gumiabroncs
A Bridgestone évek óta rendszeresen végez felméréseket és kutatásokat az európai autósok, így a magyar autóvezetők körében, hogy felhívja a figyelmet azokra a közlekedésbiztonsági veszélyekre, amelyeket a gumiabroncsok nem megfelelő légnyomása és a futófelület kopottsága okozhat. A vállalat szakemberei az elmúlt évek során az EU 15 országában több mint ötvenezer, Magyarországon pedig több mint 3.500 gépjármű abroncsait vizsgálták meg.
Az autóvezetők kétharmada jégen táncol
A Bridgestone 10-ből 7 vizsgált abroncsnál talált valamilyen problémát. A problémás gumiabroncsok között a leggyakrabban alacsony guminyomást (65%), erősen elkopott - profilmélység <3,2 mm alatt – abroncsot (19%), magas abroncsnyomást (14%) valamint teljesen elkopott - profilmélység <1,7 mm alatt - abroncsot (2%) találtak a szakemberek. Általános tapasztalat volt továbbá, hogy noha szinte minden autós fontosnak tartotta a gumiabroncsok ép állapotát a biztonságos közlekedés érdekében, mégis csak kevesen emlékeztek arra, hogy utoljára mikor ellenőrizték akár csak szemrevételezéssel is a gumik állapotot a reggeli indulás előtt.
Nem megfelelő abroncsnyomás: rendellenes kopás, akár 30%-kal hosszabb fékút
Az abroncs futófelülete mindent elárul vezetőjéről: míg az optimális abroncsnyomás egyenletes kopást eredményez, addig az alacsony, vagy magas nyomás hatására egyenetlenül kopik a gumi. Az abroncs a gépkocsi egyetlen része, amelyik érintkezik az útfelülettel, így kiemelkedően fontos minden autóvezetőnek tudnia, hogy az alacsony nyomáson gördülő abroncsok esetében akár 30%-kal is megnövekedhet a fékút – ez még a gyakorlott vezetőknek is komoly gondokat okozna ideális időjárási körülmények között. Alacsony nyomás esetén fékezéskor a futófelület egyenlőtlenül érintkezik az útfelülettel, az abroncs közepe elemelkedik, így a gumi két széle kopik, a gumi öregedése pedig, a túlmelegedés miatt látványosan felgyorsul. A túlfújt gumiabroncs szintén rossz választás: sokan szeretnék így csökkenteni a gördülési ellenállást és ezzel üzemanyagot spórolni, de az egyenlőtlen kopás miatt ők is hamarabb lesznek kénytelenek új abroncsot vásárolni.
Pénzt és életet ment a minőségi abroncs
„A magyar autósok sajnos kevés figyelmet fordítanak a gumiabroncsok megfelelő állapotára, noha a lapos, vagy kopott abroncsokon nemcsak megnő a féktávolság, de drámaian romlik az irányíthatóság és megnő a megcsúszás és a vizenúszás veszélye is. A lapos kerekek a pénztárcánkat is gyorsan lapossá tehetik, hiszen akár 20-30%-kal is csökkenhet az abroncsok várható élettartalma, ráadásul alacsony nyomású gumikon akár 5-10%-kal is többet fogyaszt az autónk, ezzel együtt pedig növekszik a gépkocsi CO2 kibocsátása is” - mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke.
Prémium abroncs: kicsivel többért sokkal jobb
Számos előnye mellett a prémium kategóriás abroncsok mellett szól, hogy a beépített légzáró rétegnek köszönhetően nyugalmi állapotban az abroncs légnyomás vesztesége egy hónap alatt kevesebb, mint 1,5 százalék – vagyis a tél közeledtével nyugodt szívvel tehetjük fel őket az autóra és indulhatunk útnak. Körültekintő ellenőrzéssel, az abroncsainkra való fokozott odafigyeléssel és minőségi abroncsválasztással nemcsak a költségeinket csökkenthetjük, de tudatosan tehetünk saját magunk és utasaink biztonságáért is.
5 tipp a biztonságos autózásért
Az európai autósok közel harmada veszélyes abroncsokon utazik
A Bridgestone 15 országban végzett felmérése rámutat, hogy Európa útjai sem veszélytelenek: az autósok 71%-a alacsony nyomású abroncsokon hajt. Ezen belül az autósok 30%-a közlekedik legalább 0,5 bárral a gyártó által ajánlott nyomásérték alatti gumikon, 7,5%-uk pedig kifejezetten komoly veszélynek teszi ki magát és autóstársait, mert gépjárművének abroncsnyomása 0,75 bárral marad el a gyártó által ajánlott értéktől.