közlekedésbiztonság

A 10-12 évesek tantervébe is bekerülhet a közlekedésbiztonság

2018.10.04.

Elkészült a gyermekeknek szóló Közlekedő kisokos című munkafüzet, valamint az ahhoz kapcsolódó tanári kézikönyv az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos megbízásából, az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával. A kiadványokról Budapesten tartottak sajtótájékoztatót csütörtökön - írja az MTI. 

Az eseményen Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos azt mondta, a 10-12 évesekre összpontosítottak. Szeretnék, ha az elkészített anyag bekerülne a Nemzeti alaptantervbe - tette hozzá.

Közölte, hogy 65 millió forintba került 200 ezer példány elkészítése, így egy munkafüzet költsége 300 forintnál valamivel több, amit rendkívül jó beruházásnak nevezett, mert ha csupán néhánnyal csökken a karambolok száma, már megtérül az ár. Idén minden negyedik és ötödik osztályos gyermekhez el fog jutni a kiadvány, várhatóan októberben, de legkésőbb novemberben - fűzte hozzá.

Hangsúlyozta: nagy figyelmet fordítanak arra, hogy javuljon a közlekedési kultúra, nőjön a biztonság. Kampányt indítottak azért, hogy az autósok 1,5 méteres oldaltávolságot tartsanak a biciklistáktól - idézte fel Révész Máriusz.

A kormánybiztos azt mondta, büszkék, mert Magyarországon még nem készült ilyen színvonalas kiadvány a témában. Széleskörűen összefogtak, a civil szférát és a rendőröket is bevonták a munkába - sorolta.

Révész Máriusz azt hangoztatta, hogy ha felmenő rendszerben minden évben megkapják a gyermekek a munkafüzetet, akkor néhány esztendőn belül az egész társadalom közlekedési ismeretei alaposabbak lehetnek, és így csökkenhet a balesetek száma.

Kürti Gábor, a Magyar Kerékpárosklub elnöke kiemelte, hogy a biciklizés terjedése előtt álló komoly akadály a félelem. A szülők nem merik bringázni engedni a gyermekeiket, de a felnőttek is szoronganak attól, hogy nyeregbe üljenek, pedig az objektív adatok nem támasztják alá a nyugtalanság mértékét - jegyezte meg.

Nem kerékpározni sokkal több hátránnyal jár, mint kerékpározni, a mozgáshiány ugyanis növeli a halálozás kockázatát - jelentette ki Kürti Gábor. Azt mondta, hogy az infrastruktúra fejlesztése a legdrágább, ennél olcsóbb az ismeretek átadása. A klubelnök közölte, hogy szinte minden fejlesztés előtt kikérik a szakértőjük véleményét. Kürti Gábor arról is beszélt, hogy a szülői példa valószínűleg mindennél jobban meghatározza a gyermekek közlekedési kultúráját.

Berzai Zsolt, az Országos Rendőr-főkapitányság Országos Balesetmegelőzési Bizottság főtitkára hangsúlyozta: az a cél vezérli őket, hogy mindenki hazaérjen, legyen gyalogos, kerékpáros vagy gépjárművezető.

Abelovszky Tamás, a BringaAkadémia programvezetője, a munkafüzet egyik szerzője közölte, hogy a kiadvány mintegy fele a gyalogosok közlekedésével foglalkozik. Alapvetésnek nevezte, hogy kerékpározni jó élmény, és ezt a gyermekek is tudják: ha egyszer biciklire szálltak, utána mindig azzal akarnak majd menni. Onnantól kezdve azonban, hogy kigurulnak a közútra, a bringa már nem játékszer, a nyeregben ülő pedig járművezetővé válik - hívta fel a figyelmet. Ezért legalább az alapvető szabályokat ismernie kell - vélekedett. Kiemelte: az volt a céljuk, hogy olyan képek szerepeljenek a munkafüzetben, amilyenekkel ténylegesen találkozni lehet az utcán Magyarországon. Bár bizonyos nyugat-európai kiadványok jogilag megfelelő fordításai elérhetőek, gondot okoz, hogy az illusztrációk például német rendőröket ábrázolnak - fejtette ki Abelovszky Tamás.

Berta Tamás, a Közlekedéstudományi Intézet szakértője, szintén szerző arról beszélt, hogy évek óta mérik a gyermekek tudásszintjét, és míg az óvodások még kitűnőre vizsgáznak a tőlük elvárható ismeretekből, a középiskolások már alig elégséges eredményt érnek el. Másrészt, a fiatalok közlekedésbiztonsági hozzáállása sem megfelelő: megengedőek például a gyorshajtással és az ittas vezetéssel szemben. Magatartásuk kockáztató, ami később balesetekhez vezethet - hívta fel rá a figyelmet Berta Tamás.

A Közlekedéstudományi Intézet szakértője arra is kitért: a megkérdezett gyermekek fele beülne olyan sofőr mellé, akiről tudja, hogy alkoholt fogyasztott, ennek a csoportnak az ötven százaléka ráadásul már ténylegesen átélt ilyen helyzetet.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.02.14
A közlekedési minisztérium már ismeri az egész Szlovákiára kiterjedő egységes menetjegyrendszer....
2025.02.14
Az autóipar erőteljesen kezdte 2025-öt. Az év elején 16,5 százalékkal nőtt az új regisztrációk....
2025.02.13
Egy észak-svédországi, eldugott faházból leplezték le az új EX30 Cross Country modellt, rávilágítva....
2025.02.13
A HangZóna mai vendége Bogyay Norbert, a gyári állapotú Simsonok hazai gyűjtője. ..
2025.02.13
Egy vasúti felüljárónál történt a baleset – írta az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság. ..
2025.02.13
Még nem sokan ismerik.   ..
2025.02.13
A Toyota és leányvállalata, a Daihatsu, valamint az utóbbi években a Toyota Csoporttal több....
2025.02.13
A DS Automobiles is új főnököt kapott.  ..
2025.02.13
Megnézték a Használtautó.hu-nál, hogy 2023 és 2024 között miként alakult a kínai autómárkák közötti....
2025.02.13
21 éve gyártásban lévő, elpusztíthatatlan igáslovat vett kezelésbe Modellista. ..