hadiipar

Aki nem lép egyszerre...Magyar hadiipar 1.

2021.11.20.

Kevés titokzatosabb ágazat van a hadiiparnál, melynek hazai fejezetei is izgalmasak.

Mottó

A változó geopolitika mellett háborúk és katonai szövetségek formálták a magyar hadiipart, melyben több zseniális mérnök alkotott úttörő járműveket, ezek nemcsak a katonai mezőnyben voltak világelsők, róluk szól technikatörténeti sorozatunk.

 

A vizek és gépek városa

Természeti adottságainak köszönhetően a magyar ipar kezdetben főleg mezőgazdaságot szolgálta és a múlt század elején is a nyugati országrészben volt fejlettebb, nem véletlenül, hiszen a Kisalföldön virágzott a növénytermesztés és állattenyésztés, ami Szentgotthárdot kaszák, Mosonmagyaróvárt pedig ekék gyártására ösztönözte, az egyre bőségesebb mezőgazdasági termékek szállítására pedig vasúti kocsik készültek Győrben.

1896. december 28-án egymillió koronás alaptőkével megalakult a Magyar Waggon- és Gépgyár Részvénytársaság, Győrben 1898-tól már személyszállító vagonok is készültek.

Négy lóerős teljesítményű Kühne mezőgazdasági gép

Szigorúan titkos ágyútalp

1902-ben katonai szállítóeszközök gyártását tervezték. Az első hadi megrendelés a a Bécsi Tüzérségi Szertártól érkezett (K.u.K. Artillerie-Zeugs-Depot in Wien): „a beküldött 19 rajz és 4 fénykép alapján a lövedéktalp mintapéldányát a legnagyobb gondossággal kell elkészíteni, mert különben a gyár nem kap rendelést.”

Miközben a tüzérségtől bekérték a gyártmányhoz szükséges alkatrészeket, „nyomatékosan felszólítottak mindenkit, hogy a munkáról senkinek felvilágosítást ne adjanak, és a rajzokat is titkosan kezeljék.”

Gőzautó

Nem volt titkosított a Győri Hírlap 1903 augusztus 30-i cikke, mely az „automobilgyártás előkészületeiről” szólt. Közben az MWG megvette a Stolz-féle berlini gőzkazán szabadalmát, a teherszállító automobilét koksszal, a személyszállítóét olajjal fűtötték. „A legtökéletesebb gőzautomobil típus első példánya Kielben, a német császár öccsének készült, a második vagongyári megrendelésére.”

Az 1905-ös németországi hadgyakorlaton Stolz-rendszerű gőzgép hajtotta a Krupp teherkocsiját.

Győri trén

1905 március 16-án az V. Bécsi Nemzetközi Autókiállításon bemutatott katonai vontató öt pótkocsit húzott: a hat négyzetméteres platójú vonógép mind a négy vasabroncsos kerekét négyhengeres, 40 lóerős teljesítményű benzinmotor hajtotta. A Ludwig v. Tlaskal százados által tervezett és róla elnevezett rendszerben a kéttengelyes pótkocsik kanyarordáskor követték a vontató nyomvonalát, ami szűk utakon is megkönnyítette a trén biztonságos haladását. Ha nem volt elég a motorerő, akkor a lekapcsolt utánfutókat egyenként csörlőzte fel a vontató.

Világelsőség

„Vállalatunk 1903 óta foglalkozik gépjárművek tervezésével és gyártásával, és mint az első magyar autógyárak egyike jelentősen hozzájárult a hazai autóipar fejlődéséhez. Itt különösen szeretnénk kiemelni azt, hogy autógyár részlegünk a (mechanikus) négykerék-hajtás történetében (1904) elsőként szerepel.” Az I. világháborús német nyelvű vagongyári prospektusából származó idézet szerint a vagongyáriak még szerénykedtek is, hiszen gépük kormányzása is úttörő volt.

Üreges kocsitengely

Az Automobil Allgemeine Zeitung tudósítása alapján a különleges gép „elsőrendű látványosság” volt. „Ez a győri Vagongyárnak Ludwig v. Tlaskal-Howall vezérkari százados tervei alapján elkészített kísérleti katonai vontató szerelvénye, amely újdonság az egész autós világ számára, mert ez az első benzinhajtású kocsi, amelynél mind a négy kerék meghajtott és kormányzott.”

A különleges szerkezet megépítésében jelentős szerepe volt a magyar Koroknay Gyula somogyi mérnöknek, aki „a főtengely forgását az üreges kocsitengelyen keresztül vitte át a négy kerékre, mégpedig úgy, minden egyes kerék forgásához szükséges impulzust két, egymással szemben diametrálisan elhelyezkedő ponton kapta. Minden kerék a súlypontja körül elforgatható és önbeálló volt, úgyhogy a vontató a kanyarban csak 25 cm-es keréknyomot hagyott hátra. A vontatmány öt pótkocsijainak kerekei szintén önbeállóak voltak, és kormányzáskor pontosan nyomon követték a vontatót.”

