gyalogosok átkelése

Amikor a gyerek kétszer lép a zebrára

2021.03.17.

A kijelölt gyalogátkelőhely használata egy olyan lecke a közlekedésben, amit elsőként tanítunk meg a gyerekeinknek. Ez a legbiztonságosabb átkelési lehetőség az úttesten, amennyiben nincs jelzőlámpa. Elvileg…

Balra nézz, jobbra nézz, ismét balra nézz, és indulhatsz! Ezt a mondatot legtöbben bizonyára álmunkból felkelve is el tudnánk ismételni, ha pedig így van, akkor jó esetben a csemetéink is pont ezt fogják mondani felnőtt korukban. Azért manapság a zebrán nem olyan egyszerű a gyerekek számára az átkelés. Egy kis időutazásra van szükség, hogy megérthessük, miért is van ez így.

Magyarországon az 1980-as években lépte át a személygépkocsik száma az 1 milliót, 1991-ben a két, 2007-ben a hárommilliós határt. 2020. novemberére pedig ez a szám elérte a 3,8 milliót.

A 80-90-es években egészen más volt a vezetési kultúra, ahogy a társadalomban is nagyobb tisztelet övezte az embert, és sokkal nagyobb biztonság a gyermekeket. Gond nélkül elengedtek a szülők egy hatéves kisklambót az iskolába gyalog és egyedül, mert nem kellett izgulni, hogy baja esik. A fiatalok több generációja nőtt fel a STOP! Közlekedj okosan! című oktató rajzfilmen, amiből a KRESZ alapszabályait játszva lehetett megtanulni. A szülők is több figyelmet fordítottak a gyerekek oktatására.

Az idő múlásával, a személyautók számának növekedésével, a digitalizált világ folyamatos térhódításával felhígult a közlekedésben részt vevők szabálykövető, tisztelettel teli magatartása. Emiatt pedig a gyermeket nevelő felnőttek egyre jobban féltik a csemetéiket, na meg jobban kényeztetik is. Ha van autó a családban, sokszor a célintézmény ajtójáig viszik az utódot még akkor is, ha már tudna és lehetősége is lenne önállóan közlekedni. Így pedig a felnövekvő generációkon belül is nagy különbségek alakulnak ki.

No, de lássuk a reggeli rohanást…! Az iskolák környékén nyolc óra előtt legtöbb esetben rendőrök, polgárőrök segítik a zebrán átkelő gyerekeket. Ennek ellenére sokan szülővel érkeznek, akik ahelyett, hogy magyaráznák a szabályokat, inkább maguk után vonszolják az apróságokat. Pedig a közlekedést folyamatosan kell tanítani, és már óvodáskorban is érdemes gyakoroltatni az önálló döntéshozatalt. Ehhez persze türelem és idő kell. A folyamatos szülői kontroll miatt azonban sok gyerek csak kamaszként tanulja meg, hogy mire is kell(ene) figyelnie a gyalogátkelőn.

Az iskolák bejárata mellett segítő egyenruhások a pofátlan sofőrök ellen is védenek, mert bizony egyre többen vannak, akiket abszolút nem érdekel a gyerek. Akkor is odalépnek a gázra, ha a zebrán halad át a kölyök. Ez pedig több mint felháborító, nagyon rossz mintát sugall, rendkívül veszélyes is, de legfőképp a tisztességes nevelés ellen hat. 

Ám, mi van akkor, ha a gyalogátkelőnél nem marad más, csak a gyerek? A tanítási órák után az a diák, aki egyedül megy haza, bizony, a zebrán kétszer is meggondolja, hogy lelépjen-e. Vagy éppen kétszer lép le, mert esetleg először muszáj visszakoznia. Nehéz bemérni a megfelelő távolságot a közeledő autók esetében, de van olyan is, aki annyira óvatos, hogy megvárja, amíg átengedik. Ez pedig sokáig tarthat. A bizonytalanság indokolt, mivel a sofőrök nagy része kiszámíthatatlan. A megváltozott közlekedési morál pedig sokkal nagyobb óvatosságot igényel különösen a gyerekek részéről.

Emiatt a gyalogátkelő használata a gyakorlatban nem mindig gyorsabb vagy biztonságosabb megoldás az úttesten való átkelésre. Sajnos. Azokon a szakaszokon, ahol csak szimplán van egy zebra, könnyen és általában rövid időn belül át lehet jutni a túloldalra. Ám a legtöbb kijelölt gyalogátkelő útkereszteződések közelében van felfestve. Itt pedig egy gyereknek nagyon körültekintően kell eldöntenie, mikor lép az aszfaltra. Az autósok egy része nem toleráns, és a megálláshoz szükséges sebességnél is gyorsabban hajt.

Pont ezért láttam már olyan fiatalt, aki öt perc várakozás után elsétált a zebra mellől, és a kereszteződésből is. Távolabb, az úttesten, kijelölt átkelő nélkül, sokkal kiszámíthatóbban és biztonságosabban jutott át a másik oldalra. Ez pedig szomorú.

Ha valóban fel akarjuk készíteni a gyerekeinket a mai világ közlekedésére vagy például a gyalogátkelő használatára, akkor nemcsak a KRESZ szabályait kell megtanítanunk nekik. Jó, ha azt is tudják: elsőbbsége annak van, akinek megadják.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.12
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 02. 12.....
2025.02.11
Sokan fogják fel az autótartást, mint maszkulin jellemzőt. Ha megfosztják őket a kocsijuktól, akkor....
2025.02.11
Kedden elindult a Tesla Inc. amerikai elektromobilitás-technológiai és energetikai vállalat....
2025.02.11
A Toyota Hino divíziójának ügye a legnagyobb a Volkswagen Dieselgate botránya óta.  ..
2025.02.11
Turbó-fokozatba kapcsolt az építkezés a Hungaroringen: 900 ember dolgozik naponta azért, hogy....
2025.02.11
Közép- és Kelet-Európa talán legszebb fekvésű autógyárában 2023-ban 350 ezer Kia személyautó....
2025.02.11
Sok munkával telt a WRC holtszezonja a japánok gyári csapatának, mivel gyorsan kellett reagálni az....
2025.02.11
Elon Musk amerikai üzletember nettó vagyona idén először került 400 milliárd dollár alá, ami az....
2025.02.11
Volt olyan sofőr, akit a több százezres bírság sem rettentett vissza attól, hogy száguldozzon. És....
2025.02.11
Bombaként robbant a hazai autós társadalomban a hír, hogy legálisan használható LED-es fényforrás a....