háború
Pápua Új-Guineában járunk. Abban az országban, amely a világ legegzotikusabb vadonjainak ad otthont. Sokszínű ökoszisztémái között buja esőerdők, zord hegyvonulatok, vulkánok, szavannák és mocsarak találhatók. E vadregényes táj fölött repült az ausztrál légierő egyik helikoptere 1972-ben, amikor a legénység valami igazán hihetetlen dolgot pillantott meg a mélyben.
A krokodiloktól hemzsegő Agaiambo mocsár az a hely, amit az ember sietve elkerül, különös tekintettel a vidék gyilkos hüllőire. De ezek a katonák mégis egyre lejjebb ereszkedtek és a bátor manőverrel megoldottak egy rejtélyt, ami immáron 30 éve nem hagyta nyugodni a bennfenteseket.
Amit ezek a derék legények kiszúrtak a mocsárban, az az amerikai légierő Boeing B-17 Flying Fortress repülője volt. Amit 1942-ben eltűntnek nyilvánítottak. Ez volt a Behemót. A legenda szerint nevét a Seattle Times újságírójának megjegyzése után kapta, aki az első tesztrepülés után, 1935-ben nemes egyszerűséggel ennyit mondott: "Ez egy repülő erőd".
A B-17-es története az 1930-as évek elejére nyúlik vissza. Rooseveltnek az amerikai hadsereg modernizálására tett erőfeszítései közé tartozott egy új generációs bombázógép megrendelése, amely nagy teher szállítására képes és távoli bázisokat tud kiszolgálni. A B-17-es prototípusa 1935-re lett kész, majd az évek során műszakilag továbbfejlesztették. A háború végéig több, mint 12 ezer teljesített szolgálatot.
A Behemót 1942 februárjában a japánok által megszállt Új-Britanniában (Pápua Új-Guineához tartozó Csendes-óceáni sziget) végrehajtott hajórajtaütés után bombázási küldetésen volt és japán vadászgépek elfogták. A repülőgép számos találatot szenvedett és Pápua Új-Guineában kényszerleszállást hajtott végre - nem a gép sérülései miatt, hanem mert kifogyott az üzemanyag.
Csodával határos módon a gép úgy szállt le, hogy a kilenc fős személyzet nem szenvedett súlyos sérüléseket. De a semmi közepén rekedtek, meg kellett küzdeniük a rendkívüli hőséggel és hat hétig segítség nélkül bolyongtak a szigeten. Mindannyian elkapták a maláriát, de szerencsére egy segítőkész bennszülött végül elvezette őket a falujába. A legénységet kezelték és miután felépültek, azonnal új szolgálatra küldték őket. Közben a lezuhant Flying Fortress feledésbe merült. Egészen 1972-ig.
Amikor az ausztrál katonák a helikopterükről meglátták a roncsot, leszálltak, hogy megvizsgálják és a gépet figyelemre méltóan jó állapotban találták. Bár a felületén nem kevesebb, mint 120 golyó ütötte lyukkal találták meg, a bombázó ágyúi még épek voltak és még mindig volt bennük lőszer. A pilótafülkében egy flaska volt, benne kávéval. Sőt, jelentések szerint még egy hamutartó is volt benne cigarettacsikkekkel.
A gép megmentésére egy csapatot szerveztek, amelynek tagjai között volt egy második világháborús veterán is. A bombázót a Csendes-óceáni Repülőmúzeumban állították ki.
A „Swamp Ghost”, vagyis a „Mocsári Szellem” névre keresztel bombázó ma már az egyetlen B-17-es, amely még mindig üzemképes.
Forrás és Fotók: warhistoryonline.com, greedyfinance.com