taxi

100 éves a Főtaxi - működés a nagy válság alatt

2015.08.04.

Az Autótaxi közgyűlésének 1930. május 8-án írt jelentése nem festett éppen rózsás képet a taxizás jövőjéről: „1929 eseményei az autótaxi ipart a fejlődésben megakasztották. Az 1928 decemberében engedélyezett 580 kocsival együtt Budapesten 1325 taxi van forgalomban. Emellett már közel 100 új autóbusz teljesít szolgálatot, ami a forgalom további csökkenését eredményezte. A gazdasági válság is nagymértékben éreztette hatását.

A jelentős forgalomcsökkenés az eredményben is kifejezésre jut, az üzletév 352 714,36 pengő nyereséggel zárult.” Az előző évben ez az összeg 590 107,44 pengő volt.

A jelentés a továbbiakban beszámol arról, hogy a taxirendszámok ily nagy mértékben való szaporítása és az autóbuszüzem nagyarányú kiépítése a budapesti autótaxi üzemek jövedelmezőségét kérdésessé teszi. A Részvénytársaság ennek ellensúlyozására 1928 második felétől az alvázak és karosszériák javításánál, valamint az új alkatrészek és karosszériák gyártásánál megkezdte és fokozatosan kiépíti az amerikai szalagrendszerű termelést. A gazdasági válság kedvezőtlen hatásai ellenére jó bevételi forrást teremtett, hogy a Részvénytársaság bekapcsolódott a turizmusba, majd a Budapest-vidéki autóbusz-közlekedésbe.

        

Az Autótaxi Részvénytársaság 1932. augusztus 19-én 139.270/VI.b./1932. sz. alatt engedélyt kapott magyar királyi kereskedelemügyi minisztertől, hogy budapesti telephellyel esetenkénti, körforgalmi járatokkal fuvarozó társaskocsi gépjárművállalatot tartson üzemben. Az engedélyokirat 16 pontban sorolja fel a vállalkozás feltételeit; a 2. pont például kimondta, hogy „a helyközi forgalom egyes városok és vidékek látványosságainak bemutatására szolgáló körforgalmi járatokkal végezhető, amelyek rövid tartózkodás után ugyanazokat az utasokat a kiindulási állomásra visszaszállítják”.

A 3. pont meghatározta, hogy az engedélyes a Részvénytársaságba legalább 100 000 aranypengőt köteles befektetni, elsősorban forgalmi eszközök beszerzésére.

        

A 4. pont későbbi módosítással a használható járművekről rendelkezett. A miniszter 1933. január 18-án kiadott módosítása öt Gräf-Stift autóbusz használatát engedélyezte két hazai gyártmányú új jármű mellett, azonban az egyidejűleg forgalomban lévő buszok száma nem lehetett ötnél több.

Az elhasználódott külföldi gyártmányokat már csak hazaiakkal lehetett pótolni.

A 9. pont a járművek adóját határozta meg, a közúti adón kívül, útfenntartási hozzájárulásként a Részvénytársaság, a járművek forgalmi engedélyében feltüntetett teljesítménye után lóerőnként nyolc aranypengőt volt köteles Budapest székesfőváros törvényhatósági pénztárába negyedévi utólagos elszámolással befizetni. Az engedély kiadásáért és a Részvénytársaság időszakos ellenőrzéséért naptári évenként az első autóbusz után 30 aranypengőt, minden további után 10 aranypengőt fizetett az Autótaxi.

Az engedély időtartama alatt a Részvénytársaság összes szükségletét (gépjárművek, felszerelések, alkatrészek, üzemanyagok, épületeket, irodaberendezések) köteles volt az 1931. XXI. tc. 18. §-a értelmében a hazai ipar révén beszerezni. E kötelezettség alól a miniszter előzetes engedélye alapján lehetett kivételt tenni, az engedély nélküli külföldi beszerzés esetén azonban a beszerzési érték 50 százalékát kellett az államkincstár javára befizetni. Az engedély a kiadástól számított tíz évig volt érvényes, és nyolc hónapon belül meg kellett indítani a szolgáltatást. Az Autótaxi nem késlekedett az autóbuszok beszerzésével, már 1932-ben megvásároltak a bécsi Gräf & Stift cégtől öt autóbuszalvázat 159 297,83 pengőért, valamint az autóbusz karosszériájának tervrajzát is 300 pengőért. Az alvázakért 23 912,8 pengő vámot fizettek. Haladéktalanul megkezdték az autóbuszok karosszériájának az elkészítését. A felépítmények a legmodernebb elvek alapján, meredek homlokfallal, Trambusz elrendezéssel, vagy féloldalon meredek homlokfallal, másik felén motorsátorral készültek. A karosszériákat részben Uhry Imre cégénél, részben saját kivitelezésben gyártották. Összes költségük 111 628,99 pengő volt.

