Anyukám is érteni fogja! – ha beszél nyelveket! | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja! – ha beszél nyelveket!

2015.03.31.

Az idegen nyelvű fedélzeti számítógépek néha okozhatnak problémákat

A legtöbb járműben manapság már megtalálható az úgy nevezett fedélzeti számítógép. Ezeknek a rendszereknek több válfaja létezik. Kezdetben nagyon nagy dolog volt, hogy a műszerfalon megjelent a külső hőmérséklet, vagy akár egyéb információk. Ma egy alapkivitelű fedélzeti rendszer minimum tájékoztat minket az átlagos fogyasztásról, az indulás óta megtett útról, vagy az úton töltött időről.

Gyorsan fejlődnek

A fedélzeti rendszerek néhány év alatt megsokszorozták tudásukat. Ma már nem csak egy hanem kettő vagy több regiszterrel is dolgozhatunk és kedvünk szerint figyelhetjük az utazásunk során nyert adatokat. A legtöbb kocsiban ma már két regiszteres műszer van, az egyik néhány (jellemzően 3-4 óra után) nullázódik, így mindig az aktuális utazás adatait mutatja. A másikat mi magunk sztornózhatjuk, amikor csak kedvünk tartja.

Én általában tankolásonként szoktam visszaállítani, de előtte megnézem, hogy az elmúlt ciklusban mennyire vezette takarékosan. De nem csak erre jó egy ilyen külön regiszter. Megmérhetjük vele például azt is, hogy mi a különbség fogyasztásban egy vidéki, vagy egy tisztán városi út között.

Már csak öntudata nincs

A fejlődés nem állt meg ott, hogy szabadon variálhatunk a nullázásokkal. A számítógépek kijelzői egyre nagyobbak és szebbek lettek. Idővel megjelentek színes kijelzők is, és a kinyerhető adatok pedig gyakorlatilag a végtelenségig nőttek. A központi kijelzőre lassacskán integrálták a rádió, a klímaberendezés és még egy sor kisebb rendszer kijelezhető adatait. Egyre több információ jelenik meg tehát a műszerfalon, de ez egy idő után már-már túlzott információbőséget okoz, és a sok adat között bizony könnyű elveszni.

Nyelvi akadályok

Nem kétséges, hogy ahogyan fejlődött az elektronika úgy vált mind könnyebbé a többnyelvű számítógépek használata. Amíg a mobiltelefonokban, vagy egy televízióban pofon egyszerű a nyelvet átállítani – ráadásul a legtöbb esetben elérhető édes anyanyelvünk is – addig a járművekkel már nem ilyen magától értetődő a helyzet. Különösen igaz ez a kicsit régebbi, használt járműveknél.

A legtöbb honfitársunk a magyaron kívül angolul, vagy németül tanul meg, legalább is néhány évig bejárunk a nyelvórákra. Aki szorgalmas volt, annak nem okoz gondot, hogy idegen nyelvű üzeneteket értelmezzen, de aki nem beszéli az „autó nyelvét”, az könnyen elsiklik esetleg egy fontos üzenet felett.

Beszól mindenért

Tágabb környezetemben volt egyszer egy Renault Laguna, méghozzá mindent tudó fedélzeti számítógéppel. A rendszer kiegészítették azzal, hogy enervált női hang az üzeneteket be is mondta a hangszórókon keresztül. Kissé idegesítővé kezdett válni a helyzet, miután a kiégett izzókról is részletes tájékoztatást kaptunk. A hang ugyan angol nyelven szólalt meg, de a kijelzőn minden franciául látszott.

niveau carburant faible

Mi van már megint? Szótár kellett hozzá, hogy lefordítsam, mert franciául csak annyit tudok, hogy Jean Paul Belmondo…

Fontos üzenetek

Nem kis baj az sem, hogy kifogy az üzemanyag a kocsiból, de ha egy valóban nagy veszélyre figyelmeztet az autó és nem értjük a fontos előrejelzést, akkor az anyagi kockázatokat rejteget magában. Egy alacsony motorolaj szintet tartósan figyelmen kívül hagyva, okozhatunk komolyabb problémákat magunkat. Kisebb jelentőségű üzeneteket is jó, ha megértünk, ezért megoldást kell keresnünk.

Kézenfekvő

Nem tudok olyan embert, aki a kocsija miatt tanult meg egy nyelvet. Na persze nem kell középfokú nyelvvizsga ahhoz, hogy a kapott üzenetekkel elboldoguljunk, de némi utánajárás feltétlenül szükséges. Ha nem tudunk, vagy nem akarunk nyelvet tanulni, akkor kapjuk elő az autó fedélzeti irodalmát, abban jó esetben találunk érthető magyarázatot.

Séróból...

Egyre több az első alkalommal külföldön forgalomba helyezett jármű. Ezekhez, az „anyaország” nyelvén van útmutató, ha megvan még egyáltalán leírás. Ha ebből sem értünk egy kukkot sem, akkor érdemes beszerezni egy magyar nyelvű példányt, mondjuk egy márkakereskedésben megrendelve, vagy az interneten felkutatni egyet. Ha szerencsénk van, akkor digitális formában is elérjük a könyvet.

Magyarítás

Miért tanuljak én meg franciául? Tanuljon meg az autó magyarul! Bizony erre is képes néhány kocsi. A legjobb példa talán a Volvo „infocenter” nevű fedélzeti számítógépe. A magyarításhoz (de szép szó…) egy külső tanítás szükséges. A márkaszervizek erre fel vannak készülve és se perc alatt felprogramozzák a magyar nyelvet autónkra.

Tény, hogy sok autóhoz nem tartozik magyar nyelv, egyszerűen sehogy sem tudjuk elérni, hogy érthetően fejezze ki magát. De a kocsik üzenetei, lehet, hogy nagyon fontosak, ezért szánjunk rá időt, hogy valamiképpen megtanuljuk kezelni, értelmezni.

Szerencsére itthon a német nyelvet beszéljük annyira zsigeri szinten, hogy biztosan megértsük a Volkswagen üzenetét: Bitte tanken!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
Kigyulladt egy személygépkocsi Üllésen, az Árpád dűlőre riasztották a tűzoltókat – jelentette a....
2024.04.16
A világ egyik legdrágább Mercedese, egykori magyar állam- és kormányfők autói, Fenyő János utolsó....
2024.04.16
Forgalmi és nosztalgiajárművek, vezetett csarnoklátogatás és szakmai érdekességek is várják a....
2024.04.16
A hétfő esti vihar villámai két repülőgépet is telibe találtak, az osztrák Austrian Airlines....
2024.04.16
Az új lifestyle-termékek formanyelve az új MINI Cooper stílusjegyeit idézi. A kollekció a ruházati....
2024.04.16
Sokan nagyon igényesek autójukkal, de magukkal már nem annyira. Elgondolkozva tükörbe nézhetünk, és....
2024.04.16
A BMW Group a „FUTURE OF JOY” fantázianévre keresztelt kiállítással képviselteti magát a Milánóban....
2024.04.16
Körözött autót foglaltak le Bátaszéken – jelentette a Tolna Vármegyei Rendőr-főkapitányság. ..
2024.04.16
Elszállították hétfőn az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú és az UV3 típusú, 3414 pályaszámú....
2024.04.16
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni....