Anyukám is érteni fogja – Automataváltó: átbillent a libikóka | Autoszektor

sebességváltó

Anyukám is érteni fogja – Automataváltó: átbillent a libikóka

2019.09.14.

Mi, magyarok is megkedveltük az automataváltót, sőt, úgy néz ki, ma már többen választanák a hagyományos, manuális verzió helyett.

Ha az a foglalkozásod, hogy olykor új autókat tesztelsz, máskor használt autókat vizsgálsz ezerszám, meg amúgy is igazságügyi szakértő vagy jármű területen, sokszor kikérik a tanácsodat akár új, akár használt autó vásárlás előtt. Az ügyfelek, vagy ismerősök, akik tanácsért fordulnak hozzám, egyre gyakrabban kérdezik: mennyire kell félni az automataváltótól? Erre keressük ma a választ.

Új autók

Sajnos nem jutottam hozzá pontos statisztikához, de évek óta megfigyelhető, illetve az interneten is megtalálható korábbi híradások szerint alátámasztható az a trend, hogy az új járművet vásárlók egyre inkább részesítik előnyben az automataváltós kocsikat.

A Hyundai Santa Fe utastere az automataváltó előválasztó karjával (teszt itt)

Persze van, ahol nincs is választási lehetőségünk, hiszen a hibrid járművek mindegyike automataváltós, illetve kakukktojásnak számít a tisztán elektromos járművek halmaza, hiszen ott nincs is sebességváltó.

Használt autó

Sokkal érdekesebb terep a használt autók piaca. Ahogyan az új szegmensben, a másodkézből eladó járművek esetében is megfigyelhető, hogy egyre nagyobb számban találunk automataváltós kocsikat. Köszönhető egyrész a „hurkatöltő” elvnek, vagyis annak, hogy a korábban újként vásárolt automaták lassacskán megjelennek a használt piacon, de sokkal inkább annak, hogy a használt járművek legnagyobb hányada nyugati országból importált autó, amelyekben még nagyobb részarányt képviseltek az automaták.

Tőlünk sokáig idegen volt

A manuális váltó vs. automataváltó párharc régi rangadó. Emlékszem, hogy olyan városi mendemondák övezték az automatákat, mint például: ez a béna amerikaiaknak van kitalálva, akik egyszerűen nem tudnak hagyományos váltós kocsit vezetni. A másik kedvencem, hogy az automataváltó megöli a vezetési élményt.

Ezeknek a kifogásoknak a cáfolata több mint prózai. Kezdjük Amerikával. Nem a bénaság, a vezetni nem tudás vitte őket az automataváltók irányába, hanem a jólét. Ma már belátjuk, sokkal könnyebb egy automataváltós kocsit vezeti, mint egy manuálisat, és ha van rá lehetőség, hát miért ne mozdulnánk a kisebb ellenállás irányába.

Váltókar egy Caddilck CTS-ben

Az pedig, hogy elveszi a vezetési élményt, egyszerűen nem igaz. Persze 20 éves távlatban ebben lehet, hogy volt is valami igazság: a hagyományos, bolygóműves automaták nem voltak mindig annyira gyorsak és precízek, mint ma. De 2019-ben már a legtöbb váltó gyorsabban vált, mint egy átlagos sofőr kézi váltóval, teszi ezt ráadásul mindig az ideális motor munkapontban, figyelembe véve a vezetési stílust, az útviszonyokat, lejtőket-emelkedőket és ki tudja még mi mindent.

Ehhez még egy mondat kikívánkozik. Én azt mondom, aki szerint még mindig jobb egy kéziváltós autót vezetni, mint egy automatát, az még nem vezetett komoly, korszerű automataváltós autót.

