autósport

Akarsz versenymérnök lenni?

2022.05.08.

A hazai Formula Student csapatok lelkes tagjainak szólt két sikeres és tehetséges magyar versenymérnök előadása a M1RA kecskeméti bázisán. 

Az ilyen típusú szemináriumokért külföldön komoly pénzeket fizetnek a résztvevők, a M1RA most ingyen ajánlotta fel titkait és tapasztalatait a lelkes egyetemistáknak, akik a legjobb hazai formula csapatokat képviselték. A M1RA bázisra ellátogattak többek között a kecskeméti KEFO Motorsport, a győri ART és a Budapesti Műszaki Egyetem két csapatának képviselői a BME FRT, és a BME Motorsport.

Formulás egyetemisták a kecskeméti bázison       Fotók: Boros Jenő

A M1RA alapítók mindegyike favorit az autósportban, hiszen olyan nevek fémjelzik, mint Bári Dávid, Bári Gergely és Michelisz Norbert, akikhez több bajnoki cím köthető, csapatvezetőként, versenymérnökként, pilótaként.

A M1RA több kategóriában és több pilótával is bizonyított már, nyert bajnokságot TCR sorozatban, több kupát begyűjtöttek a Swift Cup Europe-ban, ahol az időmérőkön és futamokon. pilótájuk, Bucsi Attila már 14 évesen többször leiskolázta a felnőtt mezőnyt.

A tehetséges pilóta mellé jó versenymérnök, profi szerelőcsapat és nem utolsósorban megfelelő logisztikai és szervizháttér kell. A csapat eddigi eredményeihez méltó a környezet is: a magyar csapat világszínvonalú műhelyben készül fel a futamokra, utazásokra.

Az udvaron centis pontossággal parkol a M1RA kamion és műtő tisztaságú a csarnok is, ahol a versenyautókat, szerszámokat és felszerelést tárolják. Ez minden profi csapat működésének alapja, mert csak így lesz mérnöki irodából versenycsapat.

A pontosság és az alaposság többször is elhangzott a prezentáción, melyet Boriszov Dániel és Widner Attila versenymérnökök tartottak a M1RA bázison. Nem nagy titkok, de fontos ezek betartása, hiszen apróságokon futamokat lehet elbukni.

Az adminisztrációs munkát senki sem szereti, de ez is alapja a bajnoki cím elnyerésének, sőt, feltétele annak! A pontos időterv, a végrehajtás, a menetrend és a műveletek rögzítése már a teszteken elengedhetetlen, mert különben nincs etalon, amihez mérhető a fejlődés, vagy éppen a visszalépés. Márpedig egy versenyautó beállításánál fontos a referenciaértékek adminisztrálása, mert nem csak azt kell tudni, hogy mikor cseréltek fékbetétet, hanem azt is, hogy milyen beállításokkal és milyen körülmények között történt a gumiteszt.

Ehhez persze előre meg kell határozni a célokat, a műveleteket és a felelősségi köröket. Ami biztos, hogy egy versenyautó esetében minden alá van rendelve a járműdinamikának. Fontos az alaposan megtervezett tesztnap jó időterve, mely a hatékonyság záloga, hiszen a technikai sportágakban minden perc pénzbe kerül. Nem is kevésbe.

Szóval minden mozdulat és művelet számít, ezért is kell mindent pontosan dokumentálni, mert így visszakövethető minden alkatrész életútja, hogy mikor, mit használtak és milyen körülmények között próbáltak. Például, hogy mikor cserélték, ellenőrizték a stabilizátor rudat?

 

Módszertanában csak annyi a különbség egy Forma 1-es és egy Formula Student csapat között, hogy utóbbinál senki nem kap fizetést, mindenkit a tudásvágy, az autóépítés és versenyzés iránti szerelem hajt, ráadásul tanulmányai és vizsgák sorozata mellett.  Nem csak költségben, hanem létszámban is jelentős viszont a különbség: egy F1-es kerékcserénél 18-an dolgoznak, miközben még jó néhányan bevetésre készek a háttrében, ami lehetővé teszi, hogy mindössze 2-2,2 másodpercig áll a versenyautó.

Minden sorozatban és különösen a profiknál a versenymérnök felel az autó és a pilóta közötti rendszerért. A 2022-es WTCR szezonban a sorozat 2019-es bajnokának, Michelisz Norbertnek idén új versenymérnöke van Boriszov Dániel személyében, aki egykor a BME Formula Student csapatának kapitánya is volt, majd a M1RA Technikai Vezetőjeként folytatta.

