Wizz Air
A Wizz Air, a magyar fapados légitársaság 8500 járat törlésére és kétmillió ülőhely kivonására kényszerülhet 2023 októbere és 2024 márciusa között.
Az Airbus A320neo és A321neo típusok hajtóműveivel nem stimmel valami. A repülésbiztonsági hatóságok górcsöve alá azért kerültek a Pratt&Whitney Geared Turbofan (GTF) hajtóművei, mert azokon mikroszkopikus repedéseket találtak. A legújabb generációs hajtóművekkel kapcsolatos első problémák 2020-ban jelentkeztek, amikor az International Aero Engines - amelynek többségi részvényese az RTX - által gyártott V2500-as hajtómű egyik turbinalapátja eltörött. Mivel a Pratt & Whitney típus lapátjait ugyanúgy gyártják, mint a V2500-asokét, ekkor kezdődött meg a vizsgálati a Szövetségi Légügyi Hivatal felügyelete alatt.
A fapados légitársaság a befektetőknek már jelezte a problémát, mely azzal jár, hogy a gépek a vizsgálat ideje alatt természetesen nem repülhetnek. Ez jelentős anyagi csapás, az első becslések szerint a kapacitás, azaz az eladható helyek számának 10%-os csökkenése várható az érintett, fél éves időszakban. Az olasz corriere napilap információi szerint a Wizz Air 307 gépéből 84-et érint a probléma, ami 132 millió eurós veszteséget jelenthet a következő hat hónapban.
Más légitársaságoknak - Volaris, Spirit Airlines, Indigo, Turkish Airlines, Sichuan, Air China és Lufthansa - is vannak ilyen hajtóművekkel felszerelt repülőik, együttesen a kár legalább 3,5 milliárd dollárra tehető.
Gregory Hayes, az RTX vezérigazgatója hétfőn, egy elemzőkkel folytatott telefonbeszélgetésen az üggyel kapcsolatban ezt mondta: "Minden szükséges erőforrást arra fordítunk, hogy a lehető legjobb módon kezeljük ezt a problémát ügyfeleink, partnereink, a vállalat és részvényeseink számára".
Forrás és Fotók: corriere.it, italiavola.com, investireoggi.it