Villanyautó

AC/DC: kábel nélkül jön a delej

2021.12.31.

Eldobhatod, mert feleslegessé válik a nehéz és helyigényes kábelköteg, ráadásul időt nyersz az új technikával. Vagy nem is annyira új?

Az elektromos autósok minden tankoláskor megtapasztalják, hogy milyen macerás művelet a töltés, mert az informatikai kapcsolat létrehozása mellett még ott a nem éppen pehelysúlyú kábel, amit közterületen megrongálhatnak, akár el is lophatnak lelkes és veszélyekre fittyet hányó fémgyűjtők.

Mobillal már működik

Nem kérdés, hogy unjuk a vezetékeket, a sokféle csatlakozódugót, amiktől már megszabadulhattunk az utastérben, hiszen egyre több modell infotainment rendszere felkínálja az Apple CarPlay csatlakozási lehetőség mellett a mobiltelefon indukciós töltését is. Miért ne tölthetnénk így az elektromos autók akkumulátorait is. Tölthetjük, sőt tölthettük már korábban is.

 

Így egyszerűbb a tankolás                      Forrás: BMW AG

Vezeték nélküli tankolás

Azt már negyedszázada is felismerték az EV-modellek fejlesztői, hogy meg kéne szabadulni a felesleges túlsúlyt és hasznos helyet elfoglaló töltőkábeltől. Vagyis a kényelem igénye és a kábel nélküli töltés nem mai találmány, különösen a mini villanyautókban kritikus a súlyos és méretes tartozék elhelyezése az amúgy sem gigantikus csomagtartóban, ráadásul a szabadtéri töltések miatt soha nem éppen patyolattiszta a kábel, melyet összetekerés és tárolás előtt ajánlatos megtörölgetni, ami nem éppen kosztümös/öltönyös művelet.

Indukciós töltőn a Peugeot Tulip       Forrás: PSA

A Tulip negyedszázada tudta

Az úttörő gyártók már régóta próbálkoztak megkönnyíteni a villanyautósok életet, a Peugeot 1995-ben bemutatta a csinos és kényelmes Tulip villanyautót, mellyel elég volt a kijelölt helyre parkolni, aztán kábel nélkül feltöltötte akkumulátorát. Az ötlet nyolc éven át aludta Csipkerózsika-álmát, amikor felébresztették a japánok.

A Mitsubishi 2013-ban mutatta be vezeték nélkül is töltető CA-MiEV villanyautót, mely nagyobb lett az úttörőnek számító i-MiEV mininél. A 4 méter hosszú, 1,8 métere széles és 1,55 méter magas CA-MiEV-et 109 lóerős villanymotor hajtotta, lítium-ion akkumulátorának egyetlen töltésével 300 kilométernyi útra volt képes.

AC/DC

A technológia egyszerű: az autó alján lévő akkumulátor képes kábel nélkül is elektromosságot fogadni a töltőtől. Az indukciós technológia előnye, hogy teljesen automatikus: elég az autóval a kompatibilis töltőpanel fölé parkolni, és máris elindul a töltés, a váltakozó áramot (AC) a jármű alakítja egyenárammá (DC).

Az indukciós töltés nagyobb energiaveszteséggel jár és lassúbb is a kábelesnél, ráadásul az interferencia káros is lehet az emberi egészségre, ennek ellenére egyre több márka ebben látja a megoldást.

Csak rá kell parkolni az indukciós töltőre     Forrás: BMW AG

Önkéntes BMW-sek

2019-ben a BMW Kalifornia államban 200 önkéntes 530e tulajdonossal kezdte meg az indukcióstöltés tesztprogramját, mely Németországban már 2018-tól működik. Az indukciós töltőket csak zárt garázsokba építik be, a szakemberek először felmérik a helyszínt és elektromos hálózatot, majd három éves bérleti szerződés kötnek a jelentkezővel. A talajra szerelik a GroundPad töltőt, az autó aljára pedig a CarPad egységet. Az indukciós töltőberendezés kiépítésével és majdani leszerelésével kapcsolatos összes költséget a BMW fedezi.

Startgombbal indul

A tulajdonosnak csak annyi a dolga, hogy a töltő fölé parkoljon, aztán megnyomja a Start gombot. A talajra szerelt egység által generált mágneses tér hatására az autóra szerelt egységben elektromos áram jön létre, ami feltölti az autó akkumulátorát.

A rendszer maximális teljesítménye 3,2 kW, amivel a BMW 530e iPerformance akkumulátora 3,5 óra alatt tölthető fel. A rendszer hatásfoka 85 százalékos. Az indukciós töltés hatásfoka alacsonyabb a vezetékes megoldáshoz képest, ráadásul pontos parkolást is igényel. A BMW rendszere Wifi kapcsolattal segíti a vezetőt: a jármű központi kijelzőjén megjelenik az autó és a környezet felülnézeti képe, az optimális parkolási helyzetet ikon jelzi, a működőképességhez hosszanti irányban 7 cm, oldalirányban 14 cm a megengedett eltérés.

