Boeing
Noha elvitathatatlan a Boeing 747-es, vagy ahogy mindenki ismeri Jumbojet koronája az amerikai repülőgép gyártó kínálatában, az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem a kétemeletes monstrum a gyártó legsikeresebb szélestörzsű típusa. 1993 óta mintegy 1727 darabot gyártottak a Boeing 777-es típuscsaládból, ami éppen idén 30 éve, hogy végrehajtotta szűzrepülését 1994 június 12-én. Hogy mitől lett ennyire sikeres a típus? Nos, ez sok összetevős.
Először is betöltött egy tátongó űrt a 767 és 747 típusok között. Szükség volt egy olyan típusra, amelyik a 747-esnél olcsóbban, két hajtóművel kevesebbel üzemeltethető, ugyanakkor a 767-esnél nagyobb kapacitással. Aztán az is fontos lépés volt, hogy a fejlesztésbe bevonták a legnagyobb légitársaságokat. Köztük volt az American Airlines, az All Nippon Airways, a British Airways, a Cathay Pacific, a Delta Air Lines, a Japan Airlines, a United Airlines és a Qantas is, és jól mutatja a típus sikerét, hogy legutóbbin kívül mind üzemeltette vagy a mai napig üzemelteti is a típust.
A kezdeti partnerség nem csak azért volt jó, mert mélyen beleláthatott a Boeing, hogy mire van szüksége a légi piacnak, de a hosszútávú partnerséget is bebiztosította az említett légitársaságokkal, ami hosszan garantálta a típus sikerét. Az is hozzájárult a fennmaradásához, hogy folyton igyekeztek a korhoz igazítani. Az első Boeing 777-200-as szériát csak hamar követte a növelt hatótávolságú ER változat, 1998-ban pedig befutott a hosszított 300-as típus, majd annak 300ER alváltozata, amelyik jelenleg az aktív 777-esek nagy részét képzi. Egyébként ma a legnagyobb Boeing 777-300ER flottával az Emirates rendelkezik, akik 123 darabot üzemeltetnek.
2025-ben, azaz már jövőre teljes gőzre kapcsolhat a 777X program, ami a hosszú fejlesztési program után végre hadrendbe állíthatja a piac legnagyobb és hatékonyabb két hajtóműves szélestörzsűjét. A legnagyobb változat akár 426 utast is képes elszállítani mintegy 13 500 km-en, ami még az A350-1000-es típusa elé is emelné. Világelsőként debütálhatnak rajta a behajtható szárnyvéglapok, amikkel könnyebb lehet a navigálás a reptereken, és növelhetik a repülés közbeni aerodinamikát. Mintegy 450 darabot rendeltek a legfőbb légitársaságok az új típusból, így még sokáig láthatjuk majd őket az égbolton.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!