Ingolstadt

„Akár egy jól szabott öltöny” – Miért egyedülálló az Audi Q6 e-tron prototípus fóliázása?

2023.08.08.

Minden dizájn egyedi: az Audi e-tron 2018-as bemutatkozása óta a négykarikás márka egyéni stílusú fóliázással borítja prototípusait és modelljeinek egyedi példányait, legutóbb például az S1 Hoonitron és a Formula–1 bemutatóautó esetében. Immár több mint húsz járművét mutatta be az Audi ilyen különleges külsővel, mégpedig mindegyiket Marco dos Santos tervei nyomán, aki a Design Branding területéért felel az Audinál. Legújabb víziója az Audi Q6 e-tron prototípust díszíti. Marco dos Santos legfrissebb munkája kapcsán vallott a kifejező dizájn mögött meghúzódó filozófiáról, és arról is, mi köze mindehhez a férfiöltönyöknek, illetve mi nyugtalaníthatja adott esetben a formatervezőt.

„A Q6 e-tron formavilágával újabb nagy lépést tett az Audi formai nyelvezete, amit fóliázásával is egyértelműen kifejezésre akartunk juttatni” – hangsúlyozta dos Santos. „Egy-egy jármű architektúrája és karaktere mindig egyedi, ennek megfelelően minden egyes fóliadizájn is az. Elsőként mindig arról döntünk, hogy a jármű mely elemeit szeretnénk különösen is hangsúlyozni, illetve kiemelni.” Amint elmondta, noha egy-egy új projekt a korábbi dizájnelemekhez kapcsolódik – például az Audi Q6 e-tron esetében is alkalmazott, ám továbbra is a 2018-as Audi e-tron emlékezetes fóliázásáról széles körben ismert neonvörös színhez –, minden modell új fejezetet is nyit egyben. „A technika és a dizájn elválaszthatatlan az Audinál, szerves egységet alkotnak. Amint technikáink egyre nagyobb teljesítményűvé és precízebbé válnak, úgy formatervezésünkön, anyagválasztásunkon és a ’történetmesélés’ módján is jól érzékelhető mindez” – magyarázta dos Santos.

Dos Santos szerint a járművek fóliázása egyfajta egyedi grafikai nyelvre fordítja le a különböző műszaki elemeket. „Fóliázásunkkal alapvetően párbeszédet szeretnénk kezdeményezni.” A formai nyelv különlegessége, hogy ez a fajta dialógus világszerte folytatható. „Bizonyos dolgokat másként érthetnek ugyan különböző országokban, végső soron azonban a formatervezés mindenhol működik – vagy éppen sehol sem.”

A formák harmonikusan egymásba illeszkedve emelik ki a kulcsfontosságú elemeket

Az Audi Q6 e-tron esetében nagyméretű grafikák teszik már az első pillantásra egyértelművé, hogy prototípusról van szó, amelyek dos Santos számára „mindig is nagyon különleges feszültségmezőben jelennek meg”. „Egy-egy prototípus fóliázásával arra is lehetőséget teremtünk, hogy formavilágáról beszéljünk, ami azonban ekkor még nagyrészt titkos. Ilyenkor egyfelől még némileg homályosan is fogalmazhatunk, míg bizonyos dolgokat már tudatosan konkretizálhatunk.”

Határozottan tagolt és kontrasztos: nagyfelületű, „Fényes vad fukszia” („Gloss Fierce Fuchsia”) árnyalatú, radiális grafikák találkoznak ezüstszínű, részletgazdag geometrikus háló- és sávmotívumokkal. A különböző formák harmonikusan folynak egymásba, a jármű architektúrájának legfontosabb elemeit emelve ki. Az alsó küszöbborításokat fehér szín választja el a karosszériától, ezzel is hangsúlyozva az Audi e-tron azon filozófiáját, amely a károsanyag-kibocsátás nélküli autózást helyezi a formatervezés középpontjába. A dinamikus stílusú, ötküllős könnyűfém keréktárcsák és az Audi jellegzetes Singleframe hűtőrácsa is teljes egészében fehérben jelennek meg. A küszöbborítások felső részét neonvörös betétek, az úgynevezett „e-tron teljesítménysávok” („e-tron Powerstripe”) emelik ki, mivel itt, az akkumulátornál dobog a tisztán elektromos autók szíve.