Az Formula Racing Team vezetőjeként megtanulta, hogy mik az autó körüli kulcs felelősségi körök, amikből nem szabad engedni, de előadásában azt is kiemelte, hogy egy igazán jó csapat tagjai követik a saját folyamataikat, miközben azt is tudják, hogy ezeknek mikor, melyik részét kell rugalmasan kezelni a határidők tartása érdekében, de van amiből nem szabad engedni semmilyen helyzetben. 

Igényesség a profizmus alapja, mert hosszú távon csak ez vezet eredményességre. Fontos a rendezett boksz, és a fegyelem, mert ez a biztonság alapja. Látszólag csak alaki kérdés, de lényeges az egységes mozdulatsor, és az is, hogy állnak várakozáskor a szerelők.

Teszteken sem szabad soha kapkodni és kockáztatni, vagy olyan helyre állni, ahová a versenyautó érkezik, mert bármilyen hiba életveszélyes lehet.

Részletesen mesélt a procedúrákról Windner Attila teljesítmény mérnök. Kiemelten kezelik a fékágyazást, külön figyelmet fordítanak az autó egyenesvonalú teljesítményére, és kanyarodási képességeire, melyek vizsgálatára egyedi teszteseteket mutatott be.

Az on track mellett nem kevésbé fontos az off track teszt, például szélcsatornában, fékpadon. Az értékelés fontos része a valós adatok összehasonlítása a szimulációkkal. Ebben segítenek az autóra felszerelt szenzorok.

Mivel a hallgatóság zöme Formula Student csapatban tevékenykedő mérnökhallgató volt, az előadások szerves részeként szerepelt az, hogyan érdemes prototípus járművel tesztszezont tervezni. Egy jó tesztprogram része a rajt procedúra, valamint az esős, csúszós felületen történő gyakorlás, a futómű és motor beállítás. Cél a gyors és jól kezelhető setup megtalálása. Ebben fontos a mérnök és a pilóta közötti kommunikáció, hiszen utóbbi érzi az autó viselkedés, de ezt a visszajelzést fontos a gyűjtött adatokkal alátámasztani, valamint mindig pontosan kell mindent dokumentálni, és akkor használhatók a korábbi tapasztalatok.

Minden hiba befolyásolja az eredményt és a biztonságot, de az is fontos, hogy a pilóta jól érezze magát a kocsiban. Egy verseny hétvégén általában négyszer, ötször állítanak a futóművön, de ez csak jó pilóta visszajelzések alapján eredményes.

Bárki ül az autóban, mindig mindent a kidolgozott checklist szerint kell csinálni: ha minden megvan, akkor mehet az autó a pályára.

Nem elhanyagolható a takarítás, ami nem csak esztétikai szempontból fontos, hiszen a tiszta autón jobban meglátszanak a hibák, ráadásul a szponzorok is díjazzák az ápolt matricákat.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 



 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.05.16
A Hyundai és a Motional közösen fejlesztik az IONIQ 5 alapú robottaxit, amelyet fejlett autonóm....
2022.05.16
Sopronból, Győrből, Budapestről, de számos más nagyvárosból és a környező országokból is érkeznek....
2022.05.16
A sorozatgyártást előkészítő utolsó finomhangolási fázisba lépett a BMW M GmbH első hálózatról....
2022.05.16
Bárki is nyeri meg a 7-Eleven nyereményautóját, mostantól nem lesz gondja arra, hogy hova tegye a....
2022.05.16
Az ABB Robotics bemutatja a világ első, robotfestésű, műalkotásnak minősülő “art car” autóját. ..
2022.05.16
A világ lakosságának több mint a fele jelenleg városi területeken él és ez az arány az emberiség....
2022.05.16
A Renault Rosszija részvényei Moszkva város, a Renaultnak az Avtovazban lévő részesedését pedig az....
2022.05.16
A tisztán elektromos hajtású Niro EV 460 kilométeres hatótávolságot kínál és a plug-in hybrid is....
2022.05.16
Megrongálták Nyíregyházán, a KRESZ-tanpályán kihelyezett közúti jelzőtáblákat – írta a police.hu. ..
2022.05.16
Két kategóriában is magyar győzelem született a motorcsónakosok Hydro GP világbajnoki sorozatának....