Boeing

30 éves a Boeing 777-es típuscsalád

2024.06.26.

1994-ben gördült ki a Boeing kéthajtóműves, szélestörzsű típuscsaládja, ami azóta is az égboltok meghatározó szereplője.

Noha elvitathatatlan a Boeing 747-es, vagy ahogy mindenki ismeri Jumbojet koronája az amerikai repülőgép gyártó kínálatában, az igazsághoz hozzátartozik, hogy nem a kétemeletes monstrum a gyártó legsikeresebb szélestörzsű típusa. 1993 óta mintegy 1727 darabot gyártottak a Boeing 777-es típuscsaládból, ami éppen idén 30 éve, hogy végrehajtotta szűzrepülését 1994 június 12-én. Hogy mitől lett ennyire sikeres a típus? Nos, ez sok összetevős.

Először is betöltött egy tátongó űrt a 767 és 747 típusok között. Szükség volt egy olyan típusra, amelyik a 747-esnél olcsóbban, két hajtóművel kevesebbel üzemeltethető, ugyanakkor a 767-esnél nagyobb kapacitással. Aztán az is fontos lépés volt, hogy a fejlesztésbe bevonták a legnagyobb légitársaságokat. Köztük volt az American Airlines, az All Nippon Airways, a British Airways, a Cathay Pacific, a Delta Air Lines, a Japan Airlines, a United Airlines és a Qantas is, és jól mutatja a típus sikerét, hogy legutóbbin kívül mind üzemeltette vagy a mai napig üzemelteti is a típust.

A kezdeti partnerség nem csak azért volt jó, mert mélyen beleláthatott a Boeing, hogy mire van szüksége a légi piacnak, de a hosszútávú partnerséget is bebiztosította az említett légitársaságokkal, ami hosszan garantálta a típus sikerét. Az is hozzájárult a fennmaradásához, hogy folyton igyekeztek a korhoz igazítani. Az első Boeing 777-200-as szériát csak hamar követte a növelt hatótávolságú ER változat, 1998-ban pedig befutott a hosszított 300-as típus, majd annak 300ER alváltozata, amelyik jelenleg az aktív 777-esek nagy részét képzi. Egyébként ma a legnagyobb Boeing 777-300ER flottával az Emirates rendelkezik, akik 123 darabot üzemeltetnek.

2025-ben, azaz már jövőre teljes gőzre kapcsolhat a 777X program, ami a hosszú fejlesztési program után végre hadrendbe állíthatja a piac legnagyobb és hatékonyabb két hajtóműves szélestörzsűjét. A legnagyobb változat akár 426 utast is képes elszállítani mintegy 13 500 km-en, ami még az A350-1000-es típusa elé is emelné. Világelsőként debütálhatnak rajta a behajtható szárnyvéglapok, amikkel könnyebb lehet a navigálás a reptereken, és növelhetik a repülés közbeni aerodinamikát. Mintegy 450 darabot rendeltek a legfőbb légitársaságok az új típusból, így még sokáig láthatjuk majd őket az égbolton.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.21
Egyre jobban szerepelnek az eladási listán a hibrid kategóriába tartozó személyautók Magyarországon....
2024.09.21
Városi terepjáró a Ferraritól? Éveken át erősködtek, hogy ők márpedig nem ülnek fel erre a vonatra....
2024.09.21
A használt autók piacán, a 250 lóerő feletti kategóriában a német prémiumautók mellett csak a Ford....
2024.09.21
Piacra dobta a Chery kínai vállalat a Tiggo 7 Sport modelljét, amely első pillantásra kiköpött....
2024.09.21
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője volt a leggyorsabb a Forma-1-es Szingapúri Nagydíj....
2024.09.21
Ha villanyautóként bevált a Mégane, a Renaultnál úgy gondolták, ami jó, azt nem kell abbahagyni:....
2024.09.21
A Hannoveri Haszonjármű-kiállításon (IAA) bemutatott újdonsággal a Toyota Professional belép a....
2024.09.21
A közlekedés jövője a változatos és fenntartható üzemanyag-portfólióban rejlik; a Mol-csoport....
2024.09.21
Billenőplatós autó szorult a híd alá a 162-163-as kilométer között, az országhatár felé vezető....
2024.09.21
A cégek elektromos járműbeszerzéseit támogató programban mostanáig mintegy 3700 pályázatban közel....