Egy másik karcsú neonvörös vonal hátul körbefutva hangsúlyozza a „quattro domborulatok” („quattro Blister”) formai elemeit, vagyis a karosszéria azon kontúrjait, amelyekre az erősen megdöntött D-oszlopok támaszkodnak. E motívumok az eredeti „Ős-quattro” formáit idézve az Audi dizájngénjeinek alapvető elemei. „Láthatóvá tenni a technikát” – szól a négykarikás márka központi formatervezési alapelve. A karosszériatörzs felső részén a jármű „technoid” profilját biztosítva sűrű szövésű rácsháló fut körbe, a karosszéria üvegezett részét, vagyis az „üvegházat” („Greenhouse”) pedig egészen a D-oszlopokig teljes egészében fekete fényezés választja el a karosszéria többi részétől.

„A fóliázásnak teljes 360 fokban működnie kell”

A fólia tervezési folyamata minden autó esetében hasonlóan zajlik. A külső formatervezők részletes látványtervei alapján közös döntés születik arról, mely elemek alkossák végül a modellt és a karosszéria mely részeire kell kiemelt figyelmet fordítani. A cél absztrakt módon megragadni, majd a fóliázással vizuálisan is támogatni a formaterv vízióját, illetve az adott modell karakterét. „Mindvégig az eredeti ötletnek kell vezérelvként szolgálnia.”

Ezután veszi kezdetét dos Santos tényleges tervezési folyamata. Sok-sok papírra vetett kézi vázlatot követően – „Egyszerűen csak a fej, a ceruza és kéz kapcsolata kell nekem” – kerülhet végül a vízió egy kép- és grafikai szoftver segítségével a járműre. Az autót teljes egészében lefóliázzák, ami magasfokú aprólékossága és precizitása következtében több napot is igénybe vehet. „Ekkor jön el az igazság pillanata” – magyarázta dos Santos, mert „a korábban még geometriailag egyenes vonalak már nem hatnak egyenesnek a sarkok és élek sokasága alkotta karosszérián.” Amint kifejtette, a munka ezen szakaszában „sok mindent elvetnek, újragondolnak és akár újra is terveznek”. Ennek során dos Santosnak folyamatosan mérlegelnie kell, hogyan látják majd tervét az emberek. „Soha nem tudhatod, milyen szögből tekint valaki először az Audi Q6 e-tronra. Itt nem szabhatod meg, mint például filmforgatáson a kamerának, hogy először egy adott részletre fókuszáljon, azután erre, majd pedig arra. A jármű egy szobor, fóliázásának pedig, teljes 360 fokban működnie kell – mindenkor és bármikor.”

Amikor pedig a „Livery Design” végül tökéletesen illeszkedik a jármű geometriájához, dos Santos tulajdonképpen egyfajta testre szabott öltönyt készített az adott modell számára. „Csupán egyetlen egy van belőle a világon, csakis erre a modellre szabva.”

Marco dos Santos

Marco dos Santos 1987-ben német anya és brazil apa gyermekeként Münchenben született. A középiskola elvégzése után több szakterületre kiterjedő, interdiszciplináris formatervezést tanult szülővárosában. 2014 óta, az e-tron, a mesterséges intelligencia és a versenysport fő témaköreiben dolgozik az Audi Design Branding területén. Az autóipar mellett szabadúszó formatervezőként is dolgozik, amely során logókat, termékeket és plakátokat, valamint a zeneipar arany- és platinalemezes előadóművészei számára albumborítókat készít.

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.29
A Lexus vadonatúj kompakt crossovere nem köt kompromisszumot a minőség és a kifinomultság terén: a....
2024.04.29
Az induló kirándulószezonra időzítette menetrend-módosítását a Raaberbahn/Győr-Sopron-Ebenfurti....
2024.04.29
Az Európai Unióban évente a jelenleginél nyolcszor több elektromos járművek feltöltéséhez szükséges....
2024.04.29
Idén 17. alkalommal adták át az ország legjobb fiatal szakembereinek járó elismeréseket. A Magyar....
2024.04.29
Izgalmas csaták és tehetséges HUMDA-pilóták sikerei a Balaton Park Circuiten. ..
2024.04.29
A Nissan Motor Co., Ltd. kiterjesztette a következő generációs NissanConnect szolgáltatásainak....
2024.04.29
A Széchenyi István Egyetem együttműködési megállapodást kötött a független kutatóhálózat....
2024.04.29
Május 23-26. között Győr-Budapest-Békéscsaba útvonalon vonul végig Közép-Európa legnagyobb motoros....
2024.04.29
Gyászolnak az osztrák tűzoltók – írja a Heute című osztrák napilap. ..
2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..