 

Mechanikus 4WD, 4WS

Ahogy sok más találmány esetében, itt is volt némi versengés, hiszen a forradalmi megoldást Tlaskal százados először a Wiener-Neustadt-i Österreiche-Daimler Motoren Geselschaftnak ajánlotta, de elutasították, a győriek viszont felvállalták kivitelezését.

Később Paul Daimler javaslatára az osztrákok mégis megépítették négykerék-hajtású páncélautójukat, melyet 1906-ban mutattak be a császári hadgyakorlaton.

A hitelességhez tartozik, hogy a Lohner-Porsche már 1900-ban készített négykerék-hajtású autót, de annak kerekeit villanymotorok hajtották, az ehhez szükséges áramot benzines aggregát termelte, vagyis elektromos erőátvitelű hibridként működött.

Vagyis kétségtelenül világelső az 1904-es győri vontató, melynek mind a négy kereke mechanikusan meghajtott és kormányzott volt.

Osztrák-magyar kooperáció

1909-ben már katonai megrendelésekre dolgozott a győri Waggongyár, mely először pótkocsikat, majd teherautókat gyártott Austro-Daimler licenc alapján. Egy évvel később felbontották az Austro-Daimlerrel kötött szerződést és a vasúti kocsik gyártásé lett a főszerep a 2400 munkást foglalkoztató gyárban, ahol már érezhető volt a háború közeledése.

Önálló részleggé vált a hadianyaggyártó üzem, melyben katonai járművek, tüzérségi vontatók, páncélborításos lőszerszállító kocsik, aknavetők, szétszedhető barakkok, céltábla állványok, majd tüzérségivontató-kerekek készültek.

Győri vontató                           Forrás: Rába

V-típusú teherkocsi

1913-ban az Erste Böhmische-Mahrische Maschinenfabrik cég licence alapján V-típusú tehergépkocsik mellett 2 és 4 üléses Alpha, valamint hatszemélyes Grand személyautók készültek.

A nyitott Alfa, vagy Alpha modellből tíz darabot gyártottak polgári célokra 1914 első felében, ezekhez a Praga/Praha cég szállította az alkatrészeket, a licencadó pedig a tervrajzokat és anyagelőírásokat. (Az Alfa, vagy Alpha névnek nincs kapcsolata az olasz Alfa Romeóval.)

Közben a kisautókkal leálltak, mert a győri telephelyen is a katonai beszerzéseké lett a főszerep.

1918-as Grand automobil                  Forrás: Rába

Közös alkatrészek

A nagyobbik autómodell, a nyitott és csukott kivitelű Grand több alkatrésze csereszabatos volt a V-teherkocsiéval, ami előny volt a gyártásnál. A háború kitöréséig húsz teherkocsi és harminc Grand személyautó készült Győrben, ahol aztán hadi megrendelések keretében ütegparancsnoki és sebesültszállító változatokra álltak át. A háború alatt a háromtonnás V-típusú teherautóból háromszázat szállítottak a hadseregnek.

Egységes alváz személyautónak és teherkocsinak        Forrás: Rába                

RÁBA V TEHERAUTÓ

Motor: 35 LE

Tengelytáv: 3300 mm

Sebesség: 16-25 km/ó

Önsúly: 3600 kg

Teherbírás: 3-5 tonna

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.26
Mentőautó ütközött össze egy személyautóval Budapesten a Nagykörúton, a Király utcánál péntek este....
2024.04.26
Izgalmas, sokoldalú és attraktív szakma, melynek minősége és tudásszintje rohamosan nő. ..
2024.04.26
Elődjeik sikereire alapozva érkezik meg az új CUPRA Formentor és az új CUPRA Leon. ..
2024.04.26
Látványosan megcsillogtatja különleges képességeit legújabb reklámfilmjében a Toyota GR Corolla. A....
2024.04.26
Mutatjuk, hol milyen óriási a bérszakadék.   ..
2024.04.26
A Peugeot immár tizenegyedik alkalommal nyerte el a nagy presztízsű Red Dot formatervezési díjat.....
2024.04.26
A Datahouse adatai szerint 2023-ban 128 ezer 469 új személygépkocsit és kishaszonjárművet helyeztek....
2024.04.26
- A kínai többségi tulajdonú Volvo Cars a közös és társult vállalkozásokat nem számítva 6,8....
2024.04.26
- Akkor és Most Jármű Expo néven rendeznek a hétvégén a régmúlt, illetve a jelen két- és négykerekű....
2024.04.26
Nico Hülkenberg, a Haas Forma-1-es csapatának német pilótája jövőre a Saubernél, majd annak....