e-mobilitás
A Chemnitzi Műszaki Egyetem autóipari szakértői arra számítanak, hogy Európában jelentősen megnő a Kínából érkező autóimport. Idén körülbelül 600 000 járműre számítanak, 2025-ben pedig 1,1 millióra – magyarázta Werner Olle professzor, a Chemnitz Autóipari Intézet munkatársa. Ez azt jelenti, hogy 5,0-ről 7,5 százalékra nő az új regisztrációk aránya.
Fotó: BYD
Növekszik a verseny az európai autógyártók között, különösen ami az elektromos autókat illeti. „Mivel a Kínából importált járművek nagyrészt akkumulátoros elektromos járművek, a részesedés ebben a piaci szegmensben lényegesen magasabb” – mondta Olle. 2023-ban az európai új regisztrációk közel 20 százaléka várható. Ez azután 2025-re több mint 25 százalékra emelkedhet.
“Teljesen versenyképes”
A több ezer eurós költségelőnnyel a kínai gyártók járművei nemcsak árban, de műszakilag is „abszolút versenyképesek”. Ez különösen vonatkozik az akkumulátortechnológiára. A nemzetközi versenyben Kína nemcsak a fontos nyersanyagok és akkumulátorok elérhetősége és ára terén élvez hatalmas előnyöket az elektromos autók esetében. A hazai piac mérete azt is lehetővé teszi a gyártók számára, hogy nagy mennyiségeket és ennek megfelelő költségelőnyöket érjenek el.
„Ehhez képest Európának jelenleg rossz a helyzete” – magyarázta Dirk Vogel, a szászországi autószállítói hálózattól (AMZ). Többek között a magas energiaköltségeket, a sok szabályozást és az adókedvezmények idő előtti eltörlését említette. Ez megterheli a német és európai vállalatok versenyképességét, és ismételten lelassítja az elektromobilitás megvalósítását.