Pagani

3 perces tankolással ezer km: Hopium vs Utopia

2024.08.09.

Eltérő autóépítési koncepciót képvisel a forradalmi francia és a klasszikus olasz.

A francia elnök kipróbálta a párizsi autószalonon, pedig a hazai modellnek nem annyira formája, mint inkább műszaki megoldása érdekes.

A „természet inspirálta” francia márka első modelljét két éve mutatták be, a négyüléses autóba beleült Macron köztársasági elnök. Vélhetően nem az elektromos autóknál megszokott szürke karosszéria nyűgözhette le, mint inkább az, hogy az 500 lóerős teljesítményű elektromos Hopium Machina egy töltéssel ezer kilométeres útra képes.

Az egykor autóversenyző és cégalapító Oliver Lombard állítása szerint a titok nyitja a forradalmi hidrogéntárolás, melynek köszönhetően a francia autó három perc alatt feltankolható, így csak minimális méretű és tömegű akkumulátorok kellenek az elektromos Machinához, mely az ígéretek ellenére még késik.

Pedig az Alpha 0-s prototípus már három éve túljutott a fékpados vizsgálatokon és megtette tesztköreit, olykor 200 km/órás tempóval. A prototípus bemutatásával párhuzamosan 2021-ben a Hopium megnyitotta az előrendelési listát a szériamodell első ezer darabjára, melyre 410 euró volt az előleg.

A Hopium alapítója az eddigi legfiatalabb Le Mans-i nyertes, Olivier Lombard (2011-ben, 20 évesen LMP2 kategóriagyőzelmet ért el egy Zytek Z11SN-Nissannal) és utcai autóknál kamatoztatná tapasztalatait, melyeket évtizede át szerzett hidrogén üzemű versenyautókkal.

Nem családmodell, nem elektromos és egy tankolással biztosan nem tud megtenni ezer kilométert a Pagania legújabb modellje, az Utopia Roadsetr, melyet benzines, V12 hengeres, 6,0 literes MercedesV12-es 864 lóerősnyi teljesítményű motor hajt, hétfokozatú, manuális, vagy automatizált sebességváltón át.

A dupla turbós AMG motor 6000-es főtengely-fordulatszámig forgatható, de maximális 1110 newtonméteres nyomatéka már 2800-5900 között rendelkezésre áll.

Horatio Pagani olaszországi műhelye a Zonda és a Huayra után két évvel mutatta be a nyitott Utopiát, mely nem klasszikus roadseter: szénszálas műanyag és részben átlátszó tetőeleme levehető, de nem fér a kocsiba, ezért jár hozzá egy garázsállvány.

Ha tető nélkül indul el a sofőr és elered az eső, akkor ott a kihajtható ponyva. A biztonságkedvéért a szőnyegek bírják az esőt.

A kompozit anyagoknak köszönhetően az Utopia Roadster tömege a két éve bemutatott Utopia Coupéhoz hasonlóan 1280 kg, mert más nyitott autókkal ellentétben nem kellett pluszsúlyt jelentő merevítéseket beépíteni. Az Utopia Roadster is karbon-titán és karbon-triax anyagokból épített monocoque-ra épül, amelyhez elöl és hátul acél segédvázak kapcsolódnak, összességében negyvenféle kompozit anyagot alkalmaznak az autón. Futóműve kettős keresztlengőkaros, kovácsolt alumíniumelemekkel és elektronikusan vezérelt lengéscsillapítással.

A középmotoros, hátsókerékhajtású Utopia karosszériája alacsony légellenállású és látványos szárnyak nélküli is képes jelentős aerodinamikai leszorítóerő elérésére.

A levegőt irányítottan vezetik a kerékjáratokon keresztül, a csepp formájú tető körül majd át a motorháztetőn le a hátsó részre, ahol két mozgatható, a formatervbe harmonikusan illő szárny segíti az aerodinamikai hatékonyság javítását és a különböző vezetési körülményekhez való alkalmazkodást.

Annak ellenére, hogy kis szériás műhelyek mentességet kapnak a biztonsági vizsgálatokra, a Pagani ötven törésteszten is megfelelt a legszigorúbb előírásoknak így megfelelt a homológizációs modell megkapta a globális minősítést.

Van benne kötelező menetstabilizáló és elektronikus vezérlésű differenciálműn.

Az 1,2 milliárdos alapárú változathoz 54Abroncsokból az első kerekre Pirelli P Zero Corsa 265/35 R21, a hátsókra 325/30 R22 jár. Az Utopia Roadster az első autó, amelynél érzékelőrendszer lehetővé teszi, hogy a gumiabroncsok kommunikáljanak az autóval, információkat küldenek a jármű stabilitásszabályozó rendszereinek, köztük az ABS-nek, az ESP-nek és a kipörgésgátlónak, hogy a vezetési körülményeknek megfelelően maximális teljesítményt és a legmagasabb szintű biztonságot biztosítsák. Felárért rendelhetők versenypályára optimalizált Pirelli abroncsok.

Az Utopia 400 feletti végsebességét elektronikusan 350 km/h-ra korlátozták, a Brembo gyártmányú karbon-kerámia féktárcsák mérete elöl 410×38, hátul 390×34 mm méretűek, elöl hat, hátul négy dugattyús nyergekkel.

Az autó érdekessége a roadster formájú karbon indítókulcs, ami limitált, ahogy az autó is. Százharminc példányban készül a Pagani Utopia Roadster, amelynek nettó alapára 3,1 millió euró, ami forintban számolva több mint 1,2 milliárd, erre jön a 27 százalékos áfa, ami 300 millió forint és némi forgalomba helyezési költség.

Az első Pagani modell, a Zonda még az ötszörös F1 világbajnok Juan Manuel Fangio megrendelésére készült és a legendás pilóta nevét viselte volna, de vita után elváltak útjaik.

Pagani húszévesen először Renault Forma 3-as versenyautókat tervezett, majd 1982-ben Giulio Alfieri műszaki igazgató a Lamborghinihez szerződtette, ahol főmérnökként irányította a Countach Evoluzione építését.

Pagani felismerte a technológiai hiányt és piaci rést, melyet saját autokláv építésével töltött ki, ezért 1991-ben Modena Design néven céget alapított, ettől kezdve az ő kemencéjében sültek a karbon-kompozit elemek, melyeket több Forma 1-es csapatnak, például a Ferrarinak és a Daimlernek is szállított.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.09.20
Az elektromos járművek (ev) európai piaca 2024 első felében lelassult, ami arra kényszerítette az....
2024.09.20
A csengersimai közúti határátkelőhelyen ellenőriztek a rendőrök egy nemzetközi forgalomban....
2024.09.20
Köszönhetően a Franciaországban gyártott, hatékony akkumulátoraiknak, a új PEUGEOT E-3008 és az E-....
2024.09.20
A Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda (KR NNI) fehérvári osztálya tíz férfit fogott el....
2024.09.20
A sportszedánja hallatlan népszerűsége láttán a Xiaomi úgy döntött, hogy crossoverrel is meglepi a....
2024.09.20
Többletforrást biztosít a kormány a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) számára a röszkei, a tompai és....
2024.09.20
Logisztikai és szállítmányozási kapacitásainak egy részét felajánlotta a Waberer's csoport a....
2024.09.20
Kamion és személyautó ütközött össze Piliscsabán, a 10-es főút belterületi szakaszának 24-es....
2024.09.20
Világcsúcsot állított fel Kína az elektromos autók eladásában: több mint egymillió EV-t adtak el az....
2024.09.20
Baleset történt az M5-ös autópályán, összeütközött egy személyautó és egy kamion Szeged közelében. ..