Forma 1

1000 lóerős F1 motorok - Formula E technológiával?

2016.01.14.

Az elektromos autókat versenyeztető Forma–E segíthet a Forma–1-nek abban, hogy a jelenlegi motorokkal átlépjék a bűvös 1000 lóerős határt

Ezt állítja legalábbis a mindkét sorozatban érdekelt Magneti Marelli cég igazgatója, Roberto Dalla. Az olasz szakember nem véletlenül hozakodott elő fölvetésével: az elmúlt két évben sok bírálatot kapó új F1-es motorok teljesítménye jelenleg a 900 lóerőt sem éri el, miközben a kritikusok szerint a motorformula akkor lenne igazán vonzó, ha – mint az első turbókorszakban – 1000 lóerő fölötti teljesítmény, erős hangzás és nehéz vezethetőség jellemezné őket.

Az FIA január 15-éig adott időt a négy motorgyártónak, hogy előálljanak a motorok megújulását célzó javaslataikkal, ám egyre több jel utal arra, hogy nem lesz forradalmi változás 2018-ban, a kategória kitart majd a jelenlegi, energia-visszanyerő rendszerekkel fölszerelt V6-os turbóknál. Dalla szerint viszont ezzel együtt sem kellene lemondani az 1000 lóerős cél eléréséről. A szakember úgy véli, a Forma–E-ben használatos technológia segítségével a mostaninál jóval többet is ki lehetne hozni az F1-es energia-visszanyerő rendszerekből.

„A Forma–E-ben az jelenti a kihívást, hogy egy csúcstechnológiát képviselő, 300 kw-os elektromotort építsünk a versenyzéshez. A jövőben a Forma–1-nek is lehet szüksége nagyobb motorral, nagyobb ERS-re, nemcsak a mai 120 kw-os teljesítményűre. Ha el akarod érni az ezer lóerőt, 300 kw-ra van szükséged” – nyilatkozta az olasz szakember az Autosportnak. A Forma–E-ben jelenleg egyébként az általa említettnek a felére, azaz 150 kw-os teljesítményre (előzéseknél időnként 180 kw-ra) képesek a versenygépek.

A jövőben ez viszont gyorsan változhat. „Tekintve, hogy mi mindent megteszünk azért a Forma–E-ben, hogy a lehető legjobb technikát fejlesszük ki egy fenntartható környezetben, a két terület nem esik olyan messze egymástól. Hisszük, hogy a jövőben ilyen megoldást használnak majd a Forma–E-ben, és ez az F1 számára is irányt mutathat a jövőre nézve. A Forma–E a Forma–1-nél jobb lehetőséget kínál számunkra az elektromos autó felépítésének újragondolásához – az elektromos feszültséget, az eszközöket értve ez alatt. Biztosra veszem, hogy a Forma–1 is hasznosítani fogja ezt a tudást, és abban is, hogy előbb-utóbb el fog tűnni a hidraulika az F1-es autókból. Amit tehát a Forma–E-ben most megtanulunk, nemcsak a motor terén, de az autó teljes elektronikus felépítése terén hasznosítani tudjuk majd” – vetítette előre a szakember.

Érdekes gondolatok – kiváltképp annak tudatában, hogy a Forma–1 hagyományosan úttörő sorozatnak számít a technológiai fejlesztés terén, s ennélfogva nemigen szokott „rivális” sorozatoktól kölcsönözni megoldásokat.

(forrás: Autosport, telesport.hu)

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.17
Az EU Weekly Oil Bulletin legfrissebb adatai alapján Magyarországon a 95-ös oktánszámú motorbenzin....
2024.05.17
A brit Alfie Hewett a hivatalos támogatásnak köszönhetően már egy RX 450h+-t vezethet az Egyesült....
2024.05.17
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.05.17
Sok osztrák számára nagyon fontos a saját autó, és ennek megfelelően gondoskodnak róla – írja a....
2024.05.17
Idén, immár harmadik alkalommal indít közlekedésbiztonsági témájú online felmérést a Nemzeti....
2024.05.17
Az ünnepi hosszú hétvégén, május 18. (szombat) reggeltől május 20. (pünkösdhétfő) estig ismét....
2024.05.17
Le kellett zárni az autópályát éjszaka. ..
2024.05.17
Amíg a tisztán elektromos autók piaca stagnál, addig a plug-in hybridek növekedést mutatnak, amire....
2024.05.16
Szombathely térségében történt a súlyos baleset – közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.16
A HangZóna mai vendége Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetője. ..