taxi
– Asztalosüzemi pályafutásomat Szegeden kezdtem a Karnisnál, majd úgy alakult, hogy 3 évre Kiskunhalasra költöztem a párommal – beszél a még jogosítvány nélküli kezdetekről Daka Tibor. Ott épületasztalosként dolgozott és abban az időszakban, 2003-ban tette le a jogosítványt. Az ingázás miatt lett rá szüksége, plusz a cégnél is hasznát vette a jogosítványnak. Első autója egy 14 éves 309-es Peugeot volt.
Azután úgy alakult, hogy visszakerült Szegedre, pontosabb a megyeszékhely melletti községbe, Újszentivánra, ahol ma is él, és bejáróként újra a Karnisnál kezdett el dolgozni. – Szerencsére szépen váltunk el, így nem volt akadálya a visszaútnak, maradtam is ott 6 évet – mondja, hozzátéve, viszonylag nehéz fizikai munkát végzett.
Teltek az évek és úgy gondolta, ezt a munkát nem fogja bírni 50-55 évesen és a jövőre gondolva felmerült benne a váltás. Volt honnan ötletet merítenie, édesapja a '80-as években Szegeden taxizott a Tisza Volánnál, majd az első adandó alkalommal az induló maszekvilág ismert városi társaságához, a Tempó taxihoz szegődött el.
– A ’80-as évek közepe óta édesanyám is ott dolgozik, ő két-három év kihagyással máig taxis itt, a Tempónál – lep meg bennünket Daka Tibor. Ez már elég komoly családi kötődés – adott is volt a váltási irány. Szegeden akkoriban nem volt taxivezetői tanfolyam, ő is Hódmezővásárhelyre jelentkezett és „járt át”. 2015 tavaszán szerezte meg a taxivezetői engedélyt, ehhez persze kellett a PÁV II. is. De ez csak arra jó, hogy valaki alkalmazottként dolgozzon, aki a maga ura akar lenne, annak kell a taxis vállalkozói is. Ezt is elvégezte, történetesen Kecskeméten, közelebb ugyanis nem talált.
- 2015 augusztusában kezdtem a taxizást, mint édesanyám alkalmazottja, még most is az vagyok, pedig megvan a taxis vállalkozóim és lehetnék a magam ura – avat be a részletekbe. - Ezt tervezem is, és amikor lecserélem, pontosabban lecseréljük a mostani Volkswagen Boránkat, amit felváltva használunk édesanyámmal, az új autó már az én vállalkozásom alatt fog futni – teszi hozzá. Kiderült, a mama éjszaka dolgozik, ő úgy is kezdte a taxizást, nagy fia pedig nappal hajtja az autót, amelynek kilométer számlálója már régen elhagyta a 300 ezret. És nincs benne külső hőmérő, ami azért ezen a mostani kemény télen nem jött volna rosszul.
A Bora benzines, 1.6-os, és az a 105 lóerős motor van benne, ami kimegy a világból, de egy kicsit jó az étvágya, százon 9-10 liter körül eszik. A kocsi idén betölti a tíz évet, jövőre már nem lehetne vele taxizni. A kinézett és már „lefoglalt” Suzuki S-Cross is 1.6-os benzines lesz, csak sokkal fiatalabb és csupán néhány 10 ezer kilométer van az órájában. - Utánaolvastam, jókat írnak róla és ebből a típusból van már taxi Szegeden is – mondja, hozzátéve, kevesebbet fogyaszt és érdemben tágasabb, mint a Bora. A Volkswagenben nagyon előre kellett csúsztatnia az ülését, ha magasabb utas jutott mögé. Kiderül, régen nincs már akkora dízelőrület a taxisoknál mint 15-20 éve volt, elvannak a benzinessel is, pedig ha valahol kiszámolják, hogy mi éri meg, ez a taxis szektor. Daka Tibor úgy véli, hogy a Tempónál minden tizedik kocsi közül négy már biztosan benzines.
