páncélozott autó

Amikor maffiaautóban utazott az elnök

2021.09.08.

A félelem hajtja a legtitokzatosabb piaci szegmenst, melyben egyetlen merénylet, vagy terrorfenyegetettség hírére megugranak a rendelések.

Autógyártók és átépítő cégek egyre több járművet páncéloznak, a kínálat bőséges, a darabok egyre komolyabb védelmet kínálnak, az ügyfelek tábora pedig egyre népesebb, és a műfaj története is színes.

Az első páncélozott Mercedest a japán császár kapta      Forrás: Daimler

Majdnem évszázados sztori

Első páncélozott személyautóját Hirohito japán császár megrendelésére készítette a Mercedes, az 1927-es Nürberget a 770 K modell követte.

A leghíresebb páncélozott limuzint Al Capone használta: a gengszter vagyonának elkobzása után a különleges Cadillac Town Sedan az Egyesült Államok tulajdonába került, és 1928-tól éveken át szolgálta Franklyn D. Roosevelt amerikai elnököt.

Al Capone lefoglat Cadillacjét használta az amerikai elnök                 Forrás: General Motors 

Mentő Audi

Több politikus, üzletember és testőr életét is páncélozott autó mentette meg. 1995. április 20-án José Maria Aznar ellen követtek el merényletet Madridban: a 25 kilós távirányítású bomba az Audi A8-as alatt robbant, ám az ellenzéki politikus, később spanyol miniszterelnök sértetlenül szállt ki a páncélozott limuzinból, miközben százméteres körzetben épületfalak összedőltek és félszáz parkoló kocsiból lett roncs.

Akna ellen is véd a páncélozott A8-as                            Forrás: Audi

Köszönő levél

Hoszni Mubarak autóját etiópiai látogatásakor támadták meg terroristák, ám az 560 SEL Mercedes megvédte az akkori egyiptomi elnököt, aki levélben is kifejezte háláját a német gyártónak.

Mosztárban, 1996 februárjában feldühödött fanatikusok ötven percen át kövekkel dobálták, kalapáccsal verték, és kézifegyverekkel lőtték Hans Koschnick európai uniós követ autóját, de nem tudtak behatolni a 750iL BMW-be, így az utasok is megúszták, legalábbis testi sérülések nélkül.

2005. március 17-én az orosz energiatröszt, az EESZ vezetője, Anatolij Csubajsz próbálhatta ki élesben a páncélozott BMW 7-est, amely bombának és a géppisztolysorozatoknak is ellenállt.

Kalapáccsal sem lehet átütni                             Forrás: BMW

Tömegprobléma

A különleges védelmet nyújtó járművek már rég nem csak páncélozottak, hiszen vannak golyóállóbb és könnyebb anyagok, márpedig egy autó esetében különösen fontos a tömeg. Ha nehéz, nő a fogyasztása, ami jelentősen leszűkíti hatótávolságát és sebességét, romlik gyorsulása, manőverezőképessége és megnő a fékútja. Ezért a hasonló méretű autóknál erősebb motort, futóművet és fékrendszert kell beépíteni, az egyéb tartozékokról már nem is beszélve, hiszen külső támadás esetén nemcsak az aknák és golyózáporok ellen kell védeni az utasokat, hanem biztosítani kell a teljesen zárt utastér oxigénellátását is és tűzbiztonságát is.

Felhúzva nagyobb kaliberűek ellen is véd                     Forrás: BMW

Kemény verseny

A prémium autógyártók már nem csak luxusban és tempóban versenyeznek egymással, hanem abban is, hogy mennyire biztonságos legújabb modelljük. És nem csak ütközéskor, hanem golyózáporban is.

Virágzik a páncélozott járművek ipara, hála az egyre erőszakosabb támadásoknak, meg persze a politikusok és gazdagok növekvő félelmeinek, ebből profitálnak egyre többet a speciális járművek gyártói, melyek között élen járnak a németek.

2021-es S Guard Mercedes               Forrás: Daimler

Főleg nagyokkal dolgoznak

Minden autót, még egy minit is golyóállóvá lehet alakítani, ám többnyire csak nagyobbak jönnek szóba, mert a kiemelten védett személyekkel képzett pilóta és testőr, olykor több is utazik, vagyis a műszaki és méretigények mellett protokoll szempontok erősen behatárolják a választható járművet. Nem véletlen, hogy az európai márkák közül az Audi, BMW és Mercedes kínál gyárilag páncélozott modelleket. Természetesen a legnagyobbak, az A8-as, 7-es és S-osztály, meg a terepjárós kialakítású A7-est, X5-öst és G-modell mindegyike négy-kerékhajtású, ami kritikus közlekedési különösen vészhelyzetekben előnyös.

