Lexus

10 fokozatú váltót kap a Lexus új luxuskupéja

2017.08.29.

A Lexus legendás mérnöke, Yoshio Hasegawa tíz évvel ezelőtt rendkívül büszke volt arra, hogy forradalmian új sebességváltót tervezett a nagy teljesítményű Lexus IS F limuzinhoz. Az új Direct Shift váltómű akkoriban a hidraulikus automata sebességváltók csúcsát jelentette. A szakmában rendkívüli tekintélynek örvendő szakember ugyanakkor pályafutásának koronájaként a vadonatúj Lexus LC szupersport kupé váltójának "megkomponálására’ tekint".

A forradalmi műszaki megoldásairól és az autóiban bemutatkozó innovatív technológiákról ismert japán luxusautó márka, a Lexus, hatalmas várakozások övezte vadonatúj szupersport kupéjának megtervezésekor legendás mérnöke, Yoshio Hasegawa segítségével újra átírta az autóipar szabályait, megalkotva egy új és még jobb 10 fokozatú sebességváltót az LC-hez.



- 26 éve tervezek váltókat, és amikor bemutattuk a nyolcfokozatú Direct Shift automatát, úgy éreztem: tökéletesen megvalósítottuk, amit akartunk. Most viszont be kell vallanom, már akkoriban is volt egy olyan érzésem, hogy van még hová továbblépni – avat be Hasegawa.

A továbblépés pillanata akkor jött el, amikor az LC főmérnöke, Koji Sato arra kérte Hasegawát és a váltóelektronikák szakértőjeként ismert Terufumi Miyazakit, hogy tervezzenek egy még jobb sebességváltót, ami még a legjobb kettős tengelykapcsolós automatáknak is méltó vetélytársa lehet. Sato olyan autót akart alkotni, ami nemcsak jól néz ki és gyors, hanem a vezetése is páratlanul lelkesítő élmény. Hasegawa úgy fogta fel a feladatot, mintha egy szép zenét kellene komponálnia:

- Az emberek számára akkor kellemes egy zene, ha jó a ritmusa. Ha a vezető tudja, hogy mindjárt a következő sebességfokozat következik, az kellemes érzést kelt benne. Ilyesformán vezetés közben is egyfajta zenét ír az ember – ezért aztán mindennél fontosabb volt számunkra, hogy megtaláljuk a fokozatváltások jó ritmusát - meséli.



A komoly kihívások közé tartozott még a váltó alkatrészeinek tömegcsökkentése, valamint a hő és a súrlódás miatti energiaveszteség mérséklése is. Ugyanakkor a szerkezetnek elég erősnek kellett lennie, hogy magabiztosan kezelje az LC 500 kupé V8-as motorjának 477 lóerejét. Hasegawa és Miyazaki sokféle váltóáttételt és kapcsolási mintát kipróbált, különféle beállítások százait tesztelve több tucatnyi, különböző vezetési tudású autóssal. Hamar világossá vált, hogy a nyolc sebességfokozat kevés lesz az LC tervezett menetdinamikájához. Ekkor határozták el, hogy két további fokozatot iktatnak be.

- Sosem terveztünk éppen 10 sebességfokozatot; csak akkor derült ki, hogy ez lesz a helyes a szám, amikor megpróbáltuk kidolgozni a váltások ideális ritmusát – árulja el Hasegawa. Sato azt szerette volna, hogy az új sebességváltó gyorsabban kapcsolja a fokozatokat, mint az előző Direct Shift – különösen visszaváltáskor, amikor azonnali nyomatékleadásra van szükség. Ez újabb komoly kihívást jelentett Hasegawa és csapata számára: “A nyolcfokozatú Direct Shift bemutatásakor úgy éreztük, hogy ez a világ egyik leggyorsabb váltója, így hát néhányunk úgy vélte: ezt már lehetetlen túlszárnyalni.”



Mégis nekiláttak a hardver és a szoftver intenzív tesztjének és fejlesztésének; a világ számos közútján és versenypályáin tették próbára ötleteiket, hogy növelhessék a fokozatváltás gyorsaságát. Több évi munka után a csapat végül eredményre jutott, megalkotva azt a 10 fokozatú sebességváltót, ami zökkenőmentesen és ritmusosan kapcsol, és amivel minden ember élvezetesen autózhat, függetlenül attól, mekkora gyakorlata van az autóvezetésben. Hasegawa hitt az álomban, amit Sato szőtt az LC-ről… Az autóról, ami nemcsak a Lexus arculatát, hanem talán az egész luxuskupé-piacot átformálhatja.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.01.15
Joe Biden leköszönő amerikai elnök nemzetbiztonsági aggályokra hivatkozva bejelentette, hogy....
2025.01.15
23 ország szakértői döntöttek az év autójáról.   ..
2025.01.15
Idén eddig huszonhárman haltak meg közlekedési balesetben az utakon - közölte az Országos Rendőr-....
2025.01.15
Gilyén Krisztián a Bükk Aqua Audival képviseli a magyar színeket. ..
2025.01.15
Erős évet zárt az AutoWallis Csoport 2024-ben, miután a cégcsoport által eladott gépjárművek száma....
2025.01.15
A brit What car? magazin időről-időre kutatást végez a használtpiacon, hogy egy-egy kategóriában....
2025.01.15
Halálra gázolt a villamos egy férfit keddről szerdára virradó éjszaka a IX. kerületi Gubacsi úton,....
2025.01.15
10 éves Sportage kulcsa került a karácsonyfa alá   ..
2025.01.15
2025-ben a Renault 5 E-Tech electric és az Alpine A290 lett az Év Autója. Az eredményt az európai....
2025.01.15
Gőzerővel zajlik a Forma–1-es versenypályánk megújulása. A Hungaroring a napokban helyzetjelentést....