Anyukám is érteni fogja – Miért pont most… | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja – Miért pont most…

2017.03.14.

…romlik el? –jön szembe? -fogy ki? A tél és a hideg sok hibát előcsal az autókból, és minden akkor megy tönkre, amikor a legnagyobb szükség lenne rá.

A történet még három éve kezdődött, amikor egy vezetéstechnikai pályán – saját autóval – az volt a feladat, hogy egy adott pont előtt teljes vészfékezéssel álljunk meg. A feladat lényege az, hogy a sofőrök igenis próbálják ki egyszer, hogy vészhelyzetben hogyan lassul a kocsijuk, ne a baleset előtt lepődjenek meg. (Ez egy másik cikk témája lenne, de a lényeg, hogy a fékhatástól sokan megijednek és egyszerűen elengedik a pedált, pedig nem kéne…)

Nyilván nem ezzel verettem, sajnos csak illusztráció

Na – gondoltam – majd megmutatom én, hogyan kell ezt csinálni! Akkor tetetem fel a vadi új nyári abroncsokat, a tapadással biztosan nem lesz gond. 60 km/h-ás sebességről kellett vészfékezni, persze a távolságot én sem tudtam kiszámítani, a teljes erővel végrehajtott fékezés után volt még több mint egy méter a bójáig. A rendezvény véget ért és mindenki hazament, én is. Amikor alászedtem a kormányt, hogy visszaforduljak, éktelen recsegés és ropogás érkezett a futómű felől.

Két dózis egy helyen

A problémával a szervizemhez fordultam. Mivel nem volt időm a javítás alatt ott maradni, ezért otthagytam a kocsit és zárás előtt tértem vissza. Na, mi volt a kocsival, kérdeztem a szerelőt, mire ő sarkon fordult és jobboldali kereszt lengőkaromat két darabban tette elém.

Minden szervizeléskor illik alaposan átnézni mindent

Az alkatrészen amellett, hogy csupa rozsda volt, látszott, hogy nem az eredeti formáját mutatja, hanem a szűk keresztmetszet mentén meghajlott. Azonnal összeállt a kép. Már régebben nézettem és kérdezgettem őket, hogy nem kellene-e lassan kicserélni azt a lengőkart. Mindig mondták, hogy majd eljön az ideje, de a rozsda miatt önmagában nem szükséges. Nos, a vészfékezés akkora terhelést jelentett az alkatrésznek, amelyet már nem bírt elviselni és meghajlott. A megváltozott alakú alkatrész miatt, teljes kikormányzáskor a kerék beleért a lengőkarba ennek volt „furcsa” hangja.

Persze járhattam volna ennél sokkal rosszabbul. Ha nem csak meggörbül, hanem el is törik a kar, akkor saját lábon biztosan nem hozom el a Mercedes-t a pályáról. További szerencsefaktor, hogy lezárt pályán történt az eset. Vészfékezésre ugyanis bármikor szükség lehet, például, hogy gázoljunk el valakit. Természetes, hogy a mindennapi igénybevétel nem hajlítja el még az erősen korrodált alkatrészt sem, de a legnagyobb terhelés alatt bizony deformálódik a kar. Éppen, amikor a legnagyobb szükség lenne a szolgálataira.

Variációk egy témára

Ugyanez a helyzet például a fékcsövekkel. Egy közeli ismerősöm egyszer a Fehérvári úton taposott mélyen a fékpedálba. A kocsi el is kezdett lassulni, de aztán a fékerő hirtelen lecsökkent, a pedál pedig beljebb zuhant a lába alatt. Félreállás után azonnal látható volt az egyik fékkör fékfolyadék tartalma az úttesten, eldurrant a fékcső.

Mikor? Hát persze, hogy akkor, amikor a legnagyobb szükség lett volna a fékre.

