autósport

Audi Sport: génjeiben a versenyzés

2016.04.12.

Új márkaként jelenik meg a piros rombusz jelvényű modellpaletta a német konszern kínálatában.

Versenyautó lepel alatt                                                                               A szerző felvételei

Háromszáz sportsarok

A sok évtizedes múltnak köszönhetően van mire építenie a négykarikás márkának, mely már a múlt század harmincas éveibe is tarolt a versenypályákon. Aztán jött a Quattro, meg a nem kevésbé sikeres rali korszak, melyet olyan bajnokok fémjeleztek, mint a legendás pilóta, Water Röhrl. A XXI. században pedig már a hosszú távú futamokon, többek között a 24 órás Le Mans-on, ahol mind dízeljeivel, mind a hibridtechnikájával bizonyított az Audi. Hasonlóan élen jár ma is a Német Túraautó-bajnokság (DTM) futamain is.

Ahogy a márka magyarországi igazgatója, Mátrabérczi Sándor mondta: génjeiben van az Audinak a versenyzés. Ezt utcai közlekedésre alkalmas modelljeivel is illusztrálja: a 2007-ben bemutatott R8-as például nemcsak arra jó, hogy felfigyeljenek rá a utcán és győzzön a versenypályán, hanem arra is, hogy kényelmes közúti közlekedési eszközként szolgáljon a hétköznapokon. Aki kipróbálta, az tudja, hogy sok vetélytársával ellentétben az R8-as bizony akár ezer kilométeres túrára is alkalmas.

A különleges igények kielégítésére eddig világszerte háromszáz márkakereskedésben alakítottak ki sportsarkot, ahol stílszerű környezetben speciálisan képzett értékesítők foglalkoznak az ügyfelekkel.

Mátrabérczi Sándor, Klaus Demel, Bakó Csaba és Oláh Gyárfás

Versenypálya-alkalmasság

A német konszern központi telephelyéhez közel épült fel 2014-ben az Audi Sport Centrum, ahol a piros rombusz mellett depók, különleges műhelyek és versenyautó-alkatrész raktár, valamint tesztpálya is működik. Itt fejlesztik és készítik fel a versenyautókat a különleges sorozatokra. Persze pilóták nélkül mit sem érnek a gépek, így azok képzésével is foglalkoznak.

Erről Klaus Demel, az Audi Driving Experience vezetője beszélt a márka budapesti tájékoztatóján, melyet az óbudai szalonban rendeztek, némi meglepetéssel körítve. A kirakatnál letakart autó már azt sugallta, hogy lesz magyar vonatkozása is a bemutatónak. Lett is: itt jelentették be, hogy magyar tagja is van már a tehetséggondozó akadémiának. A tavaly év végén indult és az idei év elejéig tartó válogatáson 48 jelentkezőből hármat választottak, köztük az immár 16 éves Keszthelyi Vivient, valamint egy dél-afrikai és egy dán versenyzőt.

TT Kupa

A program célja, hogy két-három év alatt felkészítsék a fiatalokat a professzionális autóversenyzésre. A kiválasztott akadémiai tagok sorozatgyártású utcai sportautókkal és versenygépekkel is gyakorolnak az Audi Sport központjában, Neubergben, és más európai ringeken. A vezetéstechnikai gyakorlás és oktatás mellett nem kevésbé fontos a mentális és fizikai tréning, de a pilótáknak meg kell alaposan ismerniük az autók műszaki oldalát is. Mindegyik pilótának két mentora van, hiszen a képzett szakemberek egyben profi pilóták, akik nem csak oktatnak, de aktív versenyzők, így felváltva foglalkoznak tanítványaikkal. Az éves értékeléskor közösen döntenek majd arról, hogy melyik kategóriában folytassák a képzést.

Ha minden a terv szerint halad és a tanulók jól vizsgáznak, akkor a másodévesek már az Audi TT Kupában versenyezhetnek, miközben tovább folytatják az akadémiai kurzust. A következő évben lehetőség nyílik a GT3-as nemzetközi sorozatokban való szereplésre, méghozzá egy Audi R8 LMS, vagyis Le Mans modell volánja mögött. A hároméves program végén a legjobbak tesztlehetőséget kapnak egy a DTM-ben, vagy a 24 órás Le Mans autóval.

Klaus Demel, Czechmeister Mónika és Mátrabérczi Sándor

Fontos a képzés

A sebesség fontos az autóversenyen, de nem a képzésben, ahogy Demel fogalmazott: „Programunk célja nem a gyorsan elérhető, ám inkább csak pillanatnyi siker, hanem a folyamatos és állandó fejlődés, amelynek végén a pilóták a legrangosabb viadalokon, a DTM-ben, vagy/és a Le Mans futamon versenyezhetnek”. A következő mondattal a magyar lányt így jellemezte: „Vivien eltökélt, tehetséges és nagy akarással dolgozik, kiválasztásakor fontos szempont volt az is, hogy már rendelkezik versenyzői tapasztalattal, és mivel a magyar pilóta nagyon fiatal, az Audi nagy lehetőségeket lát benne.”

