Chevrolet
Hiába egyre biztonságosabbak a mai autók, a járműves közlekedés témakörével kapcsolatban automatikusan előkerülnek olyan nyomasztó gondolatok, mint a közúti balesetben életüket vesztők száma. Magyarországon évente sajnos körülbelül 15 ezer közúti baleset keletkezik, ezekből 5-600 halálos kimenetelű. A statisztikák azt is mutatják, hogy az Egyesült Államokban például a 16-19 éves korosztály esetében háromszor annyi a halállal végződő balesetek száma, mint az idősebb vezetőknél. Tapasztalat híján a fiatalabb generáció még rengeteg új helyzettel találkozik a közúton, melyeket csak rutin megszerzésével lehet megismerni. Sokszor túlzott magabiztossággal ülnek bele szüleik autójába a friss sofőrök és felülértékelik saját képességeiket. Ennek megelőzésére kínálja eszközét a General Motors, méghozzá a 2016-os Chevrolet Malibu tartozékaként.
A Teen Driver egy vezetést segítő rendszer, mellyel próbálják kiterjeszteni a szülői felügyeletet azokra az esetekre, amikor egyedül hagynák a szülők a gyereket vezetni. Az egyik legnagyobb előnye, hogy nyomon követhetővé teszi a fiatalok vezetési statisztikáit: maximális sebesség és esetleges gyorshajtások, megtett táv vagy éppen az, hogy hányszor kapcsoltak be a biztonsági berendezések (pl. ABS) menet közben. A kiegészítő a GM csoport MyLink rendszerén keresztül működik és a szülők előre programozhatják az adott korlátozásokat, melyek a fiatal vezetők indítókulcsainak azonosítása esetén bekapcsolnak.
A sebességkorlátok mellett beállíthatják, hogy a zenelejátszó elnémítva maradjon, amíg az első utasok be nem kapcsolják az öveket valamint hangi és képi figyelmeztetést is küld a rendszer, ha a fiatalok túllépik a – szülők által – megengedett maximális sebességet. Ugyanis nem csupán a törvényi előírások szerinti korlátokat lehet beállítani, egyéni határokat is szabhatnak a szülők. Az eszköz kiválóan használható arra, hogy később együtt beszéljék át az úton bekövetkezett eseményeket és kielemezzék a gyerekek vezetési stílusát. Pozitív, hogy nem csak korlátozó intézkedéseket végez a tartozék, hanem nevelő célzattal próbálja tanítani is a fiatal sofőröket.
Ahogy azt korábbi vezetést támogató rendszerekről szóló cikkünkben is említettük, mindenképp értékelendő a fejlesztési irány, hiszen előnyös, ha minél biztonságosabban tudunk autózni és ezt a védelmet gyermekünkre is kiterjeszthetjük. Sebességkorlátozó berendezés már most is kapható számos márkánál. Kérdés azonban, hogy a Teen Driver rendszer a fiatal sofőrök megóvására szolgál-e vagy csak megnyugtatja a szülőket? Hiába állítunk be 60 km/h-s sebességkorlátozást, ilyen tempónál még bőven lehet – akár súlyos kimenetelű – balesetet is okozni, sajnos.
Felmerül a kérdés, hogy miként hat a szülő-gyerek bizalomra az eszköz. Nem egészségesebb-e, ha megértetjük a fiatalokkal, hogy a saját érdekükben érdemes betartani a szabályokat és óvatosan, körültekintően közlekedni? Ne azért kösse be a sofőr az övét, mert akkor elindulhat a rádió, hanem azért, mert akkor nem repül ki a szélvédőn ütközés esetén. Különben is, a biztonsági öv kötelező használatának már a forgalomban történő gyakorlásnál rögzülnie kellene.
Az új Chevrolet Malibu bemutatója április elsején, a New York-i Autószalonon volt, nálunk sajnos a márka hiánya révén nem lehet majd kapni. Egy kicsit viszolygok a gondolattól, hogy a Chevrolet ezzel a berendezéssel próbálja magasabb felszereltségi szint megvásárlására ösztönözni a szülőket, akik nyilvánvalóan hajlandóak lehetnek több pénzt kiadni, ha a gyermekük védelméről van szó. A rendszer akkor lenne valóban altruista megoldás, ha minden Malibuhoz ingyen járna, ám így inkább egy újabb kereskedelmi fogásnak bizonyul csupán.