Ablakmosó

Korábban már értekeztünk arról, hogy az ablakmosó fúvókáit, hogyan kell beállítani, mert a szakértői működésem alatt sok autóban tapasztalom, hogy a mosó folyadék döntő hányada egyáltalán nem a szélvédőre kerül. Még kevesebb esélyünk van az üveg sikeres megtisztítására, ha nincs is ablakmosó a tartályban.

"Halottnak a csók"

Persze ez sem tűnik fel mindaddig, amíg – pl. most az olvadás során – nincs szükség a spricnikre. Miért pont most nincs benne folyadék? – kérdezzük, pedig jól tudjuk, hogy már régebben elfogyott cucc, csak lusták voltunk feltölteni.

Miért pont most megy előttem a busz…

…amikor amúgy is sietek? Ez a kérdés nálam régebben rendszeresen elhangzott, mire rájöttem, hogy a valóságban mi történik. A dologgal kapcsolatban két tényt fontos világosan látni. Az egyik, hogy a személyautók gyorsabbak, mint az autóbuszok, ezért természetes, hogy előbb, vagy utóbb utol fogom érni őket és kénytelen leszek hozzájuk lassulni. A másik, hogy ha egész úton nem fog meg minket az autóbusz, akkor fel sem tűnik, hogy milyen szerencsések voltunk.

Nem érdemes szentségelni a buszok mögött (Forrás: BKK)

Hasonló a helyzet egy szűkebb úton előzendő kerékpáros, vagy motoros esetén is. Agyunk remekül kiszámítja, hogy változatlan sebesség mellett, éppen egy keresztmetszetben találkozik majd a saját, az előzendő és a szembe jövő jármű. Ha nem kényszerülnénk lassításra, akkor fel sem tűnne, hogy simán előzzük a biciklistát.

Baleseti bejelentő

Miért pont most nincs nálam kék-sárga? Mert a baleseti bejelentő csak és akkor kell, amikor baleset van. Nyilván általában szerencsére semmi szükség erre a papírra, de ha megtörtént a baj, akkor nagyon kell. Amikor a múltkor levitték a tükrömet, nagyon büszke voltam magamra és sok kellemetlenséget, időt spóroltam meg magamnak is és a károkozónak is, hogy legalább nálam ott volt a nyomtatvány.

És akkor?

Az efféle okfejtések után illik valami tanulságot is leírni. Hát, akkor lássuk, bár nagy okosságokra ne számítson senki.

A gondos gazda autóját rendszeresen szervizelteti és előre tudja, ha valamit ki kell cserélni, így nem érik meglepetések útközben. Egy elöregedett fékcső, vagy rozsdás lengőkar is nagyon komoly következményeket okozhat adott esetben. Vegyük hát komolyan járműveink karbantartását, ez mindig az üzemtartó felelőssége!

Hordjunk mindent, ami kellhet

Ami a kisebb dolgokat illeti, érdemes arra is odafigyelni, legyen rendben a pótkerék, legyen nálunk izzó, ha cserélni kellene, legyenek rendben a papírjaink minden esetre, hordjunk magunkkal alap szerszámokat az autóban.

Közlekedjünk tudatosan!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....
2024.03.28
Kedden tragikus kimenetelű közúti baleset történt, amely során egy BMW és egy Nissan ütközött....
2024.03.27
Új módszerrel küzdenek a gyorshajtók ellen Ausztriában: elkobozzák autójukat. Gondoljunk bele, hogy....
2024.03.27
- A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21....
2024.03.27
- Országszerte nagy területen megerősödik a szél csütörtökön, és leginkább a Dunántúlon és az....
2024.03.27
A BMW 8400 eurós bónuszt fizet az alkalmazottaknak – írja az automobilwoche.de.   ..
2024.03.27
Érdemes megtervezni a húsvéti utazást - közölte a vasúttársaság szerdán az MTI-vel a közlekedési....
2024.03.27
A cikk a „bogárhátú korszakot” összeveti az autó fejlődésének kezdeti időszakával.  Elemzi a....
2024.03.27
Kamionnak ütközött egy kisteherautó az M5-ös autópálya 78-as kilométerszelvényénél, Kecskemét....