Anyukám is érteni fogja – 5 perc egy kereszteződésben | Autoszektor

szabálytalan közlekedés

Anyukám is érteni fogja – 5 perc egy kereszteződésben

2021.02.12.

Folytatjuk a neuralgikus csomópontok vizsgálatát. A piros lámpa...

Előző cikkemben, a Budapest XIII. kerületi Béke-Tahi sarkon álltam 10 percig a kötelező haladási irányra és a záróvonalra fittyen hányó autósokra vadászva. Akkor 9 perc alatt 6 szabálytalankodót „fogtam”, ami a költségvetésnek 360.000,- Ft büntetési bevételt jelentett volna, ha el is kapják őket.

Most 5 perc is elég volt

A helyszín változatlanul a főváros XIII. kerülete, vagyis szűkebb pátriám, azon belül is a Reitter Ferenc utca és a Szegedi út kereszteződése. Itt is minden nap megfordulok a munkából hazafelé. Zugló irányából érkezem a Szegedi úton és egyenesen haladok tovább.

Egyszer csak jött ez a srác és dobott egy pózt, megígértem neki, hogy benne lesz a cikkben!

Már hónapok óta figyelem, amikor a piros lámpa alatt felvillan a sárga, majd 2 másodperc múlva a zöld, a Reitteről érkező kocsik még vidáman száguldoznak át a kereszteződésen Újpest irányába. Minden nap elhatároztam, hogy másnap fényképezőgéppel érkezem és lencsevégre kapok néhány szabálytalandót.

Konfliktusmező és kiürítési idő

Egy kereszteződésben azt a mértani területet, ahol két egymás keresztező irányból érkező közlekedő keresztezheti egymás nyomvonalát konfliktuszónának, vagy -mezőnek hívjuk. Ahhoz, hogy a zónán belüli ütközéseket elkerülhessük, azt kell garantálnia a lámpás irányításnak, hogy az egymást követő jelzési fázisokban konfliktusba kerülő közlekedők ne találkozhassanak, vagyis, hogy a konfliktusmező a következő irány számára kiürüljön mire odaérnek.

A szóban forgó sávok konfliktuszónája

Erre nem csak a sárga jelzést (is) tartalmazó jelzésképek szolgálnak, hanem az úgy nevezett közbenső idő. A közbenső idő a zöld jelzés utáni átmeneti idő (sárga jelzés) és a piros jelzés utáni előkészítő idő (piros-sárga jelzés) mellett tartalmazza még a ki- és behaladási idők szükségleteit sőt, azt másodperce még felfelé is kerekítik. Ez az idő persze a kereszteződés méreteitől függ, és 2-3 másodperctől akár 10 másodperces nagyságrendig is lehetséges.

Traffipax kellett volna ehhez a melóhoz

Alapvetően azt feltételeztem, hogy mivel majdnem minden nap látok a (nekem) piros-sárga jelzéskép mellett magam előtt áthaladni egy versenyzőt, hogy a fotózás napján sem kell majd sokat fagyoskodnom.

Leparkoltam a tett helyszínén és éppen hergeltem a fényképezőgépet, amikor az első delikvens annak rendje és módja szerint elsuhant a Reitter Ferenc utcán. Igaz, még hiányzott néhány tizedmásodperc, mielőtt a piros alatt felgyulladt a sárga jelzés. De aztán...

A balra forduló Yaris és a szürke ferdehátú autó már biztosan pirosba hajtott

Az első (két) lefotózott szabálytalankodó ebből a szögből fotózva még nem büntethető, ezért elfoglaltam helyem a Reitter Ferenc utcai buszmegállóknál, hogy az áthajtókat a lámpájukkal együtt fotózhassam. Amíg a beállításokat próbálgattam le is kaptam néhány sportolót, akinek a sárga jelzéskor eszük ágában nincs megállni, inkább bő gázzal – lesz, ami lesz alapon – átmennek a sárgán.

Hangsúlyozom, hogy ekkor kb. két és fél perce voltam a kereszteződésben.

És befutott a szabálytalankodó

Talán a 4. lámpaváltás lehetett, amikor piros-sárga jelzésnél csőre töltött gépemet a kereszteződésre szegezve hallottam, hogy egy autó nagy gázt ad. Remegett az ujjam az exponáló gombon.

Az egy-két éves fehér, kombi Mercedes úgy száguldott át a kereszteződésen, mint kés a vajon. Ha tippelnem kell, akkor 75-80 km/h-ás sebességet mondanék, de lejjebb még számolunk kicsit.

A sorozaton jól látható, hogy a taxis még sárgán megy át, majd miután pirosra vált a lámpa következik az a bizonyos kiürítési idő: a Reitteren lévő és Szegedi úti lámpa egyszerre tart kb. 2 másodpercnyi piros időt, aztán a Szegedi úton már piros-sárga következik. Ekkor a Merci még éppen csak elhalad a megállás helyét jelző útburkolati jel felett.

Mi jár ezért?

Hát, ahogy látjuk semmi. De ha ezt a rendőrség filmezi, akkor 50.000,- Ft-os bírság és nyolc (8) büntetőpontot jár Emlékeztetőül: 18 pontnál ugrik a jogosítvány!

A nagy számok törvénye

Nem csak azt kell világosan látni, hogy aki áthajt a piros lámpán nagyon rossz példát mutat, hanem azt is, hogy az ilyen sofőr – ha büntetlenül megússza – bizony a következő ilyen alkalommal is rosszul fog dönteni.

És persze nem csak a piros lámpánál, hanem a záróvonalon, a forgalom elől elzárt területen és még egy csomó helyen.

Ha a nagy számok törvényében gondolkodunk és figyelembe vesszük, hogy csak ebben az egy kereszteződésben 5 perc alatt lehetett egy szabálytalankodót tetten érni, akkor felmerülhet a kérdés, hogy hányan mennek át egy este, egy nap alatt csak ebben a kereszteződésben a piroson.

A fotót 1/60 sec záridővel készítettem, a kocsi 30-35 centiméter mozdult ennyi idő alatt, vagyis nagyjából 65-75 km/h közötti sebességgel mehetett

És ez még egy csak lámpás kereszteződés egyetlen iránya a több ezer magyarországi, lámpával irányított csomópont még több ezernyi irányának.

Akkor vajon csak idehaza egyetlen nap leforgása alatt hányan hajtanak át a piroson? Hányan veszélyeztetik mások (és talán saját) testi épségüket is?

Megszokás kérdése

Ahogyan a renitensek megszokják, hogy áthajtanak és nincs büntetés, ugyanúgy a helyes magatartást is meg lehet szokni. Erőltessük magunkra, hogy a sárga jelzésnél, ha még belefér, meg kell állni. Néhány nap után ez ugyanúgy megszokottá válik, mint az „ezen még átérek” mentalitás!

Vigyázzunk egymásra!

További autós tartalmakért látogassanak el az Autószektor Facebook oldalára!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....