Megkülönböztető jelzések kapcsolói      Forrás: Daimler

Orosz rendelések az élen

Az igencsak titkos műfajról annyit lehet tudni, hogy a legtöbb megrendelést Oroszországból és a szovjet utódállamokból, valamint Afrikából és Dél-Amerikából kapják a német cégek. Az árak a megrendelt típustól és védettségi szinttől függően változnak, de általában százmillió forintnál drágábbak.

A védelmi fokozatokat B1-től B10-ig jelölik, a B4-es már ellenáll Uzinak és 44-es Magnumnak, ami legfeljebb utcai rablásnál elegendő. Komolyabb támadás és súlyosabb merénylet ellen a B6-osnál kezdődik a megfelelő védelem, mert ezek páncélzata ellenáll a revolvergolyónál kétszer gyorsabb katonai lövedékeknek, valamint kézigránátok és robbanószerkezetek szilánkjainak.

A szolíd külső páncélozott A8-ast takar      Forrás: Audi

Kirobbanó ajtók

Az A8 L Security érdekessége az Audi által szabadalmaztatott vész-kiszálló rendszer, mely komoly baleset esetén segít. ha a vezető, vagy a hátsó utas megnyomja a leplombált vészkapcsolót és meghúzza valamelyik belső kilincset, akkor az ajtók zsanérjaiba épített pirotechnikai betétek lerobbantják a karosszériáról az ajtót, ami így könnyen kinyomható akkor is, ha ütközés, vagy borulás miatt deformálódott a karosszéria.

Az Audi A8L utasterének páncélozása önmagában 720 kilogrammnyi, az üvegezés további 300 kilogrammnyi tömegtöbbletet jelent, a speciális védelmi felszerelések beépítése pedig autónként 450 munkaórát jelent.

A W12-es, 500 lóerős teljesítményű és 625 newtonméter forgatónyomatékú benzinmotorral az Audi A8 L Security álló helyzetből 7,3 másodperc éri el a százas tempót és 210 kilométer/órás sebességre képes.

Terepen is száguld a speciális G                        Forrás: Daimler

Hatkerekű, másfél millió dollárért

Aki fél, vagy akár csak villogni akar, az minden pénzt megad a különleges páncélosokért. Hollywoodi sztárok és olajsejkek gyakran rendelnek száguldó erődöt, ami sokszor nem is a lövedékek, vagy alkalmi rablók, hanem lesipuskás fotósok támadásainak kivédésére szolgálnak. Keresett modell a sivatagi gazdagok között a hatkerekű AMG G osztály, melyet a Texas Armoring páncélzat beépítésével B6+ védelmi szintre alakított, így a karosszéria védelmet nyújt AK-47 Kalasnyikov ellen, és M16-os lövedék ellen. Az eredetileg 3,7 tonnás modell tömege másfélszeresére, ára többszörösére nő: másfél millió dollárért lehet megrendelni.

 

Golyóálló szélvédő          Forrás: Daimler

Új szereplők

A BMW Protection, a Mercedes Guard jelzéssel kínálja termékeit. A BMW 1978-tól kínál gyárilag páncélozott 7-est, az X5-ös Security pedig 2004-ben jelent meg, a G05-ösből készül különlegesen védett változat.

A 2021-es modellre is érvényes a műfaj fontos tétele, vagyis a szolid megjelenés: kívülről szinte semmi sem utal a különleges képességekre. Árulkodók a vastag keretes ajtók, melyeknek három centiméternél vastagabb az üvegezése. Alaposan elrejtik a kék villogókat, de az állami vezetők autók sárvédőjén könnyen ki lehet szúrni a zászlótartópatentjét.

X5-ös a golyózáporos teszt után      Forrás: BMW

Oxigéntartály és automata tűzoltókészülék

Az utastér a szokásosnál is jobban szeparált a csomagtartótól, amiben a tűzoltókészülék mellé oxigénpalackot is beépítenek, hogy könnygáztámadás esetén ne fulladjanak meg a bennülők a hermetikusan zárható kabinban.

A BMW X5-ös Protection VR6-os változata ellenáll a közvetlenül belelőtt AK-47-es lövedékének, gránátnak, a közelében felrobbantott 15 kilogramm TNT-nek, vagy drónról ledobott kétszáz grammnyi C4-nek, mert a tetőt és a padlólemezt, valamint az ajtókat acél és kompozit anyagokkal erősítették meg. A megerősített védelem miatt a súlyos ajtók nyitását, csukását villanymotorok segítik.

Tartalék akkuk, oxigénpalack és tűzoltókészülék a Guard farában    Forrás: Daimler 

Limit 210 km/óránál

Nagyobb tömege miatt a páncélozott X5-öst a legerősebb – V8 hengeres, 4,4 literes, 530 lóerős teljesítményű, 750 Nm nyomatékú biturbó – BMW motor hajtja, ezzel 5,9 másodperc alatt gyorsul százra és 210 km/órás tempóra képes.

