Itt fejlesztik és készítik fel a versenyautókat a különleges sorozatokra. Persze pilóták nélkül mit sem érnek a gépek, így azok képzésével is foglalkoznak.
Erről Klaus Demel, az Audi Driving Experience vezetője beszélt a márka budapesti tájékoztatóján, melyet az óbudai szalonban rendeztek, némi meglepetéssel körítve. A kirakatnál letakart autó már azt sugallta, hogy lesz magyar vonatkozása is a bemutatónak. Lett is: itt jelentették be, hogy magyar tagja is van már a tehetséggondozó akadémiának. A tavaly év végén indult és az idei év elejéig tartó válogatáson 48 jelentkezőből hármat választottak, köztük az immár 16 éves Keszthelyi Vivient, valamint egy dél-afrikai és egy dán versenyzőt.
TT Kupa
A program célja, hogy két-három év alatt felkészítsék a fiatalokat a professzionális autóversenyzésre. A kiválasztott akadémiai tagok sorozatgyártású utcai sportautókkal és versenygépekkel is gyakorolnak az Audi Sport központjában, Neubergben, és más európai ringeken. A vezetéstechnikai gyakorlás és oktatás mellett nem kevésbé fontos a mentális és fizikai tréning, de a pilótáknak meg kell alaposan ismerniük az autók műszaki oldalát is. Mindegyik pilótának két mentora van, hiszen a képzett szakemberek egyben profi pilóták, akik nem csak oktatnak, de aktív versenyzők, így felváltva foglalkoznak tanítványaikkal. Az éves értékeléskor közösen döntenek majd arról, hogy melyik kategóriában folytassák a képzést.
Ha minden a terv szerint halad és a tanulók jól vizsgáznak, akkor a másodévesek már az Audi TT Kupában versenyezhetnek, miközben tovább folytatják az akadémiai kurzust. A következő évben lehetőség nyílik a GT3-as nemzetközi sorozatokban való szereplésre, méghozzá egy Audi R8 LMS, vagyis Le Mans modell volánja mögött. A hároméves program végén a legjobbak tesztlehetőséget kapnak egy a DTM-ben, vagy a 24 órás Le Mans autóval.
Klaus Demel, Czechmeister Mónika és Mátrabérczi Sándor
Fontos a képzés
A sebesség fontos az autóversenyen, de nem a képzésben, ahogy Demel fogalmazott: „Programunk célja nem a gyorsan elérhető, ám inkább csak pillanatnyi siker, hanem a folyamatos és állandó fejlődés, amelynek végén a pilóták a legrangosabb viadalokon, a DTM-ben, vagy/és a Le Mans futamon versenyezhetnek”. A következő mondattal a magyar lányt így jellemezte: „Vivien eltökélt, tehetséges és nagy akarással dolgozik, kiválasztásakor fontos szempont volt az is, hogy már rendelkezik versenyzői tapasztalattal, és mivel a magyar pilóta nagyon fiatal, az Audi nagy lehetőségeket lát benne.”
A leleplezés
A jó hír
A zárt karosszériások mezőnyében a világ legfiatalabb női pilótája a 16 éves Keszthelyi Vivien, aki bekerült az Audi Sport Racing Academy csapatba, melyben felkészítik a túraautó kategóriás versenyzésre. A magyar lány az Oxxo Motorsport pilótájaként 45 futamának mindegyikén dobogós helyezést ért el, többek között a Swift Cup Europe bajnokságban. Bakó Csaba, aki korábban Formula Student alapító tagja volt a Budapesti Műszaki Egyetemen, és nem mellékesen ő tervezte a kétszeres Európa bajnok Kiss Norbert kamionjait, jelenleg pedig az Oxxo Motorsport és Keszthelyi Vivien versenymérnöke elmondta, hogy a magyar lány idén a Nemzetközi Autó Szövetség (FIA) égisze alá tartozó Közép-Európai Zóna túraautó-bajnokságban áll rajthoz az Audi által biztosított TT Kupás versenyautóval.
