Skoda
A vasfüggöny innenső oldalán a hosszú fejlesztési idő nem éppen a sikeres termék garanciája. Inkább a rendszer sajátosságaiból adódó anomália. Az alapötlet, mely szerint szükség lenne egy kb. egy tonna terhelhetőségű áruszállító járműre még az 1950-es évek közepén fogalmazódott meg. Akkor a Barkas még a tervezőasztalon se létezett, a Nysa-ról nem is szólva. Azonban a Škoda, ahogyan a többi vállalat a régióban nem a saját ura volt. S a párthatározatok által kijelölt úton haladva csak 1968-ban indulhatott meg a típus gyártása. Mire bemutatták, már el is avult. Elég ha csak megnézzük a Škoda másik, akkor népszerű típusát az 1000 MB-t. Ahhoz képest az 1203 egy letűnt kor mementója.
Az 1203 története 1956-ra nyúlik vissza, amikor a csehszlovák Autóipari Minisztérium illetékesei megbízták a Škodát egy megfelelő szállítójármű tervezésével. A Škoda kínálatában akkor csupán egy ilyen jellegű modell szerepelt: az 1200-as alapjaira épített 1201 kombi, amelyből ugyan mentőautó-kivitel is létezett, de mindenki tudta, hogy ez csupán szükségmegoldás. Az első változatból, a 979 kódjelzésű kisbuszból az egykori Petera karosszériaművek helyén létrejött Vrchlabi Automobil Üzemben négy prototípus készült, ebből egy ma a Škoda Múzeum gyűjteményének része. A műszaki alapok továbbra is az 1201-ből származtak.
Škoda 979 kísérleti kisbusz 1957-ből
Az 1960-as években a 990, 997 kódjelzésű kísérleti modellekből lassan kirajzolódott az 1203 végső alakja.
Škoda 979 kísérleti kisbusz 1961-ből
Ám eközben a legtöbb pénzügyi forrást az új 1000 MB vitte el, hiszen Mlada Boleslavban teljesen felújították, modernizálták a gyártósort. Így a haszonjármű-projekt háttérbe szorult. Ráadásul 1961-től már az 1201 utódja, a logikusan 1202-nek nevezett kombi is szerepelt a kínálatban. Ezt az aszimmetrikus ajtómegoldású (egyik oldalon egy, másik oldalon két ajtó) járművet platós kisteherautóként is meg lehetett vásárolni.
Végül 1968. őszén a Brno városában megrendezett hagyományos Nemzetközi Vásáron került sor a hivatalos bemutatóra. Az érdeklődők azonban inkább a Tatra 603-hoz és a Citroën DS-hez tódultak.
A sorozatgyártásra kész változat
Az 1203-mal számos probléma akadt. Az ősöreg, Octavia-eredetű Jikov-porlasztós 1221 cm3-es motor a gyári prospektus szerint 49 lóerőre és 88 Nm forgatónyomatékra volt képes. A motor erejét négyfokozatú, szinkronizálatlan váltó közvetítette a hátsó kerekekhez. Hivatalosan a jármű 100 km/h végsebességre volt képes, ám már 90 km/h-nál is eléggé instabilnak bizonyult. A dobfékek sem álltak helyzetük magaslatán.
Az 1203 mikrobusz változata
A belső kárpitozás és a műszerfal egy része az 1000 MB-ből származott
1000 MB hátsó lámpák
A 11 literes fogyasztási érték vágyott álomnak bizonyult, a valóság inkább 14-15 liter volt. Mindehhez egy relatíve kicsi, 38 literes üzemanyagtank járult. Ám a csehszlovák közületi vásárlók mégis nagyon örültek az újdonságnak, hiszen az 1202 csak félmegoldás volt, a Barkasból és társaiból pedig sohasem tudtak eleget importálni.
