Peugeot

Acélöntödétől az autóipar csúcsára: a Peugeot első évei

2021.11.13.

A Peugeot története 1810-ben kezdődött, amikor Jean-Pierre és Jean-Frédéric Peugeot a családi kézben lévő gabonamalmot fűrészek, varratkészítő acélszalagok és órákban használt rugók gyártásával bővítette. A cég bővülése nem állt meg, de még 80 évet kellett várni az első Peugeot modellek forgalmazására.

Jean-Pierre Peugeot unokája, Armand Peugot korán érdeklődni kezdett az autó iránt, és miután találkozott Gottlieb Daimlerrel és más, mára már legendának számító emberekkel, meggyőződött az autó létjogosultságáról és bele is vágott az üzletbe. Az első Peugeot modellt, a Léon Serpollet által tervezett háromkerekű, gőzmotoros autót 1889-ben gyártották, de mindössze négy példányt készítettek. 1890-ben készült el az első, benzinüzemű belső égésű motorral felszerelt négykerekű autó, amelyet Daimler licensze alapján készítettek.

Armand érdeklődése az autók iránt családi viszályt szított, amely 1896-ban azzal tetőzött, hogy Armand Peugeot elhagyta a családi vállalkozást és saját vállalkozásba kezdett. Eugène és Armand Peugeot unokatestvérek voltak és nem sokkal korábban vették át a sikeres Peugeot fémmegmunkáló üzletág irányítását, amely bizonyos típusú ipari és háztartási alkatrészekre és szerszámokra specializálódott.

Az autóiparban való részvétel olyan mértékű befektetést igényelt, amely jelentős irányváltásra kötelezte volna a vállalatot, eltávolodva azoktól a termékektől, amelyekkel már bizonyított és amelyek gyártásából a család igen jól élt. A cég 1882 óta gyárt kerékpárokat, amelyeket az 1890-es években sokkal biztonságosabb befektetésnek tekintettek, mint a motoros gépjárműveket.

Eugène Peugeot ellenezte az autógyártásba való befektetéseket, ezért végül 1896-ban unokatestvére lelépett, és megalapította az Automobiles Peugeot-t. Az unokatestvérek aláírtak egy megállapodást, amely kizárólagos jogot biztosított Armand vállalkozásának a Peugeot autók gyártására, aminek a következménye az volt, hogy az Eugène irányítása alatt álló maradék Peugeot üzletág kimaradt a motoros járművek üzletágából.

A Peugeot unokatestvérek közötti megállapodás ellenére az Eugène Peugeot irányítása alatt álló vállalat továbbra is gyárott kerékpárokat, tricikliket és négykerekűeket, némelyiket motorral. A Armanddal való kapcsolatok nyilvánvalóan nem voltak szívélyesek és ez így is maradt egészen addig, amíg Eugene ki nem szállt a saját vállalata irányításából.

Eugene fiai és Armand, akinek az "Automobiles Peugeot" üzletága néhány év alatt nagy sikert aratott, sokkal jobb kapcsolatot ápoltak és megállapodást kötöttek a két cég kapcsolatainak rendezésére. A korábban Eugène által irányított cég beleegyezett, hogy évente egymillió frankot fizet Armand Peugeot-nak, és cserébe Armand engedte, hogy a cég az ő beleszólása nélkül saját autókat gyártson. Ezeket az autókat 1906-ban kezdték el árulni a „Lion-Peugeot” márkanév alatt: az első a Lion-Peugeot a VA modell volt.

A két vállalat kapcsolata gyakorlatilag felhőtlen volt, a modelleik is egyre inkább hasonlítottak, így végül 1910-ben véget ért a családi viszály és egyesült a két gyártó. Ezután számos versenysiker következett a Peugeot számára.

Ahogy szinte minden autógyártó, az első világháború komoly változásokat hozott. A Peugeot elsősorban a fegyvergyártás felé fordult, és a fegyverek és katonai járművek jelentős gyártójává vált, a páncélozott autóktól és kerékpároktól a lövedékekig.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....
2024.05.05
Ma már alap, hogy az autóra ötvenezres garanciát adnak. Az első autóknál nem volt természetes a....
2024.05.05
Az egykori Győri Keksz- és Ostyagyár vezetőjének tiszteletére emléktáblát avattak a Széchenyi....
2024.05.05
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Nem iszik, nem dohányzik, de... ..
2024.05.05
Idén a Beregi kör lett az Év kerékpárútja, a festői útvonalat és a bringatúrázás legfontosabb....
2024.05.05
Magyarország területén 2024. május 4-én 0 óra és 24 óra közötti időszakban a rendőrök 45 személyi....
2024.05.05
A Porsche Hungaria április 25-től visszatért a fix, forint alapú autórendeléshez, teljes....