Egy automata többet fogyaszt

Ez is igaz lehetett régebben, de ma már nincs számottevő különbség. Állatorvosi lovunk – mint nálam oly gyakran – most is a Volkswagen Golf lesz. Az 1,5-ös turbómotorral szerelt változat hatfokozatú kéziváltóval szerelt kivitelének kombinált fogyasztási adata 5,2 liter 100 kilométerenként. Hétfokozatú DSG automatával pontosan ugyanennyi, ráadásul 1 grammal kevesebb széndioxidot bocsát ki, mint kézi váltóval.

Részlet a VII. Golf katalógus adataiból

Igaz, hogy egy Golf 1.5 TSI Comfortline DSG váltóval félmillió forinttal többe kerül, mint kézi váltóval. Na, de a kényelem, lehet, hogy megér ennyit.

Ha meghibásodik, nagy a baj

Az autó használok körében az is elterjedt tézis, hogy ha egy automataváltó meghibásodik, akkor arra az ember a gatyáját is ráköltheti. Féligazság, hiszen valóban hallunk történeteket milliós váltójavításokról, vagy cserékről. De ez nem feltétlenül következik be. Fontos a váltó megfelelő használata és karbantartása. Egyre több gyártó ír elő kötelező olajcserét automataváltóira, ezt persze be kell tartani.

Érdemes azonban az úgy nevezett élettartam olajjal feltöltött váltókban is rendszeresen (általában 60.000 kilométerenként) cseréltetni az olajat és a szűrőt, mert hosszútávon ez garantálja a problémamentes működést.

(Nagyon) fáradt váltóolaj leeresztés egy 528-as BMW-ből

Ezen kívül nem igaz, hogy a kézi váltó költségmentes. Maga a váltómű lehet, hogy az, de ott van a ma már mumusként emlegetett kettőstömegű lendkerék probléma, ami, ha tönkremegy, szintén több százezres tétel lehet, nem beszélve arról a természetes és tervezett jelenségről, hogy a kuplungtárcsa is időnként elkopik és cserére szorul, általában magával vonzva a kuplungszerkezetet és a kinyomócsapágyat.

Nem reprezentatív

Egy szavazást indítottam el az egyik autós Facebook csoportban, amit persze már nem találtam meg, de az eredményére emlékszem. A kérdés az volt, ha most vásárolnál autót, akkor manuális, vagy automataváltóval vennéd? Kb. 60-40 arányban nyertek az automataváltót választók.

Most akkor vagy mi is bénábbak lettünk, mint az amerikaiak? Szó sincs erről! Egyrészt ma már anyagi szempontból könnyebben elérhető egy automata, másrészt megkockáztatom, hogy jobban élünk, mint 20 éve és egyre többen megengedhetjük azt a kis felárat az extra kényelemért cserébe.

Ha engem kérdeznek: még egy szavazat az automatára!

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.09.20
A MÁV-Start és a Volánbusz a napokban megjelent kormányrendelet értelmében  hétfőtől tovább....
2020.09.20
Végrehajtandó börtönbüntetést kér vádiratában tizennyolc autópálya-rendőr ellen a Győri Regionális....
2020.09.20
Példaként állítaná a Forma–1 elé a mugellói versenypályát Carlos Sainz és Sebastian Vettel.....
2020.09.20
A miniszterelnök kijelentette: ha 2021 július elsejéig nem készül el a még hiányzó 15,6 kilométeres....
2020.09.20
A félmilliomodik villanyautó a Nissan angliai gyárában készült el az Elektromos Járművek....
2020.09.20
Egy ember meghalt, ketten súlyosan megsérültek a szombati balesetben - közölte a rendőr-....
2020.09.19
Ott Tänak műszaki hiba miatt volt kénytelen kiállni, de csapattársa viszont csúcsformában vezetett....
2020.09.19
Miközben Rolls-Royce-okat és Trabantokat is elektromos hajtásúra építenek át, vannak megszállottak....
2020.09.19
Több mint 13 ezer néző tekintheti meg a helyszínen a Forma-1-es szezon imolai futamát, a november 1....
2020.09.19
Ha minden jól megy, az Egyesült Királyság és Japán autóipara is kedvezően jöhet ki a Brexit után....