gazdaság

Acélipari egyesülés: szükség van az állami beavatkozásra

2013.08.22.

A Magyar Vas- és Acélipari Egyesülés (MVAE) álláspontja szerint a Dunaferrt meg kell menteni, a kialakult helyzetben szükséges az állami beavatkozás - mondta Szabados Ottó, az egyesülés elnöke az MTI-nek.

    A 14 magyarországi vállalatot tömörítő egyesülés elnöke azzal kapcsolatban nyilatkozott az MTI-nek, hogy a kormány szerdán tárgyalásokat kezdeményezett a Dunaferr tulajdonosaival a cég visszavásárlásáról. A döntés azután született, hogy az ISD Dunaferr Zrt. 1500 fős létszámleépítést jelentett be, amit a vállalat tartós veszteségességével indokoltak a tulajdonosok. A szakember véleménye szerint a kormány komolyan tenni fog a cég megmentéséért. "Bízom benne, hogy a kialakult helyzet megnyugtatóan rendeződik, mert az 1500 ember elbocsátása nem csak Dunaújvárosra, hanem az egész országra nézve szociális katasztrófát, csődöt jelentene" - fogalmazott.

    Rámutatott:

a magyarországi acélpiaci kilátások szoros összefüggésben vannak az Európai Unió piacával és a világpiaccal. Jelenleg az EU eddigi történetének legsúlyosabb válságát éli át, gazdasági növekedést az idei évre még nem, csak 2014-től jeleznek.

    Szólt arról is, hogy az acélipar nehéz helyzetével és jövőjével európai uniós szinten is foglalkoznak, a 15 tagállam által alkotott fórum eddig három ülést tartott. Az ipari, gazdasági vezetők és szakszervezetek magas szintű párbeszédét biztosító kerekasztalba azt a 15 tagállamot hívták meg, amelynek az acéltermelése az uniós átlag két százalékát eléri, így Magyarország az egy százalék alatti termelésével ebben nem vesz részt - ismertette.
    Az Európai Bizottság ajánlásai alapján elkészült az Akcióterv a versenyképes és fenntartható acélipar számára Európában című dokumentum, melyet június első napjaiban tettek közzé.

    Szabados Ottó a dokumentum legfontosabb témái közül kiemelte a megfelelő szabályozási keretrendszer kialakítását. Az MVAE az áfaelkerülés gyakorlatának megszüntetésére vonatkozóan korábban már javaslatot tett a kormánynak és a NAV-nak. Magyarország az uniónál Lengyelországgal közösen kezdeményezte a fordított áfa bevezetését, mivel a feketepiaci tevékenység ellehetetleníti a betonacél-kereskedelmet és a Dunaferr termékeinek egy részére is hatással van - mondta. (A normál áfafizetéskor az eladó (például egy acélgyártó) az áfa összegét is kiszámlázza a vevőnek (például autógyár), majd ennek értékét bevallja az államnak. A fordított áfa lényege viszont az, hogy az eladónak semmi dolga az áfával, azt a vevő teszi rá az árra, és ha nem tudja levonni, akkor neki is kell befizetnie az államnak.)
    A jelentés a fontos célok között említette még az acélfelhasználás növelését, mivel Európa jelenleg 80 millió tonnás kihasználatlan kapacitással rendelkezik. A tisztességes nemzetközi versenyfeltételek megteremtése azért fontos, mivel az EU piaca nyitott, EU-n kívüli piacok pedig gyakran piactorzító intézkedéseket alkalmaznak, ami hátrányos helyzetbe hozza az iparágat. Megjegyezte azt is: a tagországok célul tűzték ki az acélhulladékok illegális exportjának megszüntetését, amivel a szektor energiafelhasználását 20-30 százalékkal csökkenteni lehetne. Ez azért fontos, mert az acélgyártás működési költségeinek mintegy 40 százalékát az energiaköltségek teszik ki. Az EU-tagállamok közül Magyarországon a legdrágább az áram ára, miközben azok az országok tudják növelni az acélgyártás versenyképességét, amelyek az ágazatban tevékenykedők részére csökkentik az áram adóját - emelte ki a szakember.
    Tájékoztatása szerint Magyarországon acélgyártással jelenleg Dunaújvárosban és Ózdon foglalkoznak, míg a Dunaferrnél lapos termékeket és profilokat állítanak elő, Ózdon betonacélt gyártanak. A szektor kevesebb mint tízezer embert foglalkoztat. Diósgyőrben teljesen megszüntették az acélgyártást, de ott új acélgyár építését tervezi egy külföldi befektető.

Forrás: 
MTI

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.15
Magyarországon a közlekedésnek mindenki számára alapjognak kell lennie - hangoztatta az építési és....
2025.12.15
A Toyota Európa kínálatában jelenleg 3 plug-in hibrid elektromos (C-HR, RAV4, Prius) és 6....
2025.12.15
A járműkommunikáció jövője már láthatáron van, de a világ nagy része még nem áll készen a teljes....
2025.12.15
Vincze Péter, a Rába Jármű Kft. ügyvezetője és a Rába Fejlesztési Intézet vezetője 2025. november....
2025.12.15
Személyesen látogatott el a győri Széchenyi István Egyetemre Kapu Tibor kutatóűrhajós és kiképzett....
2025.12.15
Péntek este szolgálatba álltak az első csendőrjárőrök. Kettő Malackán (Malacky), egy Bánovce nad....
2025.12.15
Nyolcvankilenc rendőr vett részt az országos szintű műveletben a hétvégén. Összesen körülbelül 830....
2025.12.14
Megkezdte működését a hétvégén Európa leghosszabb kabinos felvonója Párizs délkeleti elővárosi....
2025.12.14
Kellene egy jó 6-os! A mérleg: kettőből semmi, siralmas állapotok ..
2025.12.14
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kötelesség.  ..