ENSZ

AI-távvezérelt Sherpekre bízza a veszélyes segélyszállítást az ENSZ

2023.08.05.

A mesterséges intelligenciával (AI)  távvezérelt robotautókkal, átalakított Sherp  „mindenjárókkal” fogja szállítani az ENSZ az élelmiszersegélyeket a konfliktus- és katasztrófa sújtotta, veszélyes övezetekbe, hogy ne kockáztassa segélymunkásai életét.

Az ENSZ alkalmazásában álló dolgozók elleni támadások az elmúlt években megsokszorozódtak, a második világháború óta nem voltak ilyen gyakran erőszakcselekmények áldozatai. Az ENSZ szakosodott ügynöksége, a Világélelmezési Program (WFP)  például az év elején három dolgozóját veszítette el a szudáni konfliktusban.

Bernhard Kowatsch, a WFP innovációs osztályának vezetője azt mondta a Reutersnek, hogy néha túl veszélyes sofőrt vagy a szervezet segélymunkásait küldeni a segélyosztás helyszíneire, ezért fognak alkalmazni AI-vezért robotautókat, amelyeket várhatóan már a jövő év elején bevetnek élelmiszerszállítása konfliktus vagy katasztrófa sújtotta övezetekben.

A WFP mintegy ötven, Sherp márkájú kétéltű „mindenjárót” már használ Dél-Szudánban, de ezek „emberes” kivitelűek. Kowatsch szerint a német űrkutatási központ (DLR) AHEAD (Autonomous Humanitarian Emergency Aid Devices) projektje részeként a jövő év elején már sofőrök nélkül fogják őket tesztelni. A járművek távvezérlésére használt mesterséges intelligencia különböző forrásokból, a többi között műholdaktól és szenzorokból gyűjt be és dolgoz fel adatokat

Az ukrán gyártmányú Sherp kétéltű kisteherautókat – Ukrajna egyetlen autóipari exporttermékét - először a szíriai Aleppóért folyó harcokban hasznosították 2012 és 2016 között, amikor a humanitárius dolgozók nehezen tudtak eljuttatni segélyeket a város romos, ostromlott részeibe.

Az első AI-vezérelt Sherpeket először a világ egyik legveszélyesebbnek tartott konfliktusövezetében, Dél-Szudánban fogják alkalmazni, ahol mintegy 7,7 millió ember él létbizonytalanságban, és ahol áradások is akadályozzák a rászorulókhoz való eljutást.

Az ukrán gyártmányú Sherp kisteherautók több mint egy tonna terhet tudnak szállítani. Tulajdonképpen nem is terepjárók, hanem inkább mindenjárók – ukránul всюдихід, oroszul вездеход  - kétéltű járművek, amelyek vízen úsznak, megbirkóznak 35 fokos emelkedőkkel, de a különleges kialakítású, vízben evezőlapátként szolgáló gumiabroncsainak, hatvan centi magas alvázuknak és rövid tengelytávjuknak köszönhetően sziklás-köves terep sem jelenthet akadályt számukra. Abban is egyedülállóak, hogy vízből fel tudnak kapaszkodni vastag jégre, tengerszint feletti 3500 méteres magasságban, -40 és +40 közötti hőmérsékleti tartományban is strapabíróak.   

 Az első kerekei nem kormányozhatók, lengéscsillapító és rugó nélküliek a felfüggesztésük, a lánctalpasokhoz hasonlóan a kanyarodás az egyik oldali kerekek rögzítésével történik.  Az egyedi tervezésű, 160 centi átmérőjű kerekei nyomását külön-külön lehet szabályozni a fedélzetről, a terepviszonyokhoz alkalmazkodva, kompresszor gyanánt a turbofeltöltő szolgál.  Adaptív platformjára különféle felépítmények szerelhetők attól függően, hogy tűzoltásra, mentésre, agrármunkára vagy más célra akarják őket felhasználni. A robusztusnak tűnő autó mindössze 1,3 tonnát nyom, és csak másfél literes, négyhengeres, 44 lóerős turbodízeles japán Kubota motor hajtja őket, maximális sebessége pedig óránként 45 kilométer, vizen 6-7 kilométer. Az új, Sherp N 1200 modifikációban már 1,8-as turbódízeles motor van.

A húsz éve megjelent Sherp rövid, de kanyargós utat járt be, amely fordulóit a közelmúltban az orosz-ukrán viszály alakította. A kétéltűt a kétezres évek elején tervezte Alekszej Garagaszjan szentpétervári feltaláló. Volodimir Skolnik ukrán vállalkozó látott benne fantáziát, ezért kijevi székhelyű cége sorozatgyárthatóvá tette az autót, és bele is fogott sorozatgyártásba. Eleinte jobbára Oroszországban szállították a járműveket, majd mindenhova a világon, és a WFP is rendelt belőlük. 2015-től Szentpéterváron is elkezdték őket gyártani, de napokkal Oroszország ukrajnai inváziója után, tavaly márciusban jelentette be Skolnik, hogy cége immár csak ukrán, távozott az orosz piacról, felmondta a szentpétervári üzemmel kötött licencszerződést, amely engedélyezte a Sherp márkanév használatát is.

Talán véletlen egybeesés, talán nem, de a lánctalpas járműveket gyártó irkutszki üzem, az IZGT a minap, egy időben Bernhard Kowatsch bejelentésével tette közhírré, hogy már rendelhető tőle az AG-30-as négykerekes mindenjáró, amelyet ugyancsak Garagaszjan közreműködésével fejlesztettek. Az irkutszki cég elismerte, hogy az AG-30-as megjelenésében és formájában nagyon hasonlít a Sherpekre, de vannak szerkezeti különbségek.  

Az AG-30-as tízülésesre tervezték, de négy ember már lakókocsiként is használhatja. Ugyancsak tud úszni, megbirkózik a legmeredekebb emelkedőkkel is, derékig érő sárban és jégen is tud közlekedni. Közös a két autóban, hogy ugyanaz a Kubota motor hatja őket, és ugyanúgy alacsony nyomású gumiabroncsokat kapott az autó. A hajtás olajteknőben futó láncokkal történik, a manőverezést bolygómű segíti.

 Az AG30-es alkotói biztosak abban, hogy a jármű hasznos lesz a mentők, építők, geológusok vagy bányászok számára. A „régi újdonság” 6,9 millió rubelbe, vagyis kb. 26 millió forintba kerül.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..