Hogy a golyók és szilánkok támadás során ne hatolhassanak be az utastérbe, a tervezők speciális zárt kötéseket alkalmaznak az olyan kritikus területeken, mint az ajtók környéke, vagy az oszlopok karosszériához csatlakozó pontjai.

S-osztályú Guard

Királyok, államfők és üzletemberek állnak sorba a legújabb S-modellért, mely az előd B7-esnél is magasabb, VPAM VR10-es szintű védelmet nyújt. A Mercedes Guard új csúcsváltozata, az S 680 Guard 4Matic, melynek négy kerekét 612 lóerős V12-es motor hajtja.

A VPAM VR10 a mesterlövész puskákból kilőtt speciális és nagy kaliberű lövedékek ellen is védelmet nyújt, ezt nem csak az autó egyes elemeinél tesztelik, hanem a jármű egészét is, így nem fordulhat elő, hogy valahol utat talál egy lövedék.

Maybach modell tetőmegerősítése a Mercedes műheléyben           Forrás: Daimler

Csak tetőablak nélkül

A VPAM VR10 Guard különlegessége, hogy bár kívülről ugyanúgy néz ki, mint egy átlagos S-osztály, alumínium karosszérialemezei speciális anyagokból gyártott egyedi vázszerkezetet takarnak. Az ablakokat belülről polikarbonát réteg védi a szilánkos töréstől, ugyanakkor karnyi vastagságuk kívülről nem látható, így szinte láthatatlan páncélszekrényként véd.

Rendelhető négy- és ötüléses kivitelben, az opciós listán a kárpit- és burkolatanyagok választékát sem korlátozták, viszont biztonsági okokból nem készül tetőablakos karosszériával.

Robbanásbiztos volt a második generációs S modell    Forrás: Daimler

Speciális bábukkal tesztelték

Most először biofidelikus bábuval, a töréstesztnél használt dummyk ballisztikai megfelelőivel tesztelték az S osztály védelmi képességeit. Ezek felépítése nagy pontossággal imitálja az emberi szervezetet (bőr, lágy szövetek, csontváz), a bábunak 42 „csontja” és tucatnyi „belső szerve” van.

A robbanószerek elleni védelemről és hatósági tesztről nem adnak ki adatokat, és tudatosan titkolják a minősítési paramétereket is, de annyit tudni lehet, hogy az új, szigorúbb norma szerint elsőként tesztelt Mercedes S-Gurad mindenben maximális eredményt ért el.

Biofidelikus bábukkal tesztelték az S Guard modellt    Forrás: Daimler

Hidraulikus ajtónyitás

A nehéz, páncélozott ajtókat elektromechanikus rendszer mozgatja, az ablakokat pedig nem villanymotor, hanem hidraulika emeli és süllyeszti, vészhelyzetben is van elég tartaléka a rendszernek az ablakok felhúzásához. Minden ajtóban külön kompresszor és légtartály található. Defekttűrő abroncsai kilőtt állapotban is legalább harminc kilométeres útra alkalmasak.

A széria S-osztály V12-es, hatliteres motorjának teljesítménye 612 lóerő, maximális forgatónyomatéka 830 Nm, a 4Matic rendszer alaphelyzetben a nyomaték 69 százalékát juttatja a hátsó tengelyre.

Nagy kaliberűek ellen is véd    Fotó: Boros Jenő

Titkos részletek

A nettó 457 100 euróért (162 millió Ft) kínált S-Guard autót 51 nap alatt építik golyóállóvá. Gyorsulási értékét és tömegét nem tette közzé a Mercedes, csak a végsebességét, ami a menetbiztonság érdekében elektronikusan 190 km/órára korlátoztak.

A Guard által teljesített VPAM VR10-es besorolás azt jelenti, hogy a speciálisan páncélátütésre tervezett wolfram karbid magos lőszereken kívül minden katonai és polgári kézifegyver lövedékének ellenáll.

A 390 literes csomagteret az utastértől páncélozott tűzfal választja el, itt kapott helyet a vészhelyzeti frisslevegő-ellátást és automata tűzoltó berendezés.

Természetesen valamennyi páncélozott modell szériatartozéka a műholdas vészriasztó rendszer, valamint az ablaknyitás nélküli kommunikáció a külvilággal, ami hangosbeszélőt és persze sok rejtett megkülönböztető jelzést jelent.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 



 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
- Lezárták az M7-es autópálya Letenye felé vezető oldalát Balatonfürednél, ahol egy teherautó és....
2024.04.26
A YouTube-on jelent meg egy nem mindennapi felvétel, amin rendkívüli zajhatások közepette "görgőzi....
2024.04.26
Leküzdi még az árvizet is.   ..
2024.04.26
Frontálisan karambolozott egy busz és egy személyautó Sopronnál, a 8518-as út 26-os....
2024.04.25
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.04.25
Április 25-én a pekingi Auto China 2024 járműipari konferencián mutatta be legújabb fejlesztését a....
2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....