Anyukám is érteni fogja! – Hogyan döntsük meg a kerékcsere világrekordot? | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – Hogyan döntsük meg a kerékcsere világrekordot?

2014.04.08.

Az első és legfontosabb dolog, hogy ne csináljunk semmit, ami felesleges…

Csütörtökön debütált az Anyukám is érteni fogja első videója, amelyben a két lelkes egyesületi tagunk kérésünkre minden lehetséges hibát elkövetett, amit egy kerékcserénél el lehet követni. Aki lemaradt, a videót megnézheti itt.

Kiszúrom, hogy kiszúrták

Mindenekelőtt észre kell venni, hogy lapos valamelyik kerék. Ezt a témát már érintettünk néhány hete. Jobb esetben ezt már a parkolóban észrevesszük, és dönthetünk úgy, hogy a szerelést elhalasztjuk. Ha útközben történik valami, akkor nem árt, ha ismerjük a defekt jeleit és autózunk még kilométereket lapos kerékkel, mert így hamar tönkretehetjük a gumiabroncsot.

Kétféle defekt van. Az egyik durrdefekt, amikor egy pillanat alatt történik minden. Igen, lesz egy durranás és aztán azonnal kitör valamelyik oldalra az autó. Minél nagyobb sebesség mellett történik a durrdefekt annál veszélyesebb. Ez szerencsére nagyon ritka eset, de mi is tehetünk a megelőzés érdekében. Időként vegyük szemügyre a gumikat. Ha esetleg vágást látunk valahol, vagy ki van púposodva az oldala időben mutassuk meg egy gumisműhelyben.

Mintha direkt csavarták volna bele

A másik fajta, amikor lassan, de biztosan leereszt a kerék. Ezt általában valami, az útról felszedett tárgy, a legtöbb esetben szög, vagy csavar okozza. A jó hír, hogy ez a fajta javítható, persze csak akkor, hogy ha nem kínozzuk a légvesztett abroncsot sokáig. Képzeljük el milyen nehéz lesz egy darab, ugyanolyan abroncsot venni, mint a másik három: márka, típus, kopottság stb. Ha meg már többet kell venni, akkor költség, költség, költség…

Amikor ereszt valamelyik kerék, akkor a kocsi egyenes futása megszűnik létezni. Első defektnél még jobban érezhető, hogy a kocsi valamelyik irányba húz. Amerre húz, arra keressük a defektet!

Ne próbálunk meg a javítóig elevickélni!

Hanem cseréljük ki a kereket, olcsóbb lesz így! Mire lesz szükségünk?

  • Pótkerék,
  • emelő,
  • csavarkulcs és
  • némi ismeret. (Plusz pontért lehet nálunk egy pokróc és egy melós munkás kesztyű is!)

Ezekből mi csak az utóbbival szolgálhatunk, a hozzávalókról minden autósnak ajánlott gondoskodni. Bár a pótkerék már nem kötelező tartozéka a járműnek, és manapság egyre népszerűbbek az abroncsjavító készletek, - lehet, hogy konzervatív gondolkodás de – én azért a pótkerékben hiszek inkább, mint különböző pasztákban és kompresszorokban. Amikor autót rendelünk, ne elégedjünk meg ezzel a megoldással, hanem legalább egy szükség pótkereket rendeljünk az autóba.

Micsodát?

Szükség pótkereket. A hely hiánycikk az autóban, ezért találták fel a garázsnyelven, csak mankókeréknek nevezett alkatrészt. Ez nem egy teljes értékű kerék, szélessége csak kb. a fele a rendes abroncsnak, de legalább kerék formája van, és tovább tudunk menni. Igaz, hogy nagy sárga felirat figyelmeztet az ilyen kerekeken: MAX 80 km/h! Tehát száguldozni nem lehet vele, de legalább eljutunk a következő gumis műhelyig.

Nem valami szép, de legalább elgurul rajta

Na kezdjük el!

Miután megálltunk az autóval, húzzuk meg a kéziféket, és sebességben is hagyhatjuk a váltót. Nézzünk körbe: ha csak az egyik kerék lapos, akkor szerencsénk van, cserélhetünk. Ha forgalmas úton ér minket a baj, akkor vegyük fel a láthatósági mellényt, és kitehetjük az elakadás jelző háromszöget is. Ha van dísztárcsánk, vegyük le. Akinek a kerekeit különleges csavar védi a tolvajoktól, az vegye elő az ehhez való csavarkulcs toldatot is.

Jöhet a lazítás…

Nem lepihenünk, hanem a rögzített jármű defektes kerekének csavarjait lazítsuk meg! Ha nem megy kézzel, akkor óvatosan próbáljunk ráállni a kerékkulcs végére. De közben kapaszkodjunk, és vigyázzunk, nehogy leessünk és megsértsük a lábunkat.

Emelés…

Ha meglazítottuk a csavarokat, jöhet az emelő. A személyautók küszöbén találunk 2-2 háromszög alakú bemélyedést. Ezek jelzik, hogy hol vannak kialakítva az emelési pontok. Ha nem ide illesztjük az emelőt, könnyen megsérülhet az autónk alja.

Ha nincsen szilárd burkolat a kocsi alatt, akkor keressünk valamit amire biztosan támaszkodhat az emelő és tegyük alá. Ha megfejtettük az emelőnk működését, hogy merre kell tekerni a felemeléshez és a leengedéshez, akkor kezdhetjük is az emelést.

Addig kell tekerni, amíg a kerék el nem emelkedik a talajtól. Ekkor kicsavarhatjuk a kerékcsavarokat és le tudjuk venni a rossz abroncsot.

Csere!

Hozzuk elő a pótkereket! Gondos autós kocsijában a pótkerék is karban van tartva és nem akkor ellenőrizzük, amikor már szükség lenne rá.

A pótkerék elsőre nem fog a helyére férni, mert a lapos kerék levételéhez nem kellett annyira felemelni a kocsit, mint a jó felrakásához. Igazítunk egy kicsit az emelőn, feltesszük a kereket, becsavarjuk a csavarokat és amennyire tudjuk, meghúzzuk őket, de nem sorban, hanem mindig az egymással szemben lévőket.

Leengedjük az autót és eltesszük az emelőt és a rossz kereket. Meghúzzuk a csavarokat, amennyire csak tudjuk. Nem hagyjuk ott az út szélén sem az elakadás jelző háromszöget, sem a dísztárcsát, és nehogy kihagyjunk egy csavart!

Mehetünk tovább!

Ha mindennel végeztünk, óvatosan tovább hajthatunk, és könyörgöm, ne hagyjuk defektesen a kereket. Ha legközebb is defektünk lesz, akkor már nem lesz mihez nyúlni, ráadásul a pótkerék általában nem is egyező típusú a többi abronccsal, ami balesetveszélyes lehet. Csináltassuk meg a rossz kereket és álljon helyre minden.

50-100 km megtétele után újra ellenőrizni kell a csavarokat, ha tudunk, húzzunk rájuk még egy kicsit!

Sok sikert!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....