„Életkora miatt Vivien csak a magyar értékelésben szerepel, és bár a legmagasabb kategóriában, a hatszáz lóerős teljesítményű Ferrarik, Lamborghinik és Porschék mezőnyében küzd majd, a csapat szándékosan választotta ezt a géposztályt, mert a sorozatban minden hétvégén három futamot rendeznek, ezek közül kettő rövidebb távú, egy pedig úgynevezett endurance, vagyis hosszabb távú viadal. Azt gondoljuk, hogy Vivien ott lesz az első 8-10 között, és néhány dobogós helyezés sem kizárt, az Audi pedig minden versenyre szerelőket és stábot biztosít.” Az első viadalokra április utolsó hétvégéjén, a Hungaroringen kerül majd sor.
Keszthelyi Vivien
Fontos az utánpótlás
Bár az autóversenyzés többnyire a férfiak műfaja, éppen ezért nagy öröm egyre több nőt látni a mezőnyben. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke, Oláh Gyárfás elmondta a gyorsasági szakág évek óta dolgozik olyan utánpótlás-sorozatok kialakításán, amelyekben a versenyzők már nagyon fiatalon gyakorlatot szerezhetnek. Példa erre a Suzuki Swift Cup Europe, amelyben Vivien az elmúlt két évben versenyzett, mely fontos előzménye volt az Audival történő együttműködésnek.
Vivien pilótaülésben
77-es rajtszám, 310 lóerő
A keddi tájékoztató fénypontja volt az addig letakart versenyautó leleplezése: a 77-es rajtszámú Audi TT Cup versenyautóról Keszthelyi Vivien és Klaus Demel közösen rántotta le a leplet.
A gép menetkész tömege 1125 kg, a két literes és 310 lóerős teljesítményű motor nyomatékát hatfokozatú, dupla kuplungos erőátviteli rendszer továbbítja az első kerekekhez. A 420 newtonméteres forgatónyomaték 2000-től 5000-es tartományban a pilóta rendelkezésre áll.
És ha még kell egy is kakaó, akkor a Push to Pass funkcióval átmenetileg további harminc lóerővel nő a TSI teljesítménye, így még gyorsabban éri el a 247 km/órás tempót.
Bakó Csaba az Oxxo Motorsport versenymérnöke
A vörös rombusz
Az Audi Sport emblémájának markáns vörös rombusza már egyre gyakrabban tűnik fel a versenypályákon és a reklámokban egyaránt, és 2015-től az Audi Sport mint önálló márka is megjelent a piacon. „Az Audi Sport a sikeres versenytevékenység, az iránymutató technika és a csúcsteljesítmény jellemezte sportosság szinonimája” – hangsúlyozta Horst Hanschur, az Audi értékesítési vezetője. "Ezért logikus lépés volt, hogy a jövőben sportos sorozatgyártású modelljeinket is e jelzéssel kínáljuk ügyfeleinknek. Végül is az Audin kívül aligha van olyan autógyártó, ahol a versenysport és a sorozatgyártás közötti közvetlen technikai kapcsolat ilyen formában működne.” Magyarország első Audi Sport bemutatóterme az Audi Centrum Budapestben (Mozaik u. 1-3) kapott helyett. Itt találkozhatnak az ügyfelek az R8 mellett az RS modellek egyre bővülő palettájával is. Az Audi Centrum Budapest galériáján kapott helyet az Audi Sport jól elkülöníthető bemutatórésze, ahol a kiállított legfrissebb RS modell és autókhoz tartozó gumiabroncsok, könnyűfém felnik, kárpitok, fényezési változatok, egyedi katalógusok mellett nyugodt körülmények között lehet tárgyalni a sportautókról.
Audi Centrum Budapest, Mozaik utca 1-3