A Vrchlabiban található telep időközben ismét a Škoda vállalat része lett, ahol az 1202-es típust gyártották. Itt rendezték be az 1203 gyártósorát is. A motorok, váltók Trnavából (Nagyszombat) érkeztek. Nagyszombaton 1916-ban a Philip Coburg herceg alapított egy vasgyárat, amelyből az 1948-as államosítást követően hadiüzemet alakítottak ki. Az 1960-as években ismét a civil piacon használható termékek gyártása került előtérbe. 1967-ben az új cégnév Trnavské automobilové závody (TAZ) azaz Trnava Autógyár lett. A Praga V3S teherautónak is szállítottak alkatrészeket.
A Škoda 1203 fejlesztése kisebb átalakításokra korlátozódott, mint a fejtámaszok vagy a laminált szélvédő. A legnagyobb problémát az elavult motor jelentette, de ezen a téren a párt illetékesei nem engedtek változtatást.
Tíz év alatt nem sokat változott a típus
Csehszlovákiában nagyon elterjedt volt a mentőautó
Sőt egy újabb párthatározat további bonyodalmakat okozott. Ugyanis kitalálták, hogy Csehszlovákia keleti, szlovák felén is kell autókat gyártani. Ennek eredményeként a Škoda 1203 gyártását át kellett költöztetni a TAZ-hoz. Ez persze nem ment egyik napról a másikra: 1974-1982 között a kisbuszból Vrchlabiban és Nagyszombaton is gyártottak kisebb sorozatokat.
Egy kísérleti modell új, OHC motorral és modern karosszériával 1972-ből
1982-re fejeződött be ez a költözés, ettől kezdve kizárólag Nagyszombaton készült a Skoda-TAZ 1203. 1968-tól 1981 végéig között kb. 70000 darabot gyártottak Vrchlabiban, ezen időszak során Magyarországra kb. 200 db érkezett (miközben Barkasból több, mint 7000).
Škoda 1203 a budapesti forgalomban az 1980-as években. Forrás: Fortepan/Magyar Rendőr/67075.
A Škoda 1203, mint szervizautó. Forrás: Baumaschinebilder.de
Az 1980-as évekre az 1203-t már tucatnyi különböző felépítménnyel kínálták: létezett nyolcüléses személyszállító, zárt furgon, szerviz-, tűzoltó-, katonai-, halottaskocsi stb. Eközben a kerek fényszórók helyére szögletesebb lámpatestek kerültek, és egyre több lett a külső műanyag díszítés is.
Nagy Imre újratemetése 1989-ben. Forrás: Terror Háza, THM-BJ 09407
A rendszerváltás után a TAZ, amely nem a Škoda tagvállalata volt, kimaradt a privatizálásból. Ettől kezdve az 1203-t Škoda jelvény nélkül árusították. A motor hengerűrtartalmát 1433 cm3-re növelték, de az immár TAZ 1500 névre hallgató típuson ez sem segített.
Szépen restaurált TAZ 1500. Forrás: https://www.flickr.com/photos/skodafiel/21894074556
Utoljára 1995-ben próbálkoztak ráncfelvarrással. Ekkor a Feliciához is kínált 1,9 literes VW dízelmotor került az autó orrába. 1999-ben a TAZ bezárta kapuit. Az 1203 története azonban nem ért véget. A cseh Ocelot cég megvásárolta a gyártási jogokat, s azóta egyedi megrendelésre évi néhány tucat darabot készítettek az elpusztíthatatlannak bizonyuló szerkezetből. A legújabb hírek szerint idén az Ocelot is bedobta a törülközőt, így fél évszázad után az 1203 valószínűleg végleg a történelemkönyvek lapjaira vándorol át.
Az Ocelot-féle változat
Források:
https://prokee.blog.hu/2007/10/09/skoda_1203
http://veteran.auto.cz/clanek/588/skoda-1203-raz-dva-tri-petactyricet
https://www.garaz.cz/clanek/1203-neni-zadna-troska-i-kdyz-jde-o-nejvysmivanejsi-skodu-793