A leleplezés

A jó hír

A zárt karosszériások mezőnyében a világ legfiatalabb női pilótája a 16 éves Keszthelyi Vivien, aki bekerült az Audi Sport Racing Academy csapatba, melyben felkészítik a túraautó kategóriás versenyzésre. A magyar lány az Oxxo Motorsport pilótájaként 45 futamának mindegyikén dobogós helyezést ért el, többek között a Swift Cup Europe bajnokságban. Bakó Csaba, aki korábban Formula Student alapító tagja volt a Budapesti Műszaki Egyetemen, és nem mellékesen ő tervezte a kétszeres Európa bajnok Kiss Norbert kamionjait, jelenleg pedig az Oxxo Motorsport és Keszthelyi Vivien versenymérnöke elmondta, hogy a magyar lány idén a Nemzetközi Autó Szövetség (FIA) égisze alá tartozó Közép-Európai Zóna túraautó-bajnokságban áll rajthoz az Audi által biztosított TT Kupás versenyautóval.

„Életkora miatt Vivien csak a magyar értékelésben szerepel, és bár a legmagasabb kategóriában, a hatszáz lóerős teljesítményű Ferrarik, Lamborghinik és Porschék mezőnyében küzd majd, a csapat szándékosan választotta ezt a géposztályt, mert a sorozatban minden hétvégén három futamot rendeznek, ezek közül kettő rövidebb távú, egy pedig úgynevezett endurance, vagyis hosszabb távú viadal. Azt gondoljuk, hogy Vivien ott lesz az első 8-10 között, és néhány dobogós helyezés sem kizárt, az Audi pedig minden versenyre szerelőket és stábot biztosít.” Az első viadalokra április utolsó hétvégéjén, a Hungaroringen kerül majd sor.

Keszthelyi Vivien

Fontos az utánpótlás

Bár az autóversenyzés többnyire a férfiak műfaja, éppen ezért nagy öröm egyre több nőt látni a mezőnyben. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöke, Oláh Gyárfás elmondta a gyorsasági szakág évek óta dolgozik olyan utánpótlás-sorozatok kialakításán, amelyekben a versenyzők már nagyon fiatalon gyakorlatot szerezhetnek. Példa erre a Suzuki Swift Cup Europe, amelyben Vivien az elmúlt két évben versenyzett, mely fontos előzménye volt az Audival történő együttműködésnek.

Vivien pilótaülésben

77-es rajtszám, 310 lóerő

A keddi tájékoztató fénypontja volt az addig letakart versenyautó leleplezése: a 77-es rajtszámú Audi TT Cup versenyautóról Keszthelyi Vivien és Klaus Demel közösen rántotta le a leplet.

A gép menetkész tömege 1125 kg, a két literes és 310 lóerős teljesítményű motor nyomatékát hatfokozatú, dupla kuplungos erőátviteli rendszer továbbítja az első kerekekhez. A 420 newtonméteres forgatónyomaték 2000-től 5000-es tartományban a pilóta rendelkezésre áll.

És ha még kell egy is kakaó, akkor a Push to Pass funkcióval átmenetileg további harminc lóerővel nő a TSI teljesítménye, így még gyorsabban éri el a 247 km/órás tempót.

Bakó Csaba  az Oxxo Motorsport versenymérnöke

A vörös rombusz

Az Audi Sport emblémájának markáns vörös rombusza már egyre gyakrabban tűnik fel a versenypályákon és a reklámokban egyaránt, és 2015-től az Audi Sport mint önálló márka is megjelent a piacon. „Az Audi Sport a sikeres versenytevékenység, az iránymutató technika és a csúcsteljesítmény jellemezte sportosság szinonimája” – hangsúlyozta Horst Hanschur, az Audi értékesítési vezetője. "Ezért logikus lépés volt, hogy a jövőben sportos sorozatgyártású modelljeinket is e jelzéssel kínáljuk ügyfeleinknek. Végül is az Audin kívül aligha van olyan autógyártó, ahol a versenysport és a sorozatgyártás közötti közvetlen technikai kapcsolat ilyen formában működne.” Magyarország első Audi Sport bemutatóterme az Audi Centrum Budapestben (Mozaik u. 1-3) kapott helyett. Itt találkozhatnak az ügyfelek az R8 mellett az RS modellek egyre bővülő palettájával is. Az Audi Centrum Budapest galériáján kapott helyet az Audi Sport jól elkülöníthető bemutatórésze, ahol a kiállított legfrissebb RS modell és autókhoz tartozó gumiabroncsok, könnyűfém felnik, kárpitok, fényezési változatok, egyedi katalógusok mellett nyugodt körülmények között lehet tárgyalni a sportautókról.

Audi Centrum Budapest, Mozaik utca 1-3

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....