autóbuszcsere
Az elmúlt években elöregedtek a Volán-társaságok járműflottái
Kevesebb mint két év múlva, 2017 január 1-től már csak azok az autóbuszüzemeltetők működhetnek hazánkban, akik nyílt nemzetközi pályázaton nyerték el a feladatot. A pályázaton pedig csak olyan cégek nyerhetnek, amelyek a nemzetközi normáknak megfelő a járműparkjuk. A Volán-társaságok flottájának átlagéletkora 14 év, ahhoz hogy a siker reményében indulhassanak a magyar állam közszolgáltatási szerződéséért kiírt pályázaton, 10 évnél nem lehet magasabb a buszok átlagéletkora. Mivel 6500 autóbuszról beszélünk, a fiatalításhoz legalább ezer új buszt kell vásárolniuk a cégeknek. Mindezt jól tudja a közlekedési kormányzat is, azonban ahhoz, hogy megkezdhessék a közbeszerzések kiírását, a társaságok régiós átszervezését le kellett zárni.
Mivel ez január 1-jén megtörtént, már nincs akadálya a beszerzési folyamat megindításának – mondta el lapunknak egy magas rangú kormányhivatalnok. A beszerzés lefolytatására rendelkezésre álló idő rendkívüli módon rövid, azonban – állította a szakember – az érintett cégekkel egyeztettek, vagyis nem akkor szereznek tudomást a vételi szándékról, amikor a kiírás a közlönyben megjelenik. A rövid határidő azt is jelenti, hogy minden olyan gyártó termékére szükség lesz, amely megfelelő minőségben és határidőre képes szállítani.
Vagyis lehetőséget kaphatnak a kisebb és közepes méretű hazai buszgyártók is – természetesen a nagy multinacionális cégek mellett. A hazai ipar számára az is kecsegtető lehetőség, hogy az egyszeri nagy beszerzés után még hosszú éveken át évente 4-500 új jármű vásárlására lesz szükség a flották átlagéletkorának szintentartása érdekében. Úgy tűnik, hogy azok a hazai gyártók, amelyet egyáltalán túlélték az elmúlt évek viszontagságait, munkához jutnak hamarosan, a Rába-Volvo együttműködés pedig magasabb sebességfokozatba kapcsolhat.
Jámbor Gyula