A helyismeretével nem volt gond, ha egyszer-egyszer jött egy új utca, vagy szokatlan elrendezésű házszám megnézte a GPS-en, vagy segítettek a kollégák. – Kopasznak számítok, nem sok új embert vett fel mostanában a Tempó, a másik mazsolának számító kolléga is taxis hozzátartozó, néhány évvel fiatalabb nálam – vázolja, hogy 40 évével ő is fiatalításnak számít. Tény, s ezzel egyetért, hogy a mai huszonéves, csak szülői segítséggel vagy hitelfelvétellel tud elindulni.
2 millió alatt nem nagyon érdemes kocsit venni, erre még rájön félmillió a taxiórára, az online pénztárgépre, a műszerek beszerelésére. És ott van még az a 200 ezer forint amibe a taxis plusz a vállalkozói engedély került neki. De ez minimum 2 milliós is már egy idősebb használt autó, van ugyanis minimális tengelytáv, amibe például a Peugeot 206-os nem is fér bele. Kötelező a klíma és az utasoldali légzsák is.
A hétköznapokról, a munkáról megtudjuk, vannak már törzsutasok, de ezeket nem szabad kisajátítani, vagy privát számot ajánlani, „bele kell menniük a közösbe”. – A leghosszabb útja eddig Budapest volt, a 35 ezer forintos Ferihegy központi és kedvezményes ár. - Volt, hogy csupán egy levelet kellett felvinni a fővárosba, a fuvart csak a címzett fizette, előtte a központ megkérdezte, vállalom-e, és én igent mondtam – avat a hétköznapi üzleti élet izgalmaiba a taxis. Rendben kifizették, de a távolsági fuvarnál előre elkérhetik a kialkudott viteldíjat.
Olyan, hogy nem fizették ki, még nem volt, a persze előfordul, hogy a buszmegállóba rendelt kocsi már nem találja ott az utast, ha időközben mégis megérkezik a járat. A szegedi taxisoknál a sok kicsi sokra megy, különösen hétköznap reggelenként. Van, hogy a külföldi diák csupán 7-800 forintot fizet és akkor ahhoz nagyon rövid útra kell beszállnia, ha 480-ról indul a taxióra és 300 forint a kilométerdíj. Az iskolakezdős reggeli fuvarmegrendelők szinte 100 százaléka külföldi diák.
Érdekes, hogy a Tempónál nem kell kötelezővé tenni még a karácsonyt és a Szilvesztert sem, a vállalkozó akkor dolgozik, amikor munka van és pénzt tud keresni. – Máskor is minden fuvar elkel, de ha nem győzzük, átadjuk egy másik társaságnak, mert kocsit mindenképpen küldeni kell az utasért – tudjuk meg, hogy van ilyen kölcsönösség, de viszonylag ritka. Kiderült másfél éves taxizásának legerősebb napja idén januárban volt, pénteken, 13-án, az ónos eső miatt minden társaság besokallt, az is kocsit kért, aki az elmúlt évtizedben nem tette meg ezt.
Pénzárgép
Daka Tibor szerint a januártól kötelező online pénztárgép könnyen megtanulható, de nem praktikus, és nem várja meg a sietős utas. - Ha úgy adja a pénzt, hogy kiszámolta, akkor már csapja is rám az ajtót és gyorsan elköszön – ismertet meg a nem feltétlenül NAV-kompatibilis valósággal. Az a baj, hogy nincs kéznél a gép, azt elő kell venni. Ő oldalt, az ülés mellett tartja, de van, aki konzolt csinált neki a műszerfal tetejére, és olyan is akad, aki az ülés alá teszi. A legszerencsésebbnek belefér az ajtó oldalzsebébe is. - Elővenni sok, utána már gyorsan beütöm az összeget, és tényleg néhány másodperc alatt kinyomja a az online pénztárgép a blokkot, de akkorra már nincs, akinek odaadjam – mondja.