A talajra helyezett rendszer a rajta áthajtó autót is kibírja, védett a nedvességtől és elektromágneses sugárzása töltés közben is csak a jármű aljára hat.

Mindent a német gyártó fizet a bérlőnek       Forrás: BMW AG

Majdnem 100 %

Hatékony indukciós töltőt fejleszt a VW AG Knoxville-i innovációs intézete, az Oak Ridge-i Nemzeti Laboratórium és a Tennessee-i Egyetem. Az első projekt keretében egy átépített Porsche Taycan modellnél vizsgálják, hogy csökkenthető az interferencia, mely két különböző forrású hullám találkozásakor jön létre, miközben erősítik/gyengítik egymást. A prototípus rendszerrel 98 százalékos hatékonyságot értek el, miközben a teljesítményt 6,6-ról 120 kW-ra növelték, a cél a 300 kW-os szint, amivel lehetővé válna, hogy a Taycan akkupakkjának energiaszintje 10 perc alatt érje el a 80 százalékot.

Egységes előírások

Az elektromos autózással foglalkozó valamennyi gyártó és beszállító fejleszt indukciós töltőket, melyekre már megszületettek az egységes előírások is.

2020 májusában hozták nyilvánosságra az indukciós töltésre vonatkozó GB/T 38775 kínai szabványt, néhány hónappal később, október 22-én véglegesítették a SAE International hasonló előírásokat tartalmazó SAE J2954 globális szabványát, melyben a következő teljesítményszintek szerepelnek: 3,7 kW, 7 kW, 11 kW és 22 kW.

Töltősáv az autópályán                      Forrás: Electreon AB

Svéd aszfalt

Egyre több helyen épülnek ki a villanyautók menet közbeni töltésére alkalmas rendszerek. Ahogy a felső vezetékes troliteherautó-hálózat kiépítésében, úgy az utakba épített elektromos töltőhálózatok fejlesztésében is úttörők a svédek: Trafikverket megbízásából 2019. tavaszán 1,6 kilométeres indukciós aszfaltszakaszt készített az Electreon AB. A cél, hogy nulla károsanyag-kibocsátással közlekedjenek a teherautók, melyek így autonóm üzemmódban is biztonságosan használhatók a kb. félméteres töltősáv fölött.

Kísérleti töltőpálya az A35-ös mellett                        Forrás: Stellantis

Olasz meló: Stellantis, Béta-verzió

A tizenhét márkás Stellantis cégcsoport immár második koncepciója indukciós töltésű autópályáról szól, a Béta kísérleti szakasz egy 1,05 kilométeres kör alakú tankolóring az olaszországi Milán-Brescia A35-ös autópálya Chiari Ovest melletti lehajtójánál. Az Arena del Futuro (A jövő arénája) aszfaltjába épített hálózat töltőkapacitása 1 megawatt, melyből megállás és kábel nélkül tankolhatnak a kísérleti autók, melyek a megfelelő energiaszint után visszahajtanak a közútra.

A flotta még csak egy 500-as e-Fiatból és egy Iveco E-Way autóbuszból áll, de a globális e-Mobility projektvezető Anna-Lise Richard szerint ígéretesek a kísérletek a DWPT (Dynamic Wireless Power Transfer) rendszerrel.

Kilométeres akkutöltő ring             Forrás: Stellantis

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.24
A Mercedes-Benz  bemutatta az új, eArocs 400 többfunkciós elektromos teherautóját, amelyet....
2025.04.24
A meglévő, kipróbált rendszereket vadonatúj technológiákkal ötvöző, a jelenből formai és....
2025.04.24
A világ autóipara átalakuláson megy át, két fontos változás zajlik egy időben. Egyre nagyobb teret....
2025.04.24
Az Európai Unióban éves összevetésben 1,9 százalékkal csökkent az eladott új autók száma az idei....
2025.04.24
Az elektromos Inster hónapokkal ezelőtti beharangozása után a Hyundai hazai képviselete újabb....
2025.04.24
A húsvéti időszakban jelentősen erősödött a forgalom Magyarország légterében a tavalyi év hasonló....
2025.04.24
Kína megtiltja az autógyártóknak, hogy az "okos vezetés" vagy "önvezető" kifejezéseket használják....
2025.04.24
A brit márka terjeszkedése évi 200 ezer új autóval. ..
2025.04.24
- Összeütközött három kamion az M15-ös sztráda 9-es kilométerénél, a Rajka felé vezető oldalon -....
2025.04.24
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 04. 24.....