1934. április 4-én megállapodást kötöttek a Magyar Vasutak Autóközlekedési Vállalattal, a MAVART-tal és az Idegenforgalmi, Beszerzési, Utazási és Szállítási Rt.-vel, az IBUSZ-szal, Budapest területére, illetve Budapestről induló országos és külföldi körforgalmú társaskocsi fuvarozási programok szervezésére, amelyeket közösen határoztak meg. A lehetőleg nyitható tetejű autóbuszokat az Autótaxi biztosította. A bevételek negyven százaléka az Autótaxit, hatvan százaléka a másik két felet illette. Mindkét másik cég kötelezte magát, hogy az együttműködés időtartama alatt túraautó-szükségleteiket az Autótaxinál rendelik meg. Ezzel egy időben megkezdték a Budapest környéki menetrend szerinti autóbusz vonalhálózat kiépítését. 1932-ben a 14500/1932. engedélyokirat alapján, Budapest-Zsámbéki Közlekedési Vállalat néven engedélyt kaptak, hogy hat Mávag Mercedes Benz, egy FIAT és egy Saurer gyártmányú 20-21 személyes autóbusszal megindítsák
a forgalmat az alábbi hét vonalon:

1. Budapest, Széna tér − Budakeszi − Páty − Zsámbék napi négy járat,

2. Zsámbék − Szomor − Bajna heti négy járat,

3. Zsámbék − Herceghalom napi hat járat,

4. Zsámbék − Gyermely − Tarján heti négy járat,

5. Zsámbék − Tök − Perbál − Tinye − Piliscsaba napi négy járat,

6. Perbál – Budajenő heti négy járat,

7. Budapest – Széna tér − Piliscsaba − Perbál heti két járat.

A járatok Budapest területén helyi utasokat nem vehettek fel, a Budapest − Perbál (7.) járaton szombat este és hétfő reggel kizárólag munkásokat szállíthattak.

A Részvénytársaság köteles volt két tartalék autóbuszt üzemben tartani.

Viteldíjként kilométerenként és személyenként tíz fillért kérhettek, a Zsámbék − Herceghalom vonalon egy pengőt számíthattak fel. Az autóbuszokon − elkülönített részen és a tetőn − kisebb áruk szállítását is vállalták. 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.26
Több mint négymillió utassal zárult a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér első negyedéve. ..
2025.04.26
Elképzelhetetlenül gazdag a termékpalettája az egyre nagyobb tekintélynek örvendő Sanghaji....
2025.04.26
A tavalyi idényben megszerzett újonc bajnoki cím után idén az összetett pontverseny élére tör....
2025.04.26
Burgenlandban az elmúlt öt évben több mint 12 000 nyúl pusztult el az utakon. Az Osztrák....
2025.04.26
A BMW a világ legnagyobb nemzetközi autószalonján rántotta le a leplet új nagyteljesítményű....
2025.04.26
Jól megy sokaknak Magyarországon, számos nagyon drága luxus- és sportautó talált gazdára. Nézzük,....
2025.04.26
A 2024-es győzelem után a MINI John Cooper Works és a Bulldog Racing 2025-ben is visszatér a Zöld....
2025.04.26
A határ előtt állandósult a több kilométeres kocsisor, máshol egy baleset okozott súlyos....
2025.04.26
Fennállásának legjobb első negyedévét zárta a Lexus Európában, a prémiummárka éves szinten 15....
2025.04.26
Megjelenik a Chery autómárka Magyarországon, a vezérképviseleti feladatokról a Grand Automotive....