kutatás

Audi know-how az Audi lunar quattro holdjáróban

2015.07.29.

Az Audi a Holdra tör, mégpedig a Part-Time Scientists kutatócsapattal közösen. Közel 45 esztendővel a NASA utolsó emberi Holdra szállása után az együttműködő partnerek ismét az Apollo 17 egykori landolásának helyszínét választották ki projektjük céljául. A német Part-Time Scientists mérnökcsapat a Google Lunar XPRIZE verseny keretében dolgozik azon, hogy ember nélküli holdjárót juttasson mellékbolygónk felszínére. Az Audi know-how számos műszaki területen segíti a Part-Time Scientists tagjait, a quattro összkerékhajtástól a könnyűszerkezetes és az elektromos mobilitási technológiákon át, egészen az automatizált járművezetésig.

„Kétségkívül izgalmas a magánfinanszírozású Hold-küldetés gondolata” – hangsúlyozta Luca de Meo, az AUDI AG igazgatótanácsának az értékesítési és a marketing területeiért felelős tagja. „Az innovatív ötletek pedig támogatókat igényelnek, akik hatékonyan segítik megvalósításukat. A Part-Time Scientists csapat támogatása szándékaink szerint jelzésértékű és további partnereket ösztönöznek a birtokukban lévő know-how rendelkezésre bocsátására.” Luca de Meo június 25-én, a Cannes Innovation Days nemzetközi innovációs fórumon mutatta be az együttműködést.

Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, az AUDI AG igazgatótanácsának a műszaki fejlesztés területéért felelős tagja szerint: „Nagy örömmel támogatjuk tudásunkkal és tapasztalatainkkal e projektet, a könnyűszerkezetes technológiáktól az elektronikán át, egészen a robottechnikáig.”

A több mint 30 millió dollár díjazású Google Lunar XPRIZE olyan űrtechnológiai verseny, amely világszerte a robotizált űrkutatás kedvező költségszintű módszereinek kifejlesztésére kívánja ösztönözni a tervezőket és a vállalkozókat. A nyertes csapatnak olyan holdjárót kell az égitestre juttatnia, amely legalább 500 métert meg tud tenni annak felszínén, miközben nagyfelbontású képeket és videofelvételeket továbbít a Földre.

Az AUDI AG műszaki know-how formájában támogatja a Part-Time Scientists, vagyis a Google Lunar XPRIZE mezőnyében szereplő egyetlen német csapat roverjének megalkotását. A verseny eddigi szakasza során az űrhajózási szakértőkből álló zsűri már két úgynevezett Milestone Prize elismeréssel is díjazta a kutatócsoport holdjáróját.

Együttműködő partnerként az Audi mindenekelőtt a könnyűszerkezetes építés, az elektromos mobilitás és az automatizált járművezetés területein, valamint a quattro összkerékhajtással segíti a tervezőcsapat munkáját, de a tesztelés és a minőségbiztosítás témáiban is támogatja őket. Az Audi Konzept Design München emellett úgy dolgozza át a jövőben „Audi lunar quattro” néven szereplő holdjáró terveit, hogy ideális feltételeket biztosítson a korszerű könnyűszerkezetes technológiák alkalmazása számára.

Az Audi lunar quattro technikáját tartalmazó leszállóegység a tervek szerint 2017-ig egy hordozórakéta fedélzetén kel útra a világűrbe, hogy mintegy öt nap elteltével és 380 ezer kilométer megtétele után érkezzen meg a Holdra. A célba vett landolási területet a NASA utolsó emberi Holdra szállása, vagyis az Apollo 17 1972-es leszállóhelye közelében jelölték ki, a Hold Egyenlítőjétől északra. A körülményeket itt extrém hőingadozások jellemzik, amelyek akár a 300 Celsius fokot is elérhetik.

A Part-Time Scientists tagjai a legkülönfélébb tesztterepeken fejlesztették a nagyrészt alumíniumból készülő rovert, egyebek mellett az osztrák Alpokban és Tenerifén. Állítható napelem-panel fogja fel a napsugárzást, az így nyert energiát pedig lítiumion-akkumulátor tárolja, amely négy elektromos kerékagy-motort táplál. A jármű elején kialakított fejre rögzítve két sztereoszkopikus kamera, illetve egy anyagvizsgálatokat végző tudományos kamera dolgozik. Az elméleti csúcssebesség 3,6 kilométer/óra, amelynél a Hold egyenetlen, rögös felszínén sokkal nagyobb jelentőségűek a terepjáró és a tájékozódási képességek.

„Az Audi révén erős partnernek örvendhetünk, amely széles körű technológiai és mobilitási ismereteivel és tapasztalataival jelentősen előrelendíti munkánkat” – jelentette ki Robert Böhme, a Part-Time Scientists csapat alapítója és vezetője. „Nagy örömmel tekintünk a további együttműködés és a gyümölcsöző közös munka elé.”

A Part-Time Scientists csapata 2008 végén a Berlinben IT-tanácsadóként dolgozó Robert Böhme kezdeményezésére jött létre. Tagjainak – jelenleg mintegy 35 mérnök – túlnyomó része Németországból és Ausztriából érkezett, de három kontinens szakemberei – köztük Jack Crenshaw, a NASA korábbi vezető munkatársa Floridából – is erősítik a csapatot. A támogatók között az Audi mellett számos kutatási intézmény és high-tech vállalat is megtalálható, mint például az NVIDIA, a Berlini Műszaki Egyetem, az Austrian Space Forum (OeWF) és a Német Repülési és Űrhajózási Hivatal (DLR).

A több mint 25 csapat részvételével indult Google Lunar XPRIZE immár a döntő fordulójához érkezett, ahol a Part Time Scientists mellett Brazíliából, Kanadából, Chiléből, Magyarországról, Japánból, Izraelből, Olaszországból, Malajziából és az Amerikai Egyesült Államokból összesen még 15 csapat verseng.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.25
A jégmentesítő rendszerrel kapcsolatos problémák miatt az Austrian Airlines megbízásából közlekedő....
2025.12.24
Két személygépjármű frontálisan ütközött szerda este a 47-es számú főút 212-es....
2025.12.24
Fabrice Cambolive szeretné, hogy a Savane 4X4 koncepcióból valós modellt csináljanak a Renault 4-es....
2025.12.24
A jövő évi nyári menetrendben heti háromszor közlekedik a török és a magyar főváros között a Wizz....
2025.12.24
Mikor láthatjuk utakon az első újkori Jaguar modellt és miért éppen ebbe az irányba mentek el a....
2025.12.24
Az Európai Unió nagysebességű vasúti hálózat kiépítésével, valamint a légi és a vízi közlekedésben....
2025.12.24
A Kia Seltos a gyártó egyik legnépszerűbb autója és a crossover jövőre Európában is kapható lesz. ..
2025.12.24
Baleset miatt megállították az M5-ös autópálya forgalmát Örkény térségében, a Budapest felé vezető....
2025.12.24
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a karácsonyi ünnepi időszakban és szilveszterkor a megváltozó....
2025.12.24
A határátkelés megkönnyítése érdekében 116 digitálisan vezérelhető kijelzőt telepítenek tizenhárom....