elemzések
Ami a számokat illeti: kishaszonjárművekből 22.725 darab került forgalomba tavaly a teljes év alatt, 14 százalékkal múlva felül az előző év adatát. Ebben a kategóriában 2018 decemberében is növekedés volt, a forgalomba helyezett 2780 kishaszonjármű 18,9 százalékkal volt több a 2017 decemberinél.
Motorkerékpárpiac 2006 és 2018 között
A motorkerékpárok forgalomba helyezése 30,9 százalékkal bővült 2018-ban, elérte a 2986 darabot– erről már Zámbó Balázs MGE motorkerékpár elnökségi tagja beszélt. Főleg a 125 köbméter alatti motorok fogytak jól. A növekedés ellenére a motorkerékpár-piacnak is van hová fejlődni, a 2018-as év ugyanis a 2009-es szintet sem éri el – hangsúlyozta Zámbó Balázs.
A forgalomba helyezett nagyhaszongépjárművek száma elérte a 6245-öt tavaly, ez 6,7 százalékos növekedés a megelőző évhez képest – erről már Dér Péter MGE nagyhaszonjármű elnökségi tagja beszélt. Elmondta azt is, buszokból 663 került forgalomba tavaly, 2,8 százalékkal több, mint az előző évben.
A kettősség éve volt a tavalyi – értékelt a szakember. - A legtöbb fuvaros visszafejleszt flottaméret tekintetében, a gépkocsivezető hiány egyre komolyabb. Ennek ellenére mégis nőtt a piac a 2017-es 5 853 db-ról 6330 darabra – fogalmazott.
A közúti nehézpótkocsi-piacról Somogyi Gábor, az MGE nehéz pótkocsi elnökségi tagja beszélt. Kifejtette: a 2017-es 4059 darabbal szemben tavaly 3932 darabot helyeztek forgalomba. Az okok összetettek: a rendkívül magas gépkocsivezetőhiánytól az aktív sofőrök extrém munkabéremelkedésén át az emelkedő, illetve2019-ben megjelenő nemzetközi adók, szabályozók miatt a vállalkozások profitabilitása csökken, a járműflották zsugorodnak. Ha a tendenciák nem változnak idén, a flották csökkenése és a kisvállalkozások eltűnése prognosztizálható – vélekedett a szakember.
Knezsik István, az ANK elnöke
Knezsik István, az Autós Nagykoalcíó elnöke a közlekedésbiztonság új megközelítéséről és a január végén működésbe lépő gépjárműadat lekérdező rendszerről fejtette ki álláspontját. Elmondta, hogy a tíz éve alakult Autós Nagykoalíció a kezdetektől fontosnak tartotta, hogy aki reggel elindul, este egészségben haza is érjen. De az elnök legalább ennyire szívügyének tartotta a járműtörténeti adatbázis létrejöttét, amelyhez az ügyfékapun át juthatnak majd az állampolgárok.
Az ANK üdvözli a gépjárműadat lekérdező rendszert és kezdeményezte, hogy további elemekkel egészítsék ki, így a szerviztörténettel – fogalmazott Knezsik István, aki örömének adott hangot, hogy eljutottunk idáig és köszönetet mondott mindazoknak, akik társak voltak.
Az autó műszaki állapota fontos és ugyanakkor nagy kockázatot is rejt – utalt arra, miért lenne fontos a szerviztörténet ismerete is azok számára, akik autót vásárolnak és nem feltétlenül szakemberek a témában.
Úgy közlekedj, mintha a számodra legfontosabb lennének körülötted – foglalta össze egy mondatban a közelekésbiztonság érzelmi alapú megközelítését az elnök, s felidézte a szomorú statisztikát, amely szerint Magyarországon egy közepes falu lakossága hal meg évente közlekedési balesetben.
A szakmai napon szóba került a magyar autóspark meglehetősen nehéz helyzete. Az átlagéletkor 14 év körüli, s nem segít ezen a használtautó import sem. Döntő részben továbbra is az idősebb autókat hozzák be, az átlagéletkor 12 év, s zömében Euro 3-as motorrral szereltek.
Erdélyi Péter, az MGE ügyvezető elnöke
Erdélyi Péter kitért arra is, hogy az Értünk hozzá! kampány betöltötte célját. A válság idején és után arra hívták fel vele az autósok figyelmét, hogy megbízható, hozzá értő szakszervizekbe vigyék autóikat. Most viszont a szakemberhiány megoldásán dolgoznak, ezért hozták létre a valtsfel.hu honlapot. Ebben az MGE katalizátorként van jelen. A honlap sorsáról tavasszal dönt majd az MGE elnöksége – hallhattuk az évadnyitó sajtótájékoztatón.
Forrás: MGE